صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 11 اردیبهشت

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): برخی اظهارنظر کرده‌اند که این سال، سال تهدیدهاست؛ بنده مطلقاً این را قبول ندارم. من معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌هاست، سال امکانات و سال گشایش است.(1398/1/1) *سالروز شهادت استاد مطهری(ره)، روز معلم و هفته عقیدتی‌ـ سیاسی‌ در سپاه گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نياز به بازخواني مطهري
دوازدهم ارديبهشت ماه بود که مغز متفکر انقلاب اسلامي با ضربه گلوله‌اي که از سلاح «جهل» و «التقاط» و «وابستگي» بيرون آمده بود، به زمين ريخته شد. علامه مرتضي مطهري در حالي که تنها دو ماه از شکوفايي نهال انقلاب گذشته بود، به شهادت رسید و داغ فقدان متفکر بزرگ جهان اسلام تا آنجا بر دل امام انقلاب سنگيني کرد که اشک از چشمان حضرت روح‌الله(ره) جاري کرد؛ چشمان بزرگمردي که در فقدان فرزند خويش اين‌چنين نگريسته بود، چرا که به حق مطهری برترين شاگرد حضرت امام(ره) و حاصل عمرش بود!
مطهري پس از مرگش نه تنها مهجور نماند و به فراموشي سپرده نشد؛ بلکه مبتني بر سنن الهي به شجره طيبه‌اي بدل شد که نام و انديشه‌اش براي هميشه در تاريخ اين سرزمين جاودانه ماند. کتاب‌هاي وي بارها و بارها به چاپ رسید و به پرفروش‌ترين کتب سال و مهم‌ترين مرجع مطالعه نسل جوان پس از انقلاب بدل شد که خود را مشتاق خواندن و آشنايي با معارف عميق اسلامي مبتني بر مقتضيات زمانه مي‌ديد.
امروز و با ورود به دهه پنجم انقلاب و آغاز گام دوم آن، ملت ايران براي تداوم راه خود در دستيابي به آرمان‌هاي بزرگ انقلاب اسلامي همچنان به مطالعه منظومه فکري مطهري نيازمندند. محدود کردن ياد و نام استاد مطهري به روز معلم، اقدام تقليل‌گرايانه‌اي است که امکان بهره‌برداري از ظرفيت عظيمي چون تفکر ايدئولوگ انقلاب اسلامي را سلب خواهد کرد. به واقع روز معلم باید تنها یکی از فرصت‌هاي متعددي باشد که امکان مراجعه و بازخواني و تأمل در منظومه فکري مطهري را براي ما فراهم مي‌آورد.
انديشه مطهري ما را با عمق تفکر اسلامي در مکتب اهل بيت(ع) آشنا می‌کند. قرائت مطهري از اسلام قرائتي متناسب با نيازها و مقتضيات زمانه است که با توجه به سؤالات و ابهامات آن روز نسل جوان طرح‌ريزي شده بود. به واقع مطهري تلاش مي‌کرد براي شبهات و پرسش‌هاي مطروحه عصر خود پاسخي در خور ارائه دهد، پاسخي که اقناع‌کننده عقل‌ها و آرام‌بخش قلب‌ها باشد. مطهري به مکاتب و انديشه‌هاي رقيب غربي آشنا و مسلط بود و همين آشنايي موجب می‌شد از يک سو از نکات صحيح آن بهره گيرد و از ديگر سو مقهور و دلباخته انديشه غرب نشود.
زمانه ما همچنان چشم به راه تولد مطهري‌هاي ديگري است تا سير تحول انقلاب اسلامي تا تحقق دولت کريمه حق همچنان پويا و بارور باقي بماند.


▼ گزارش روز

میدان اصلی تقابل!
برای تحلیل برخی مواضع و رویکردها در سیاست داخلی، باید به بیرون مرزها نگاهی داشت! این نگاه نه توهم توطئه، بلکه واقعیتی است که هم در فتنه سال 88، غائله سال 78 و... آن را تجربه کردیم و هم خود سیاستمداران، رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به صراحت از وجود یک شبکه همکار در داخل کشور و ضرورت تقویت آن سخن می‌گویند! در تازه‌ترین این تصریح‌ها و تأکیدها، بنیاد «کارنگی» با اشاره به دورنمای برنامه‌های ترامپ برای مقابله با کشورمان می‌نویسد: «تغییر حاکمیت ناشی از یک عامل بیرونی در ایران، یک توهم است. آمریکا با یک نظام مشروع در نظر میلیون‌ها ایرانی مواجه است که توانسته به مدت چهار دهه جایگاه خود را حفظ کند. تصور اینکه واشنگتن بتواند تغییر حاکمیت در ایران را رقم بزند، خارق‌العاده است. اگر قرار است این تغییر صورت پذیرد، این اتفاق باید در درجه اول داخل ایران هدایت شود؛ دولت ترامپ می‌تواند فشار شدیدی را بر ایران اعمال کند؛ اما نمی‌تواند ناآرامی‌های داخلی عظیمی را به وجود آورد که باعث فروپاشی نظام یا تغییر اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای آن شود.»
جملاتی که نشان می‌دهد خطر حقیقی در مصاف میان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی در این سال‌ها مسئله «نفوذ» است، که رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی، مدت‌هاست بر آن تأکید ویژه می‌کنند! در این تقابل افزون بر اهمیت مراقبت‌های امنیتی و اطلاعاتی، یکی از وجوه و ابزارهای مهم برای ظفر، مسئله رسانه خواهد بود! بیراه نیست اگر رسانه‌ها و به معنای دقیق‌تر فضای مجازی را میدان اصلی این‌ تقابل بدانیم! چرا که رسانه‌ها به منزله ابزارهای قدرتمند شکل‌دهی و هدایت افکار عمومی می‌توانند در شکل‌دهی شبکه همکار یا فروپاشی آن بسیار مؤثر باشند! در این میان، این سؤال مطرح می‌شود که آیا فضای رسانه‌ای و نحوه مدیریت فضای مجازی در کشور برای چنین تقابل و شرایطی مناسب است؟

 

▼ اخبار ویژه

افشای جزئیات سفر ۲۰۰ میلیون دلاری بن‌سلمان
تارنمای آمریکایی «الوطن سرب» جزئیات ولخرجی‌های سفر بهمن ماه سال گذشته محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی به سه کشور آسیایی را افشا کرد و در این باره نوشت: شاهزاده جاه‌طلب سعودی ۲۰۰ میلیون دلار برای این سفر یک هفته‌ای هزینه کرده است. به نوشته این تارنما، ولی‌عهد عربستان قرار بود پس از کشور‌های پاکستان، هند و چین به دو کشور آسیای شرقی مالزی و اندونزی نیز سفر کند که به دلیل رسیدن اخبار به وی درباره حضور بیش از اندازه مخالفان و معترضان از ادامه سفر به این کشور‌ها اجتناب کرد. بر اساس گزارش «الوطن سرب»، ولی‌عهد عربستان در سفر به کشور‌های آسیایی بیش از ۹۰۰ شخصیت سعودی، از جمله ۱۰۰ نفر از اعضای گردان واکنش سریع، ۱۹۰ نفر از اعضای گارد پادشاهی، ۷۵ نفر از افسران امور ویژه و ۱۲۰ نفر از کارکنان مراسم‌های پادشاهی در کنار دیگر شاهزادگان و مشاوران به همراه داشته است.

محسن فروزان، دروازه‌بان تیم تراکتورسازی تبریز به همراه همسرش به اتهام تبانی و شرط‌بندی، ۹ اردیبهشت توسط اطلاعات سپاه عاشورا در تهران بازداشت شد. به دنبال تبانی و دسیسه محسن فروزان در بازی سپیدرود و تراکتور و احراز تبانی در این دیدار، این بازیکن خاطی و همسرش به اتهام حضور فعال در شبکه شرط‌بندی بازی‌های فوتبال با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شدند.

 

▼ اخبار
1ـ کارگزاران حامی کسی بود که هاشمی به او رأی نداد!
محمد هاشمی، برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره انتخابات سال 76 گفته است: «كارگزاران در ابتدا بر آقاي حسن حبيبي اصرار داشت و او كانديداي نخست ما بود؛ اما ايشان در نهايت قبول نكردند. به ياد دارم او در سفر استاني خود به اراك در مقام معاون ‌اول رئيس‌جمهور گفت كه نامزد انتخابات نخواهم شد و هنگامي كه چنين موضعي در رسانه‌ها اعلام شد، ما نيز ديگر اصرار نكرديم. بعد هم افراد ديگري را در نظر داشتيم كه در نهايت با معرفي آقاي خاتمي از سوي روحانيون مبارز او را شايسته ديديم. آقاي خاتمي در نشستي با اعضاي كارگزاران از برنامه‌هاي خود سخن گفت و ما نيز رويكرد كلي او را جويا شديم كه در نهايت به اين نتيجه رسيديم از ايشان حمايت كنيم. اگر منصفانه به موضوع بنگريم، در‌مي‌يابيم كه كارگزاران همه‌جانبه از آقاي خاتمي حمايت كرد تا حدي كه آقاي هاشمي در آخرين خطبه نماز جمعه پيش از انتخابات گفتند اجازه نخواهيم داد رأي مردم خوانده نشود و هماني را اعلام مي‌كنيم كه از صندوق‌ها درآيد. اين سخنان در آن مقطع حساس به منزله حمايت آقاي هاشمي از آقاي خاتمي برداشت شد و توانست رأي مردم را به سمت آقاي خاتمي بكشاند.» وی در ادامه مدعی شد: «البته آقاي هاشمي به آقاي ناطق رأي دادند.»


2ـ چه کسی برای رفع حصر تضمین می‌دهد؟
محمدرضا باهنر با اشاره به مسئله حصر، گفت: «مسئله حصر و اینکه چرا این اتفاق افتاد و سوابق آن روشن است. سال ۹۶ حس من این بود که این فضا کم‌کم دارد باز می‌شود و به نقطه‌ای رسیدم که فکر کردم تا دو یا سه ماه دیگر اصلاً مسئله حل شود؛ اما متأسفانه یکی از همین آقایان یا خودش یا دیگران یکی دو تا بیانیه بلند بالا علیه نظام و علیه رفتار سی سال و چهل سال اخیر کل نظام صادر کردند. من نمی‌خواهم متهم کنم که خود این بنده خدا این کار را کرده یا کسی در کاسه‌اش گذاشته؛ اما موقعی که شرایط طوری پیش می‌رود که مسئله حل شود، یک عده از همین تندروها می‌آیند و کار را خراب می‌کنند.» وی افزود: «یک عده ضمن اینکه خودشان را این‌طور نشان می‌دهند که طرفدار رفع حصر هستند؛ اما مثل اینکه دارند از این حصر رزق و روزی‌شان را می‌خورند و موافق نیستند که این مشکل حل شود.» باهنر همچنین با تأکید بر اصرار سران فتنه بر مواضع‌شان، گفت: «آیا کسی تعهد می‌دهد اگر محصوران آزاد شدند، دوباره علیه نظام میتینگ راه نمی‌اندازند؟»


3ـ هیچ نقشی در مشکلات کشور نداریم!
«فیض‌الله عرب‌سرخی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفته است: «یکی از دغدغه‌هایی که امروز وجود دارد و باید آن را جدی بگیریم، سرخوردگی مردم است؛ چه از عملکرد کلی حکومت و چه از اصلاح‌طلبان به‌ عنوان جریانی که همواره با مردم گفت‌وگو و همنوایی داشتند و در انتخابات‌های اخیر اکثریتی از آنها را نمایندگی کرده و سعی کردند مردم را به مشارکت در انتخابات مجاب کنند؛ اما آنچه در این مقطع مهم است اینکه تحلیل صحیحی از ریشه‌های این سرخوردگی داشته باشیم. اینکه چقدر از آن حاصل عملکرد کلی حکومت است و چقدر به ضعف‌ها و نوع عملکرد اصلاح‌طلب‌ها بر می‌گردد.» وی در ادامه مدعی می‌شود، اصلاح‌طلبان تقریباً هیچ قدرت اجرایی ندارند! به نظر می‌رسد طیف اصلاح‌طلب با وجود تسلط بر دولت و حضور پررنگ در مجلس، با سیاه‌نمایی، بحرانی جلوه دادن وضعیت کشور، مبهم‌سازی آینده و بن‌بست‌نمایی حل مسائل و مشکلات موجود، این‌گونه القا می‌کند که مردم ناامید شده‌اند و همه تقصیرها به گردن نظام است.


▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام ذوالنوری گفت: پندار‌های غلط نسبت به حوزویان، عقده‌های اجتماعی، رگه‌های ضد انقلابی، مخالفت با اصل دین، نظام، انقلاب و روحانیت از یک سو و فشار رسانه‌های بیگانه و عملیات روانی در فضای مجازی از سوی دیگر سبب می‌شود برخی افراد شرور تحت تأثیر قرار گرفته و حادثه‌هایی از جنس حوادث شهید خلیلی و شهید قاسمی را رقم بزنند. نماینده مردم قم در مجلس افزود: در حادثه همدان، ضد انقلابی بودن، عقده‌ای بودن و شرارت شخص ضارب اثبات شده و هنگامی که این‌گونه تقابل‌ها با روحانیت صورت می‌گیرد، روحانیت به مسیر حقی که در حال پیمودن آن است، می‌بالد.
به گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، رژیم صهیونیستی «هلن لو گال» سفیر فرانسه در این رژیم را در اعتراض به اظهارات «جرارد آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا به وزارت خارجه احضار کرد. سفیر سابق فرانسه در آمریکا با بیان اینکه دولت صهیونیستی یک دولت آپارتاید است، در پاسخ به این پرسش که «وضعیت خاورمیانه را با توجه به مطرح شدن طرح صلح؛ چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: این طرح بسیار به چیزی که اسرائیلی‌ها می‌خواهند نزدیک است اما آیا محکوم به شکست است؟ باید بگویم ۹۹ درصد بله.
روزنامه «الاخبار» در گزارشی از نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در امان برای بررسی پیامدهای تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی خبر داد و درباره پیشنهاد شگفت‌انگیز وزیر خارجه عربستان در این نشست می‌نویسد: «عادل الجبیر» در این نشست پیشنهادی بهت‌آور را مطرح و اعلام کرد عربستان موافق ایجاد کشوری واحد و پایان دادن به تشکیلات خودگردان در رام‌الله است!»
یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مجلس در سال 92 با تصویب قانون نظام صنفی، مداخله دولت در بازار را کاهش داد و خودتنظیمی را به بازار و بخش خصوصی واگذار کرد. وی در ادامه به مردم توصیه کرد: در فضایی که تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، از مردم تقاضا می‌شود خرید خودرو را عقب بیندازند تا شرایط خرید و فروش به روال عادی برگردد.
احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین، گفت: همه این مسائل صحبت‌هایی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود و هنوز، نه در مجلس و نه در دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن اتخاذ نشده است و در نهایت هرگونه تصمیمی باید به تصویب مجلس برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات