سیاسی >>  سایر >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۰۶

دلايل آشفتگي مجدد بازار خودرو

توليد‌کنندگان خودرو با توجه به ميزان ذخاير قطعه خود در سال جديد و همچنين بلاتکليفي ناشي از نرخ ارز به اصطلاح در عرضه خودرو به بازار دست به عصا حرکت مي‌کنند، اين در شرايطي است که بخش تقاضا نيز به‌دليل تورم انتظاري و اميد نداشتن به تداوم توليد برخي خودروها هم‌اکنون حضور گسترده‌اي در بازار پيدا کرده

در روزهاي اخير مجددا بازار خودرو دچار نوسانات شديدي شده است، به نحوي که برخي از فعالان بازار اين روزها از اصطلاح «قيمت‌گذاري ساعتي» خودرو سخن مي‌گويند. در شرايطي خودرو، چه داخلي و چه وارداتي با سرعت زياد در جاده قيمت به جلو حرکت مي‌کند که اين اتفاق در اين موقع از سال معمول نيست. درباره علل اين حادثه‌ي بي‌موقع به دلايل  مختلفي مي‌توان اشاره کرد:
1. فعاليت سازمان‌يافته دلالان
2. وجود سرمايه‌هاي سرگردان در بازار خودرو
3. نبود عرضه کافي همراه با تقاضاي بالا
4. جوسازي در فضاي مجازي
طبق نظر کارشناسان عوامل فوق مي‌تواند حداکثر 5 تا 10 درصد در افزايش قيمت خودرو موثر باشند، اما تغييرات ۲۰ تا ۴۰ درصدي قيمت‌ها، به عامل موثرتري بر مي‌گردد. به گزارش روزنامه دنياي اقتصاد «در اين زمينه بسياري از کارشناسان به انقباض توليد و انبساط تقاضا اشاره دارند و تاکيد مي‌کنند که سياست‌گذاران بخش صنعتي با قيمت‌گذاري دستوري نتوانستند عرضه و تقاضا را ساماندهي کنند. آنچه مشخص است توليد‌کنندگان خودرو با توجه به ميزان ذخاير قطعه خود در سال جديد و همچنين بلاتکليفي ناشي از نرخ ارز به اصطلاح در عرضه خودرو به بازار دست به عصا حرکت مي‌کنند، اين در شرايطي است که بخش تقاضا نيز به‌دليل تورم انتظاري و اميد نداشتن به تداوم توليد برخي خودروها هم‌اکنون حضور گسترده‌اي در بازار پيدا کرده که همين امر تعادل عرضه و تقاضا را به نفع دلالان با آشفتگي همراه کرده است. در اين بين اما سياست‌گذاران صنعتي نيز با پافشاري بر قيمت‌گذاري دستوري و جلوگيري از تعيين قيمت براساس حاشيه بازار به نوعي خودروساز را در عرضه منفعل و دلالي را فعال کرده است. در حال حاضر فاصله زيادي در قيمت خودروهاي کارخانه و بازار وجود دارد که همين امر سرمايه‌هاي سرگردان را از بازار سکه و ارز به سمت خودرو هدايت کرده است؛ بنابراين به‌نظر مي‌رسد که سياست‌گذار صنعتي بايد با پذيرفتن تبعات افزايش قيمت خودرو ازسوي خودروساز اولا حاشيه سود دلالان را کاهش دهد و دوما زمينه خروج واسطه‌گران را از بازار فراهم کند. اگر چنين اتفاقي رخ دهد به‌طور حتم بازار روي آرامش را به خود خواهد ديد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات