صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۴۰

از کارشکنی تا انتقاد!

1ـ کارشکنی علیه هواپیماهای ایرانی؛ از اروپا تا خلیج‌فارس
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: متأسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما چند ملیتی هستند و سهام‌دار آنها آمریکایی است یا با آمریکایی‌ها مراوده دارند، اعلام کردند که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سوخت‌رسانی نخواهند کرد، هرچند با وجود این مسئله، تاکنون هیچ‌ یک از پروازهای هواپیماهای ایرانی به دلیل تأمین نشدن سوخت لغو نشده؛ اما همین مسئله در حال حاضر برای برخی هواپیماهای ایرانی سبب شده یک نشست و برخاست اضافه داشته باشند تا بتوانند در فرودگاه‌های دیگر سوخت خود را تأمین کنند. مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس و ترکیه امکان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌شود.


2ـ چرخش نگاه روزنامه دولت درباره مذاکره!
روزنامه «ایران» ارگان رسانه‌ای دولت در یادداشتی به قلم «حسن بهشتی‌پور»، از حامیان برجام نوشت: «برخی معتقدند باید با آمریکا مذاکره کرد. بنده نیز جزء موافقان مذاکره بوده و هستم؛ اما به شرط آنکه هدف، شرایط و چارچوب مذاکره معلوم باشد. در شرایطی که مقامات آمریکا عملاً شرایط ناممکنی را پیش پای ایران گذاشته‌اند، نتیجه‌‌بخشی مذاکره امری دور از دسترس خواهد بود. از این رو باید ابتدا شرایط داخلی کشور به مرحله‌ای از ثبات و توان برسد که نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا به دریافت امتیاز برای دو طرف بینجامد.» ارگان رسانه‌ای دولت تأکید دارد، «الآن بدترین شرایط ممکن برای مذاکره است.» این در حالی است که این روزنامه پیشتر در یادداشتی به قلم «حسین موسویان» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توافق سعدآباد که اکنون در آمریکا اقامت دارد، تأکید کرده بود سایه جنگ بالای سر کشور است و به همین منظور نباید فرصت مذاکره با ترامپ را از دست بدهیم!


3ـ جازدن «درس عبرت» به عنوان «الگو»!
روزنامه «ابتکار» در مطلبی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون توانسته است بخش زیادی از استراتژی‌های فرصت‌طلبانه و زیاده‌خواهانه آمریکایی‌ها را مهار کند، چنانکه اتخاذ راهبرد انزوای کامل ایران در جریان خروج یکجانبه آمریکا از برجام به طور کامل شکست خورد. اگرچه این به معنای اجرای کامل برجام نیست؛ اما در نتیجه کنش عقلائی ایران، آمریکایی‌ها نتوانستند دولت‌های حاضر در معاهده برجام را با خود همراه کنند و این به منزله پیروزی ایران در این عرصه محسوب می‌شود.» گفتنی است، اصلاح‌طلبان در اقدامی تأمل‌برانگیز، به دنبال این هستند که نسخه «عبرت‌آموز» برجام را «الگو» جا بزنند. در حالی که قرار بود به واسطه امضای برجام، در مقابل محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، همه تحریم‌های ضدایرانی به یکباره لغو شود و نه تعلیق. اما در نهایت با وجود بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد.


4ـ انتقاد از اختصاص یارانه به کتب خارجی!
علی‌اکبر تورانیان، از ناشران کشورمان ضمن گلایه از تخصیص یارانه به بخش خارجی نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: در بحث یارانه کتب خارجی بحث ما این بود که یارانه همواره به تولید داخل باید تخصیص یابد و هیچ جای دنیا نمی‌توانید نشانه‌ای بیابید که یارانه به کالای خارجی تخصیص یابد. وی افزود: در حال حاضر، بخشی از ناشران خارجی همچون «مک گروهیل» (شرکت سهامی انتشاراتی که مرکزیت آن در نیویورک قرار دارد) یا نمایندگانی که کتاب‌های ناشران خارجی را در نمایشگاه ارائه می‌کنند و شبکه‌های توزیع کتب خارجی شامل یارانه می‌شوند! اما سؤال اینجاست که آیا درست است در حالی که آمریکا ما را تحریم می‌کند، ما در نمایشگاه کتاب تهران به ناشر آمریکایی یارانه بدهیم؟!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات