صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۴۸

از گاف عجیب ترامپ تا عجله اعراب برای فراموشی فلسطین

1ـ گاف عجیب ترامپ در تسلیت به مردم سریلانکا

به دنبال حادثه تروریستی در سریلانکا دونالد ترامپ در یادداشت توئیتری نوشت: از طرف مردم آمریکا به مردم سریلانکا در این حمله تروریستی وحشتناک به کلیسا‌ها و هتل‌ها که حداقل ۱۳۸ میلیون (؟!) کشته و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم داشته است، صمیمانه تسلیت می‌گویم. ما برای کمک آماده‌ایم. رئیس‌جمهوری آمریکا که به سرعت با واکنش رسانه‌ها نسبت به توئیت مربوط به سریلانکا و اعلام عدد بسیار عجیب کشته‌شدگان این حمله تروریستی روبه‌رو شد، یادداشت پیشین خود را حذف کرد و پیام جدیدی نوشت که در آن تعداد کشته‌ها برجسته شده است. ترامپ توئیت خود را این‌گونه اصلاح کرد که ۱۳۸ نفر در سریلانکا کشته با بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم در حمله تروریستی به کلیسا‌ها و هتل‌ها. آمریکا صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها را به مردم بزرگ سریلانکا ابلاغ می‌کند. ما برای کمک آماده‌ایم. در حمله تروریستی روز یکشنبه به سه کلیسا و دو هتل در سریلانکا، دست‌کم ۲۰۷ نفر کشته شده‌اند. بر اساس آخرین اخبار نیز تعداد مجروحان ۴۰۰ نفر است.

 

2ـ چه کشور‌هایی به سیل‌زدگان ایران کمک کردند؟

درباره کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان باید گفت که نخستین کمک‌های خارجی به استان‌های سیل‌زده از عراق رسید. پاپ فرانسیس ۱۰۰ هزار یورو به سیل‌زدگان اهدا کرد. عربستان اعلام کرد وزن کمک‌های این کشور به سیل‌زدگان ایران ۹۵ تُن شده است. سه فروند هواپیمای نظامی هم کمک‌های عمان را به ایران رساندند؛ اما اهالی جمهوری آذربایجان کمک‌های خود را به صورت زمینی برای سیل‌زدگان ارسال کردند. در میان همسایگان، پاکستانی‌ها شاید از منظر خاصی استثنا بودند؛ آنها در مساجد آستین بالا زدند و برای سیل‌زدگان ایرانی کمک جمع کردند. به گفته منبعی آگاه در نیروهای مسلح کشورمان، پاکستان دو فروند هواپیما را برای رساندن کمک‌های خود مهیا کرده است. کویت هم دو محموله و روسیه ۴ کامیون کمک ارسال کرده‌اند. فرانسه و آلمان نیز کمک‌های خود را برای سیل‌زدگان فرستاده‌اند. کمک‌های ایتالیایی‌ها به فاصله یک روز به ایران رسید و چینی‌ها برای کمک به سیل‌زدگان ایران اعلام آمادگی کردند.

 

3ـ ایران در صدر کشور‌های پرداخت‌کننده یارانه سوخت

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه پرداختی انرژی در ایران را معادل 45/1 میلیارد دلار اعلام کرده که این میزان شامل 16/5 میلیارد دلار یارانه فراورده‌های نفتی، 12/3 میلیارد دلار یارانه برق و 16/3 میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی بوده است. بر پایه این آمار، یارانه یادشده ۱۰ و ۴ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است. این مسئله ایران را در صدر کشور‌های پرداخت‌کننده یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی قرار داده است. بر اساس ارقام اعلام شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امسال دولت بیش از ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که این میزان تقریباً دو برابر رقم ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کل کشور است.

 

4ـ برخی اعراب برای فراموش کردن مسئله فلسطین عجله دارند

به گزارش المسیره، محمد عبدالسلام رئیس هیئت ملی یمن، در مذاکرات‌ حل بحران گفت: «ما معتقدیم که فلسطین به باری بر دوش بیشتر رژیم‌های عربی تبدیل شده است و آنها برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین بیشتر عجله می‌کنند.» عبدالسلام با انتقاد از درخواست کمک ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از برخی رژیم‌های عربی که دست‌پرورده آمریکا هستند، گفت که راه‌حل به‌ دست ملت فلسطین است که باید مسئولانی شجاع داشته باشند که بتوانند ضمن برقراری آشتی، سلاح را به‌سوی دشمن نشانه بگیرند. رئیس هیئت ملی یمن گفت که دور، دور فلسطین است نه دور اسرائیل و ملت‌های عربی به ملت فلسطین خیانت نخواهند کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات