سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۵۱

فرمانده جديد سپاه را بهتر بشناسيم

سردار سلامي پس از دوران دفاع مقدس از سال 1371 تا 1376 فرمانده دانشکده دافوس بود. وي معاونت عمليات ستاد مشترک سپاه را از سال 1376 تا 1384، فرماندهي نيروي هوايي سپاه‌ پاسداران از سال 1384 تا 12 مهرماه 1388 و جانشيني فرماندهي کل سپاه و عضويت در هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي را در کارنامه دارد.

فرمانده جديد سپاه را بهتر بشناسيم

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده کل قوا در حکمي سردار حسين سلامي را با اعطاي درجه سرلشکري به فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب کردند. به اين ترتيب سردار سلامي هشتمين نفري خواهد بود که فرماندهي اين نهاد بزرگ انقلاب را بر عهده مي گيرد.
 
سردار 58 ساله سپاه پاسداران در سال 1339 در روستاي وانشان از توابع شهرستان گلپايگان در استان اصفهان به دنيا آمد. وي در سال 1357 همزمان با سال پيروزي انقلاب اسلامي در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شد اما با وقوع جنگ تحميلي و آغاز انقلاب فرهنگي به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست.
وي پس از پايان جنگ دوره دانشکده فرماندهي و ستاد را گذراند و فارغ‌التحصيل کارشناسي ارشد مديريت دفاعي شد.همزمان با تدريس در دانشکده فرماندهي و ستاد سپاه، از دانشگاه علم و صنعت نيز فارغ‌التحصيل شد. وي هم‌اکنون عضو هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي است.
سرلشکر سلامي با آغاز جنگ تحميلي به سپاه اصفهان پيوست. در کردستان و جبهه جنوب عهده‌‏دار مسئوليتهاي رزمي و فرماندهي مختلف کنار رزمندگان اسلام بود. عمده فعاليتهاي وي در دوران دفاع مقدس مربوط به لشکر کربلا، لشکر 14 امام حسين(ع) اصفهان و مسئوليت عمليات قرارگاه دريايي نوح مي‌شود.
سردار سلامي پس از دوران دفاع مقدس از سال 1371 تا 1376 فرمانده دانشکده دافوس بود. وي معاونت عمليات ستاد مشترک سپاه را از سال 1376 تا 1384، فرماندهي نيروي هوايي سپاه‌ پاسداران از سال 1384 تا 12 مهرماه 1388 و جانشيني فرماندهي کل سپاه و عضويت در هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي را در کارنامه دارد.
برادر وي امير مصطفي سلامي، از فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي و از مسئولان قرارگاه مرکزي خاتم‌الانبياء(ص) است.
زماني که سردار سلامي فرماندهي نيروي هوافضاي سپاه را به‌عهده داشت، سردار طهراني مقدم از ايشان همواره با تکريم و احترام و به‌عنوان انساني استثنايي، داراي ظرفيت‌هاي فوق‌العاده و ذخيره‌اي براي انقلاب اسلامي ياد مي‌کرد.
وي همچنين سال گذشته در تيرماه 97، طي حکمي با حفظ سمت، سرپرستي معاونت هماهنگ‌کننده سپاه را نيز به‌عهده گرفت.
 
با برخي اط مواضع انقلابي سردار سلامي آشنا شويم:
* 9 دي پاياني بر استراتژي نوين آمريکا
سردار سلامي در تاريخ 7 دي ماه 91 در سالگرد حماسه نهم دي، درباره اين روز مي‌گويد: 9 دي نقطه آغاز بين‌المللي کردن انقلاب اسلامي در چهره جديد و حادثه‌اي بزرگ در تاريخ اسلام و انقلاب اسلامي بود. مي‌توان تاريخ انقلاب را در امتداد آن به ماقبل و مابعد آن تجزيه کرد. آنچه در فضاي پس از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد، دقيقاً الگوسازي راهبردي از حوادثي بود که قبل از آن توسط آمريکايي‏‌ها در بخشهايي از عالم اتفاق افتاده بود.
وي با بيان اينکه وقتي داستان از جنس عاشوراست، ملت ايران جاي مرگ و زندگي را عوض مي‏‌کند، مي‌گويد: شعارهايي که داده مي‏‌شد مانند «نه غزه نه لبنان» يعني دور کردن جامعه از ارزشهاي پسنديده. تهاجم نرم و عمليات فرهنگي در اين امتداد صورت مي‌گيرد، بنابراين الگوي عملياتي يعني استفاده از آن نمادها و ريختن بخشي از جامعه به خيابانها، هدايت رسانه‏‌اي آنها و استفاده از عوامل راهبر فتنه‌گر داخلي.
 
* تحقق پيشرفتها با تکيه بر اعتماد به نفس/ دشمنان مي‌خواهند ما را از توانايي هسته‌اي محروم کنند
سردار سلامي با اعتقاد بر اينکه "پيشرفت‏هاي کشورمان با تکيه بر اعتماد به نفس محقق شده است"، مي‌گويد: ما فکر مي‏‌کرديم که نيروگاه را بايد ديگران بسازند و ما از آن استفاده کنيم و دانش هسته‌‏اي و هوافضا نيز فقط در ذهنيت ما قرار داشت اما امروزه ما ماهواره، پالايشگاه و نيروگاه مي‌‏سازيم. ايران در حوزه هوا و فضا به دستاوردهاي مهمي رسيده است و توانسته ماهواره در مدار زمين قرار دهد و اين دستاورد‏ها موجب شده تا دانشمندان کشور به‌دست دشمنان ترور شوند.
وي مي‌گويد: دشمنان مي‏‌خواهند ما را از توانايي هسته‏‌اي محروم کنند اما فرمول 1+5 ملت ايران را از گام نهادن در علوم هسته‏‌اي بازنداشت و تسليم اراده ملت شد.
 
 * نه کسري موشکي داريم و نه فقدان نيروي انساني/ رشد قدرت دفاعي يک پديده توقف‌ناپذير است
فرمانده سپاه پاسداران در بهمن ماه سال 91 و در مراسم بزرگداشت شهيد حسن شاطري مي‌گويد: ما امروز بر منافع استراتژيک دشمن مسلط هستيم و در مؤلفه‌هاي استراتژي در هر نقطه که دلمان مي‌خواهد عمل مي‌کنيم. اين سازه‌هاي قدرت ماست که نيرومند شده‌ايم. ما دوران مظلوميت دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ايم و امروز ملت ما از يک اقتدار عظيم هم در عمق و هم در ظاهر قضيه برخوردار است. ما امروز نه کسري موشکي داريم و نه فقدان نيروي انساني. رادارهاي ما به بهترين شکل عمل مي‌کنند و اين قدرتها ناشي از دو عامل است که يکي عمود خيمه انقلاب اسلامي است و ديگري قدرت ظرفيتي است که در اتحاد، همدلي و يکدلي ما معنا مي‌شود.
سردار سلامي همچنين در بهمن ماه 91 در حاشيه رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) بسيجيان استان هرمزگان درباره توان دفاعي ايران مي‌گويد: در آينده نزديک شاهد توانمندي صنايع داخلي و صنايع وزارت دفاع در پرتاب ماهواره به فضا خواهيم بود. توسعه و رشد قدرت دفاعي يک پديده سيال و توقف‌ناپذير است و در سالهاي اخير با رشد و روزآوري تجهيزات دفاعي و رزمي شاهد افزايش قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران در ارتباطات، جنگال، پدافند هوايي، نبردهاي زميني، شناورها، موشک‌اندازها، سيستمهاي دفاع هوايي و نبردهاي زميني هستيم.
 
 * سوريه باتلاق مجددي براي غربيها مي‌شود/ 4 موضوع کليدي خاورميانه چيست؟
با گذشت چندسال از بحران سوريه و بازگشت تروريستهاي پرورش‌يافته در دامان غرب به کشورهاي اروپايي و انفجارهايي که در اين کشورها رخ مي‌دهد، پيشگويي سردار سلامي را به‌ياد مي‌آورد که درباره جنگ سوريه گفته بود: حمله نظامي به سوريه، باتلاقي مجدد براي غربي‏ها در منطقه، همانند اتفاقات افغانستان و عراق و حتي از آن بسيار شديدتر ايجاد مي‏‌کند. نيروهاي مداخله‏‌گر در درون اين باتلاق دچار فرسايش و زوال قدرت خواهند شد چرا که اين قدرت‏ها هم‏‌اکنون بخشي از توان خودشان را در اين صحنه‏‌ها گسترش داده‏‌اند و اين توان به فرسايش رفته است.
فرمانده سپاه پاسداران درباره منطقه غرب آسيا ابراز مي‌دارد: به‌صورت طبيعي منطقه‌اي که به نام خاورميانه يا به‌عبارتي جهان اسلام و در ادبياتي دقيق، به غرب آسيا معروف است داراي 4 موضوع کليدي است. راهبرد نظام سلطه و به‌ويژه آمريکا حول محور اين 4 موضوع کليدي شکل گرفته و در جريان است: اسلام، انرژي، ژئوپوليتيک و امنيت رژيم صهيونيستي.
وي معتقد است: اين 4 موضوع اساسي، پيکره‌بندي و اسکلت اصلي راهبردهاي آمريکا را در اين منطقه شکل داده است. شکستهاي استراتژيک آمريکا حول اين 4 هدف کليدي عامل تغيير و چرخش سياستهاي آمريکا در مناطق گوناگون خاورميانه و جهان اسلام شده است.
 
* به‌برکت نور ولي فقيه پيش مي‌رويم/ در اين جهان در مقابل هيچ قدرتي کوتاه نمي‌آييم
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم رونمايي از تقريظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «آن بيست و سه نفر» مي‌گويد: داشتن يک رهبر بزرگ به‌مفهوم قد کشيدن يک ملت در تراز آن رهبر است و امروز به‌برکت نور هدايت ولي فقيه در عرصه علم و فناوري پيش مي‌رويم، سينه‌ فضا را مي‌شکافيم، ماهواره به فضا مي‌فرستيم و در دانش هسته‌اي در تراز قدرتهاي پيشرفته مي‌رسيم. به‌گونه‌اي مي‌شود که جهان قدرتمند بسيج مي‌شود تا ما را از رسيدن به اين شاخصه بزرگي محروم کند و باز ما مي‌ايستيم.
وي در اين مراسم افزود: نهضت توليد علم، اقتدار علمي، جهاد و مديريت جهادي، همت و اراده، عزم مضاعف، انسجام ملي، همگامي، همدلي و هم‌زباني مفاهيمي است که با آن زندگي مي‌کنيم و مطمئن هستيم در اين جهان در مقابل هيچ قدرتي کوتاه نمي‌آييم.
 
*خدمت به مردم وظیفه ماست

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه که به منظور سرکشی از روند کمک رسانی به مردم سیل زده خوزستان در این استان حضور دارد، اظهار کرد: ما یک برنامه ریزی دو ماهه مدیریت بحران برای بازگشت به شرایط قبل از سیل داریم و بعد از آن برنامه ریزی بلندمدتی کرده ایم که شرایط را به وضعیتی بهتر از قبل تبدیل کنیم.

سلامی با بیان اینکه خوزستان را ان‌شاءالله بهتر از قبل می‌سازیم، گفت: همه فرماندهان ارشد سپاه درگیر این حادثه‌اند و هم اکنون همه فرماندهان ارشد نیروهای زمینی، هوافضا، دریایی، قدس و مقاومت سپاه اینجا حضور در صحنه دارند و خودشان عملیات را فرماندهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: خدمت به مردم وظیفه ماست، ما به مردم غرب و جنوب غرب ایران مدیون هستیم و اگر می بینید جایی حضور رسانه‌ای هم داریم فقط بخاطر آن است که به مردم دلگرمی دهیم که به آینده و به خوزستانی بهتر و با نشاط تر از قبل امیدوار باشند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: سپاه پشت مردم است و تمام تلاشش را برای حل مسئله به خدمت گرفته است.



 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات