صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۰۷

تقلای کودتا در ونزوئلا بعد از ۳ ماه اعتراض نافرجام

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حدود ۱۰۰ روز بعد از تلاش نافرجام برای سرنگونی حکومت مادورو، اعضای ارتش ونزوئلا را به پیوستن به مخالفان مادورو تشویق کرد و یک کودتای مسلحانه را کلید زد؛ کودتایی که همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد امریکا از آن حمایت می‌کند. البته دولت ونزوئلا از دفع کودتا خبر داده و گفته که شرایط تحت کنترل است.




 خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا دیروز با انتشار ویدئویی از پایگاه هوایی لا کارلوتا در «کاراکاس» که در آن شماری از نظامیان مسلح او را احاطه کرده بودند، شروع «فاز نهایی» پایان دادن به ریاست جمهوری مادورو را اعلام کرد و خواستار شورش مسلحانه در ونزوئلا شد. گوایدو در این سخنرانی که ویدئوی آن در «توئیتر» منتشر شد و لئوپولدو لوپز، سیاستمدار چپگرای تحت بازداشت خانگی نیز در کنار او قرار داشت، گفت که برخی از عوامل ارتش ونزوئلا به وی پیوسته‌اند و از نظامیان و خانواده‌های‌شان خواست با شرکت در تظاهرات مردمی به آنچه که غصب حکومت نامید، پایان دهند. این اولین بار است که لئوپولدو لوپز، سیاستمدار ونزوئلایی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازداشت خانگی بوده، در انظار عمومی ظاهر می‌شود. منابع ونزوئلایی می‌گویند که برخی اعضای ارتش ونزوئلا او را آزاد کرده‌اند. گوایدو درباره پیوستن ارتش گفت: «من از تمام نظامیان و خانواده‌های آن‌ها می‌خواهم به اعتراضات خیابانی ما بپیوندند. در چارچوب قانون اساسی، ما باید به وضعیتی که کشور با آن مواجه شده است، پایان بدهیم. روز اول ماه مه امروز فرا می‌رسد و پایان «غصب و تصاحب به زور» امروز است». گوایدو به سی‌ان‌ان گفته است: «این خبر بزرگی برای کل کشور است که نیرو‌های مسلح ونزوئلا این گام را برداشته‌اند. آن‌ها بخش مهمی از این گام بودند. این نه تنها برای تغییر، بنیادین است، بلکه برای احیای حاکمیت ونزوئلا نیز اهمیت دارد.» آنگونه که معارضان مادورو می‌گویند، شماری از زندانیان نیز از زندان‌ها آزاد شده‌اند. دولت ونزوئلا وقوع کودتا را تأیید کرده، ولی با کوچک خواندن آن گفته که شرایط تحت کنترل است. دیروز هنوز دقایقی از انتشار ویدئوی توئیتری گوایدو نگذشته بود که خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا در صفحه توئیترش نوشت که دولت ونزوئلا در حال مقابله با یک گروه از خائنان ارتش است که به دنبال کودتا در ونزوئلا بودند. اسیبمارجیمنز، وزیر اطلاع رسانی مادورو نیز به سی‌ان‌ان گفته که شرایط تحت کنترل است و همه سربازخانه‌های ونزوئلا از مادورو حمایت می‌کنند. همچنین ولادیمیر پاردینو، وزیر دفاع ونزوئلا در توئیتی وقوع کودتا را رد کرده و گفته که «نیرو‌های مسلح سفت و سخت در حمایت از نظم قانونی ونزوئلا ایستاده‌اند.» دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس ونزوئلا با برقراری ارتباط تلفنی با تلویزیون دولتی این کشور، مردم را برای حمایت از نیکولاس مادورو به تجمع در مقابل کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد. وی طی سخنانی به دنبال اعلام اقدام گروهی مرتبط با مخالفان ونزوئلا برای انجام کودتا، اعلام کرد که دولت کاراکاس کاملاً خونسردانه پیگیر تحولات است.

دست‌های نمایان امریکا
دیروز همزمان با کودتای ونزوئلا، قیمت نفت افزایش یافت. بولیوی و کوبا دو متحد مادورو در امریکایی لاتین، کودتای ونزوئلا را محکوم کردند. اوو مورالس با انتشار پیامی در توئیتر، کودتا در ونزوئلا را محکوم کرد و از امریکا خواست از «تحریک خشونت و مرگ در ونزوئلا» دست بردارد. برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا هم ضمن حمایت از مادورو، از امریکا خواست که «تهاجم به صلح»‌را متوقف کند. منابع خبری نیز گفتند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره کودتای ونزوئلا با مقام‌های بلندپایه امنیتی روسیه تبادل‌نظر کرده است. دولت اسپانیا، متحد اصلی خوان گوایدو در اروپا، با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از جاری شدن خون و یافتن یک راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای خروج از بحران شد. امریکا به طور رسمی وقوع کودتای نظامی در ونزوئلا را تأیید یا تکذیب نکرده، ولی مارکو روبیو، سناتور امریکایی با حمایت از گوایدو خواستار این شد که نظامیان ونزوئلا «وظیفه قانونی» خود را انجام دهند. روبیو در توئیتر نوشت: «بعد از سال‌ها انتظار مردم ونزوئلا برای آزادی، اجازه ندهید که این فرصت (کودتا) را از شما بگیرند.» سناتور امریکا خطاب به نظامیان ونزوئلایی گفته است: «الان لحظه‌ای است که در حمایت از دولت قانونی و مشروع بایستی به خیابان‌ها بیایید. نگذارید این فرصت از کف برود.»‌دیروز همزمان با کودتای ونزوئلا، رویترز از قول منابع آگاه گزارش کرد، بنیانگذار شرکت امنیتی بدنام بلک‌واتر و از حامیان مهم دونالد ترامپ، در حال تهیه طرحی برای استقرار یک ارتش خصوصی در ونزوئلا به منظور سرنگون کردن دولت نیکولاس مادورو است. این منابع گفته‌اند که اریک پرینس به دنبال جذب سرمایه‌گذاری و پشتیبانی سیاسی برای اجرای چنین عملیاتی از سوی حامیان بانفوذ دونالد ترامپ و برخی ثروتمندان ونزوئلایی ساکن خارج از این کشور بوده است. به گفته دو منبع آگاه، پرینس طی نشست‌هایی خصوصی در امریکا و اروپا، طرحی را تهیه کرده که به موجب آن ۵ هزار نیروی مزدور را در اختیار خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این مخالفان قرار می‌دهد.
منبع: روزنامه جوان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات