صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۹۰
در «سمینار الجزیره» مطرح شد

ایران با تاکسی هم می تواند عربستان را بگیرد!

«اگر دکتر ناصر الدویله روزی گفته بود که ارتش عراق، کویت را با اتوبوس اشغال کرد، من فکر می‌کنم [سازمان]حشدالشعبی- و نه ایران- اگر بخواهد عربستان سعودی را اشغال کند، با اپلیکیشن اوبر [تاکسی اینترنتی Uber]آن را اشغال خواهد کرد.»

اقتصاددانان بین‌المللی هشدار دادند که شوک نفتی ناشی از اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند. براساس این گزارش، دولت ترامپ قیمت نفت را هفته گذشته بالا برد؛ زمانی که واشنگتن نگرانی‌ها در زمینه تأمین نفت در بازار‌های جهانی را با لغو معافیت‌های نفتی ایران افزایش داد.

«آکسفورد اکونومیک» پیش‌بینی کرد، اگر قیمت‌های جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد رشد تولید ناخالص جهانی ممکن است به ۶ /۲ درصد برای سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و تورم جهانی نیز به رقم ۴ درصد افزایش پیدا کند. تلگراف افزود: اقتصاددانان معتقدند که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ احیا خواهد شد و صندوق بین‌المللی پول نیز انتظار رشد ۶/۳ درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.

افزایش نفرت مردم ایران از امریکا

"فوربس" نیز در همین رابطه نوشت: «تحريم‌هاي آمريکا ايران را نابود نخواهند کرد. کاخ سفید باید گزینه گفتگو را برای نتیجه‌گیری در اولویت قرار دهد. هشت کشوری که پرزیدنت ترامپ از تمدید معافیت‌شان برای خرید از ایران خودداری کرد، به نفت این کشور وابسته‌اند و اغلبشان نمی‌توانند رابطه تجاری خود را با ایران قطع کنند.» این نشریه امریکایی اضافه کرد: «تحریم‌ها از طرفی موجب بالا رفتن قیمت انرژی در جهان و به تبع آن در امریکا خواهد شد و از طرف دیگر بر نفرت مردم ایران از امریکا خواهد افزود.»

توانایی نظامی ایران

در همین حال روزنامه الکترونیکی "رأی الیوم" که دفتر مرکزی آن در لندن مستقر است، در این باره نوشت: «تنش ایران و امریکا حتی اگر به درگیری نظامی بینجامد، به سود تهران خواهد بود؛ زیرا به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود که در نهایت ترامپ را وادار به بازنگری می‌کند.»

این منبع با اشاره به تهدید ایران مبنی بر امکان استفاده از گزینه‌هایی نظیر بستن تنگه هرمز، خاطرنشان ساخت: «افزایش قیمت جهانی نفت، کاهش میزان صادرات ایران را هم جبران می‌کند. این کشور تا قبل از فشار مضاعف تحریمی، روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت پنجاه دلاری می‌فروخت؛ با افزایش محتمل قیمت جهانی به صد دلار یا بالاتر، ایران یک میلیون بشکه را به بهای دو میلیون بشکه پنجاه دلاری خواهد فروخت و روزانه یک میلیون بشکه مازاد را نیز به ذخایر استراتژیک خود می‌افزاید.»

«عبدالعزیز آل اسحق» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی قطری نیز در جریان «سمینار الجزیره» در دوحه با موضوع «واقعیت امروز کشور‌های خلیج فارس و فرسایش نفوذ عربستان سعودی»، از ضعف ارتش کشور‌های عربی و ناتوانی آنان انتقاد کرد.

آل‌اسحق در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یک مسئله مهم وجود دارد؛ اگر ما تصمیم بگیریم که با ایران وارد جنگ شویم، نه امریکا قادر به حمایت از ما در برابر آن خواهد بود، نه ارتش‌های ما توانایی پشتیبانی از ما در برابر ایران را دارند.»

وی ادامه داد: «اگر دکتر ناصر الدویله روزی گفته بود که ارتش عراق، کویت را با اتوبوس اشغال کرد، من فکر می‌کنم [سازمان]حشدالشعبی- و نه ایران- اگر بخواهد عربستان سعودی را اشغال کند، با اپلیکیشن اوبر [تاکسی اینترنتی Uber]آن را اشغال خواهد کرد.»

ناصر الدویله، نماینده پیشین پارلمان کویت و از افسران پیشین ارتش این کشور بود. او در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ارتش عراق با اتوبوس توانست کویت را اشغال کند، نه با تانک یا تجهیزات نظامی.

آل‌اسحق با تأکید بر ضعف ارتش‌های عربی و «قدرت و نفوذ ایران در منطقه» تصریح کرد: «خیلی حرف جنگ با ایران را تکرار کرده‌اند این روزها. هیچ جنگی با ایران رخ نخواهد داد، نه الان، نه ۲۰ سال دیگر نه ۵۰ سال دیگر.»

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
0
آمریکا اگر فتنه نمی انداخت بین برادران شیعه واهل سنت که الان حکومت نمیکرد،عربستان هم مرکبی خوب شده براش،عین کنه داره خون بن سلمان رو می ممکه
چیزی به سیر شدنش نمانده،بعد از سیر شدن یه نوشابه تگرگی می چسبه
بعدش در آشغال دونی رو باز و آل سقوط مثل ضایعاتی انداخته خواهد شد اون تو
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات