تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۴۰
امام خمینی‌(ره):

اگر سپاه نبود، کشور هم نبود/ کاش من هم یک سپاهی بودم

امام راحل(ره) به نقش ایمان در پیکره سپاه اعتقاد ویژه ای داشتند و همواره بر وجود و تقویت آن در سازمان های انقلابی بخصوص در سپاه تأکید می کردند.

سپاه پاسداران از زمان تشکیل تا الآن مهم ترین رسالت خود که حفاظت و پاسداری از انقلاب بوده را با تمام توان خود انجام داده است.
امام خمینی در بیاناتشان در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اهمیت و ضرورت وجود این نهاد انقلابی تأکیدات مکرری دارند که دو جمله معروف ایشان در خصوص این مجموعه این است که: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود/ کاش من هم یک سپاهی بودم. اما اهمیت سپاه در اندیشه امام راحل تنها به این دو جمله خلاصه نمی شود. ایشان در کنار بیان ویژگی های مهم سپاه در مقاطع مختلف به الزامات لازم برای آن نیز اشاره می کردند. در ادامه به بیان چند نکته کلیدی از ایشان در خصوص سپاه اشاره می کنیم تا در این روزهای تاریخی که ملت و گروه های مختلف سیاسی تمام قد در دفاع از این نیروی مخلص و جهادی یکپارچه شده و مشت خود را به سمت دشمن همیشگی ایران گره کرده اند، یادی کنیم از بنیانگذار این نهاد مردمی و انقلابی و برای داشتن چنین بزرگی که انگار تمامی نقشه های دشمنان آینده انقلاب را می دیده است، تدبیر کرد و نمونه آن سپاه عزیز و بسیج همیشه در صحنه بود که در نبود این ها، قطعاً کشور در مقاطع مختلف و حساس دچار صدمات جبران ناپذیری می شد.
امام راحل(ره) به نقش ایمان در پیکره سپاه اعتقاد ویژه ای داشتند و همواره بر وجود و تقویت آن در سازمان های انقلابی بخصوص در سپاه تأکید می کردند.

۱. لزوم خودسازی پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی مکتبی و انقلابی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت تا بتواند از انقلاب در مقابل تهدیدات و توطئه های دشمنان دفاع نماید.
حضرت امام(ره) در تعبیری می فرمایند: اگر تصفیه کردید، اگر نفس خودتان را تطهیر کردید، اگر اعمال خودتان را با قرآن کریم وفق دادید، اگر اخلاق خودتان را اخلاق قرآن کردید، اگر نفس خودتان را تصفیه کردید، باکی از هیچ چیزی نداشته باشید. (صحیفه نور، ج 6، 22 / 3 / 1358)

همچنین در تعبیر دیگری می فرمایند: پاسداری از نفس خودتان بکنید؛ نگذارید نفس سرکشی بکند، هر کاری می خواهد بکند. مهار کنید نفس خودتان را که تابع اسلام باشد؛ هر چه خدا می خواهد عمل بکنید. (همان، 24 / 3 / 1358)

2. نقش سپاه در حفظ کشور
با پیروزی انقلاب، اشرار و عناصر ضد انقلاب فرصتی پیدا کردند تا با برهم زدن نظم جامعه و ایجاد ناامنی و آشوب به مقاصد سوء خود برسند. بیگانگان نیز به امید بازیافت منافع از دست رفته خود، با تمام مقدورات از این نا آرامی ها و آشوب ها حمایت می کردند.
امام راحل مراتب خرسندی خود از سپاه را این گونه بیان می فرمایند: من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد. اگر سپاه نبود کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم. (همان، ج 8، 29 / 5 / 1358)

یکی دیگر از عرصه های حضور سپاه در حفاظت از میهن و انقلاب اسلامی جنگ کاملاً نابرابر و تحمیلی رژیم بعث بر علیه جمهوری اسلامی بود که بیش از هشت سال به طول انجامید. در این مقطع نقش سپاه در اداره کردن جنگ برای همگان ثابت شد.

3. هجمه های مخالفان به سپاه

مخالفان جمهوری اسلامی که با عصبانیت نظاره گر نقش آفرینی سپاه پاسداران در صحنه های گوناگون دفاع و حفظ نظام جمهوری اسلامی بودند و محبوبیت پاسداران نزد ملت سخت آزارشان می داد، از راه های مختلف به تخریب حیثیت این نهاد مقدس مبادرت کردند.
امام(ره) فرمودند: حال ضد انقلاب و اجانب علاوه بر روحانیت، به سپاه حمله می کنند. از این حملات انسان می فهمد که سپاه برای اسلام و ایران مفید است. (همان، ج 15، 29 / 7 / 1360)

سخن آخر

شنیدن علل توفیق و موفقیت های سپاه از زبان امام راحل شنیدنی است. ایشان یکی از اسباب موفقیت سپاه را ایمان به خدا می دانست و همواره بر حفظ این ویژگی در سپاه تأکید می کردند؛ ایشان در خطاب به پاسداران می فرمایند: شما از هیچ چیز نترسید که با قدرت ایمان به همه مشکلات انشاء الله غلبه خواهید کرد. (همان، 7، 22 / 3 / 1358)

عامل دیگر، وحدت و همدلی است. امام در این باره می فرمایند: برادران من از یاد نبرید این رمز پیروزی را، این وحدت کلمه ای که در میان تمام اقشار ایران پیدا شد، معجزه بود.
توجه به توطئه های دشمن در ایجاد اختلاف عامل دیگر است که نباید از آن غافل شد؛ دو تعبیر حکیمانه از امام راحل در این باره چنین است: بکوشید نفاق افکنان در شما رخنه نکنند.

بدانید که اینان (منحرفان) هیچ مقصودی جز مقاصد شیطانی خود ندارند. بهوش باشید و شیاطین را از خود برانید. (همان، ج 14، 16 / 3 / 60)

نویسنده: اسحق طاهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
بیتا فاطمی
Australia
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
0
0
سلام خدا و پیامبر و اهل بیت به روح امام خمینی رحمت الله همان که گفت اگر پاسدارن نباشن سرزمین ایران اسلامی وجودیت پیدا نمیکرد براستی که امام راست گفت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات