صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۷۸

از دخالت آمریکا تا مخالفت ترکیه

1ـ اتحادی با محوریت ایران در منطقه و پایان اتحادهای آمریکایی
شبکه «راشاتودی» نوشت: «اتحاد سه‌جانبه تهران، آنکارا و دوحه نقشه‌های آمریکا برای تشکیل «ناتوی عربی» به رهبری رژیم سعودی را نقش بر آب می‌کند و هیچ‌ چیز بیش از تشکیل ائتلاف با محوریت ایران موجب خشم سعودی‌ها نمی‌شود. اتحادی که قادر به جلب حمایت روسیه و چین هم خواهد بود، به نگرانی عمده آمریکا، اسرائیل و عربستان تبدیل شده است. هشت سال جنگ در سوریه متغیرهای منطقه‌ای را به گونه‌ای تغییر داده است که می‌توان گفت آمریکا و متحدانش هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند. اسنادی که مدت‌ها پیش [از دولت آمریکا] افشا شده‌اند نشان می‌دهند، هدف موقت و حداقلی واشنگتن بی‌ثبات کردن دولت بشار اسد با امید به کاهش نفوذ ایران از این طریق بوده است. بدیهی است، این راهبرد ضد اسد نتیجه کاملاً معکوس داد تا جایی که نیروهای تحت حمایت ایران اکنون اساساً در امتداد مرزهای سوریه و اسرائیل تجمع کرده‌اند و عزیزترین متحد واشنگتن در منطقه را تهدید می‌کنند.»


2ـ هزینه 150 هزار میلیاردی انتقال پایتخت
ابوالفضل ابوترابی، عضو شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران از آخرین تصمیمات این شورا در زمینه انتقال پایتخت خبر داد و گفت: جدا کردن پایتخت اقتصادی از سیاسی و اداری به لحاظ رعایت پدافند غیرعامل تجربه موفقی در دیگر کشورهای همسایه مانند ترکیه، قزاقستان و پاکستان است و ما نیز باید این کار را انجام دهیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر، ساختمان‌های سیاسی و اداری پایتخت بیش از نیاز است و در نتیجه دولت پس از این جابه‌جایی می‌تواند با فروش آنها درآمد زیادی کسب کند. رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرانی‌های اخیر، حدود 150 هزار میلیارد تومان هزینه انتقال پایتخت باشد. همچنین در طرح انتقال پایتخت 60 هزار کارمند باید منتقل شوند که با احتساب خانوارهای آنها جمعیت 240 هزار نفری می‌شود.


3ـ موشک‌های انصارالله به مناطق حساس عربستان می‌رسند
رهبر جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» به نقش مخرب آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت، کل منطقه به دلیل دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شاهد بحران و مشکلات بزرگ است. سید عبدالملک الحوثی نقش آمریکا در تحولات یمن را محرز دانست و گفت، ایالات متحده خواستار ادامه جنگ یمن و درگیری‌های منطقه است. وی تأکید کرد، اگر عربستان و امارات در اجرای طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن موفق شوند، بقیه ملت‌های منطقه و خلیج‌فارس و جهان عرب و اسلام تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و برای آنها دردسر ساز خواهند شد. الحوثی با بیان اینکه نیروهای مقاومت یمن با وجود همه مشکلات، تکنولوژی ساخت سلاح را دارند، افزود: موشک‌های ما می‌توانند به ریاض و ابوظبی و دیگر مناطق حساس هم برسند.


4ـ مخالفت صریح ترکیه با اقدام ضد ایرانی ترامپ
چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر مخالفت آنکارا با تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، گفت: «ما با این تحریم‌ها مخالف بوده‌ایم و هستیم.» وی افزود: «خرید نفت از کشوری دیگر ساده نیست. باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد. ایالات متحده تصمیمی یکجانبه می‌گیرد و به همه کشورها می‌گوید به جای خرید نفت از ایران، از کشوری دیگر نفت بخرید. آیا شما قرار است برای آن کشورها بازاریابی کنید؟» چاووش اوغلو پیش از این در توئیتر خود نوشته بود تصمیم آمریکا به مردم ایران آسیب می‌زند و آنکارا مخالف اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه ایران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات