اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۲۶

ارزش پول ملی و رونق تولید

ارزش داخلی پول ملی، متأثر از عوامل متعددی است که مهم‌ترین آن، جریان تورمی است که در داخل شکل می‌گیرد و به واسطه آن رابطه، مبادله آن پول با کالاها و خدماتی که در داخل تولید و عرضه می‌شود، تعریف می‌شود.
در عوامل تولید ما، نیروی کار و سرمایه جزء عوامل اولیه آن هستند و مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای، عوامل غیر اولیه در فرایندهای تولید محسوب می‌شوند، اینها هر کدام یک جریان بهره‌وری را در کشور در سال‌های مختلف تجربه کرده‌اند. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد ما برای بهبود بهره‌وری عوامل تولید، ظرفیت بسیار مناسبی داریم و این یعنی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب بهره‌وری عوامل تولید، فاصله بسیار است.
اگر وضعیت بهره‌وری عوامل تولید را بهبود ببخشیم، کاهش هزینه‌های تولید یکی از دستاوردهای آن است و کاهش هزینه‌های تولید به مهار تورم منجر می‌شود.
ارزش داخلی پول ملی، متأثر از عوامل متعددی است که مهم‌ترین آن، جریان تورمی است که در داخل شکل می‌گیرد و به واسطه آن رابطه، مبادله آن پول با کالاها و خدماتی که در داخل تولید و عرضه می‌شود، تعریف می‌شود.
متأسفانه، در سال قبل ارزش پول ملی به شدت دچار تزلزل و تنزل شد و این کاهش ارزش ریال، موجب نگرانی مردم، به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه شد. از سوی دیگر با کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم برای حفظ قدرت خرید خود ‌تلاش کردند دارایی‌های نقدی خود را از ریال به ارز و طلا تبدیل کنند.
ما در مقاطع مختلف، متأسفانه دچار کاهش ارزش پول ملی به واسطه گران شدن ارزهای خارجی بوده‌ایم، اما سؤال این است که بالاخره باید چه کرد؟ ما رابطه خاصی با ارزهای خارجی داریم، این رابطه پول ملی با ارزهای خارجی دچار نوسان می‌شود و در برخی مواقع نوسانات آن بسیار شدید است، اگر بخواهیم ارزش پول ملی را در ارتباط با فضای خارجی حفظ کنیم، باید آن رابطه بین ارزش پول ملی و ارزهای بیرونی را مدیریت کنیم.
رئيس جدید بانک مرکزی با اشاره به اهداف دشمنان در ایجاد مشکل برای نظام اذعان دارد، دشمن همه امکانات خود را بسیج کرده است، ولی ما در سطح مدیریت بانک مرکزی هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و در کار خود جدیت داریم و بانک مرکزی و دولت در ماه‌های گذشته نشان داده‌اند، بر مشکلات فائق می‌آیند و همان‌طور که به مردم قول داده بودیم در بازار ارز، ثبات ایجاد کرده‌ایم و در آینده سعی جدی در افزایش ارزش پول ملی با تقویت و حمایت از تولید داریم.
باید گفت، یکی از عوامل مهم اثرگذار در آثار تورمی که سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، موضوع حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است و اگر سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل حجم نقدینگی نباشد، این موضوع عامل مخربی در رشد فزاینده نرخ تورم در اقتصاد شده و آثار ناشی از آن موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود.
بنابراین یکی از عوامل مهم در این بخش مدیریت نقدینگی در جامعه است که این موضوع به عملکرد بانک مرکزی بازمی‌گردد که در این بخش به چه صورت عمل کرده است.
یکی از مؤلفه‌های مهم دیگر که در افزایش یا کاهش ارزش پول تأثیر می‌گذارد، تورم است. منشأ این تورم استقراض دولت از بانک مرکزی، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی است که سبب افزایش نقدینگی در جامعه شده است. این نقدینگی همراه خود، تورم را به دنبال داشته و تورم سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود. بنابراین اگر این سه اصل مدیریت شود، پول ملی نیز تقویت می‌شود و تقویت پول ملی با سازوکار مدیریت تورم در اقتصاد کشور امری امکان‌پذیر برای بانک مرکزی است.
با توجه به فضایی که در وضعیت تحریمی در کشور وجود دارد، مدیریت بازار ارز بسیار مهم است و اگر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز رفتار حرفه‌ای نداشته باشد، سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود. در پایان با توجه به مسائل فوق باید به این مسئله توجه شود که یکی از راه‌های کلیدی افزایش ارزش پول ملی، توجه به تولید ملی و رونق آن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات