صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۵۵

 عواقب خطرناک اقدام آمریکا علیه سپاه/تصمیم ترامپ چیزی را تغییر نخواهد داد

استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره و تحلیلگر برجسته مصری اظهار داشت، تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خطرناک است که می‌تواند به رویارویی نظامی ناخواسته در منطقه منتهی شود.

 عواقب خطرناک اقدام آمریکا علیه سپاه/تصمیم ترامپ چیزی را تغییر نخواهد داد



«حسن نافعه» استاد علوم سیاسی و رئیس سابق بخش علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به تصمیم وقیحانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت آمریکا نظام ایران را هدف قرار می‌دهد و برای ساقط کردن آن تلاش می‌کند، ازاین‌رو به‌دنبال توجیهاتی جهت تحقق این هدف خود است که در راستای همین سیاست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را، که بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتش ایران است، به‌عنوان سازمانی تروریستی معرفی کرد که این امر در واقع اعلام جنگ علیه نظام ایران تلقی می‌شود.
 نافعه گفت: «باید دانست که نظام در ایران هدف قرار گرفته شده است و ایالات متحده آمریکا به‌دنبال بهانه‌ای است و تلاش می‌کند محاصره علیه نظام ایران را با تمامی ابزارهای ممکن تشدید و صادرات نفت ایران را متوقف کند».
وی افزود، به‌نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا در تحقق این هدف شکست خورده و به اقدام اقتصادی دیگری، یعنی گنجاندن سپاه در فهرست تروریست‌ها، روی آورده است ولی این اقدام به وارد شدن ضربه واقعی به نظام ایران منتهی نخواهد شد مگر این‌که سپاه پاسداران را در مناطق معینی مانند سوریه و یا کشورهای دیگری هدف قرار دهد که در چنین وضعیتی، این به‌معنای جنگی باز علیه ایران است، لذا ایران باید با قدرت به آن پاسخ دهد و از قدرت خود برای رویارویی با آن استفاده کند به‌ویژه این‌که حضورش در سوریه قانونی و به‌دعوت نظام دمشق است. ایران باید با آرامش با این موضوع برخورد کند و در صورتی که هدف حمله از سوی آمریکا یا اسرائیل قرار بگیرد مقابله کند که این اقدام در واقع، دفاع مشروع از خود است.
استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره تصریح کرد، آمریکا از ایران می‌خواهد که از حزب‌الله، نظام سوریه و مقاومت فلسطین دست بکشد و در راستای صلح (سازش) میان اسرائیل و فلسطینیان گام بردارد و با گزینه‌های پیشنهادی موافقت کند.
به‌گفته این کارشناس مصری، آمریکا می‌خواهد ایران نیز نظامی مشابه حکومت‌های عربی مزدور در منطقه خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات و هر کشور دیگری، داشته باشد.
وی درباره فشارهای اسرائیلی و عربی، که به آمریکا در تصمیمش برای تحریم سپاه ایران کمک کرد، گفت موضوع مهم این است که این تصمیم، چه با تحریک آمریکا گرفته شده و چه با تحریک لابی صهیونیستی و یا سعودی و یا با تحریک‌های طرف‌های دیگر، چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ چرا که ایالات متحده این تصمیم را صرفاً در راستای منافع خود اتخاذ کرده است و تلاش‌هایی نیز در جریان است تا بین اسرائیل، ایالات متحده، عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌‌ (فارس) همپیمانی مستحکمی ایجاد کند و در مقابل، محور دیگری در منطقه وجود دارد که ایران، سوریه و حزب‌الله آن را علیه آمریکا رهبری می‌کنند.
 حسن نافعه درباره مواضع کشورهای بین‌المللی در زمینه تصمیم آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت که این تصمیم، غیرقانونی است و با قوانین بین‌المللی تناقض دارد و در واقع، خطری است که می‌‌تواند به رویارویی نظامی ناخواسته در منطقه بینجامد. تمام کشورها خواهان برقراری ثبات در این منطقه هستند و از رویارویی نظامی که به بی‌ثباتی می‌انجامد و تمامی کشورهای جهان و منطقه را تهدید می‌کند، بیم دارند.

 منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات