سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۲۹

گام بلند سپاه به سوي تکامل

سردار سلامي با تسلط بر شيوه‌هاي جنگ رواني و تشخيص تهديد و تاکتيک رواني چنانچه با دشمنان اسلام و فرماندهان نيروي مقابل سخن مي‌گويد که نتيجه ساعت‌ها جنگ رواني آنها را با يک جمله خنثي مي‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آخرين روز از چهل سالگی حيات پر خير و برکت خويش شاهد خداحافظي يکي از فرماندهان دلاور، ولايي و بسيجي پس از ده سال بود که جاي خود را با درخواست مصرانه از فرماندهي معظم کل قوا به جانشين لايق و دوست داشتني‌اش سردار حسين سلامي داد.  تغييري که مي‌تواند چهله دوم حيات اين نهاد مقدس را بر اساس تجارب و سوابق ارزنده فرمانده جديدش منشاء تحولاتي پرثمر، تحسين برانگيز و دشمن شکن نمايد.  انتظارات فرماندهي معظم کل قوا از فرمانده جديد سپاه عبارتند از:
1) ارتقاء توانمنديهاي همه جانبه و آمادگي در همه بخشها
2) تقويت گوهر دروني سپاه يعني تقوا و بصيرت
3) گسترش مديريتهاي برخوردار از بنيه‌ي معنوي و توانايي‌هاي کارشناسي
4) افزايش اعتلاء فرهنگي سپاه که در مديريت سردار جعفري بدان پرداخته شده است با ابتکارات فرمانده جديد
5) برداشتن گامهاي بلند در حرکت سپاه به سوي تکامل
آنچه اميد به تحقق اين انتظارات را روشن مي‌سازد، ويژگي‌هاي فردي، سوابق شغلي، موقعيت فعلي سردار سرلشکر پاسدار حسين سلامي مي‌باشد که بخشي از مهمترين آنها عبارتند از:
1- محبوبيت عمومي و برخورداري از حمايت مسئولان؛
استقبال بي نظير از انتصاب سردار سلامي به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران طي روزهاي گذشته بيانگر محبوبيت عمومي در بدنه اجتماعي سپاه و بسيج و حمايت مسئولان ارشد کشور، نهادهاي انقلابي و دستگاه هاي دولتي، ائمه جمعه و جماعات، مقامات کشوري و لشکري مي باشد که به وي موقعيتي خاص جهت برداشتن گام هاي بلندي در سپاه به سمت تکامل مي بخشد.
2- سوابق شغلي و توانايي هاي فرماندهي و مديريتي
سردار حسين سلامي از سال 59 وارد سپاه شد و در طي اين چهل سال در جايگاه‌هايي تکيه زد که از او فردي مدير و مدبر، عملياتي و تاکتيکي، صفي و ستادي، راهبرديست و نظريه پرداز ساخته است.
اما آنچه از او يک فرمانده قوي جهت بدست گرفتن سکان سپاه ساخت حضورش در کنار فرماندهي کل و قرار داشتن يک دهه در جايگاه جانشيني سپاه مي‌باشد. او امروز نه تنها سپاه بلکه بسيج و ساير نيروهاي مسلح را به خوبي مي‌شناسد. نه تنها شيوه‌هاي مقابله با تهديدات سخت را آموخته بلکه او به دليل داشتن مسئوليت هايي در عرصه  عمليات رواني، توانايي بالايي در جنگ نرم و ميادين عملياتي جنگ نيمه سخت را دارد. از جمله مسئوليت‌هاي سردار به قرار زير مي‌باشد:
مسئول عمليات قرارگاه دريايي نوح در جنگ ايران و عراق
فرمانده دانشکده دافوس از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶
معاون عمليات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴
فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸
عضو کنوني هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي
جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از سال ۱۳۸۸ تا اول ارديبهشت ۱۳۹۸
3- وجاهت علمي
سردار سلامي علاوه بر طي کردن مدارج علمي و تحصيل در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه علم و صنعت و کارشناسي ارشد مديريت دفاعي از دانشگاه آزاد اسلامي، تدريس در دانشگاه، عضويت هيات علمي، سالها مديريت مجموعه دافوس سپاه را نيز به عهده داشت که از وي استادي علمي و عملي در زمينه فرماندهي و ستاد ساخت. 
4- داراي قدرت تحليل و تشخيص صائب
سردار سلامي در طول حضور 40 ساله اش در سپاه يکي از سخنرانان و تحليل‌گران قاهر و کم نظير مسائل راهبردي، نظامي، امنيتي و سياسي به شمار مي‌رفت. وي در همان سال هاي اوليه حضورش در جايگاه جانشيني سپاه در تحليل فشارهايي که دشمنان اسلام در فتنه 88  و از قبل تحريم هاي اقتصادي به ملت ايران روا داشتند، اظهار داشت: خداوند دنبال اين است که از ما امت وسط بسازد، امت نمونه، الگو، خالص، پاکيزه، آلودگي ناپذير و بدون تکيه بر هيچ قدرتي. آن وقت است که اين پيروزي شيرين مي شود. آن وقت طعم اين استقامت گوارا است. اين چنين استقامتي است که ملائکه بشارت مي دهند. اگر قرار باشد ما قدرت هاي ديگر را تکيه گاه خودمان قرار بدهيم، ديگر نبايد اين استقامت و پيروزي را به نام اسلام و ايمان و ملت ايران ثبت کنيم که اين ها سه لايه منطبق بر هم از يک حقيقت متعالي هستند، پس اين سرنوشت محتوم ماست. اين مسير قطعي است و اين اصلا آرزوي ماست... ملت ايران يکصد سال آرزويش اين بود که بيگانه از سرزمينش برود الان دشمن خودش دارد اين کار را مي کند. با پاي خودش دارد از تمام زواياي زندگي ما مي رود. اين آرزوي ما بود که دشمنان ما کشور ما را در تمام حوزه ها ترک کنند. اين امت نمونه، مدلي براي تاريخ مي شود.
5- ساده زيستي و تعلق به طبقات پايين جامعه
سردار سلامي متولد ۱۳۳۹ در روستاي وانشان از شهرستان گلپايگان اصفهان مي‌باشد و در خانوده اي متوسط و مذهبي ديده به جهان گشود. هر چه از روستا فاصله گرفت و رشد کرد ريشه هايش در روستائيان قوي تر و احساساتش به آنها شفاف تر شد. او هنوز به طبقات پايين جامعه تعلق دارد و روحيات مردمي خود را کاملا حفظ کرده است.  همين روحيه مردمي و منش اخلاقي وي بود که او را در کنار مردم سيل زده قرار داد. وي از در جريان سيل اخير بيشترين ايام سال را در کنار مردم آسيب زده گلستان، خوزستان و ساير مناطق سيل زده گذراند و وقتي به مردم خوزستان گفت که حاضر است براي دفاع از مردم جلو سيل بخوابد سخني از عمق جانش را بر زبان جاري کرد.
6- استعدادهاي شخصي بالا
حافظه و هوش فوق العاده اي که توانسته وي را به رغم مشاغل سنگين نظامي و مديريتي در زمره حافظان قرآن قرار داده و در عين حال بر زبان هاي بين المللي مسلط سازد.
7- فن بيان و توانايي در توليد مفاهيم استراتژيک
يکي از توانايي‌هاي منحصر به فرد سردار سلامي فن بيان و مهارت وي در مفهوم سازي و توليد مفاهيم استراتژيک مي باشد. اگر چه به گفته خودش براي هر سخنراني اش ساعت ها مطالعه مي‌کند و بي‌خوابي مي‌کشد، اما کمتر کسي است که پاي  سخنانش  نشسته باشد و توانايي او در بکارگيري واژه ها، خلق مفاهيم نو، سليس بودن گفتار و تبحر بيانش را نستوده باشد. وقتي پشت تريبون قرار مي‌گيرد اگر کسي او را نبيند چنين تصور مي‌کند که از روي نوشته‌هايش مي‌خواند! لذا هر سخنرانيش به لحاظ محتوايي ارزش يک مقاله علمي دارد که براي انتشارش نياز به ويرايش ندارد.
8- مهارت هماوردي منطقي و شجاعانه با فرماندهان جبهه دشمن
شجاعت از لوازم اوليه فرماندهان نظامي است، اما جسارت در هماوردي با فرماندهان دشمن نياز به مهارت فوق‌العادي دارد که ضمن بهره‌گيري از جوانب رواني و مزاياي روحي، آن گونه‌اي سخن گفته شود که به اولتيماتوم شباهت بيشتري داشته باشد تا بلوف نظامي. سردار سلامي با تسلط بر شيوه‌هاي جنگ رواني و تشخيص تهديد و تاکتيک رواني چنانچه با دشمنان اسلام و فرماندهان نيروي مقابل سخن مي‌گويد که نتيجه ساعت‌ها جنگ رواني آنها را با يک جمله خنثي مي‌کند. در اين رابطه مي‌توان به اين جمله سردار اشاره کرد که خطاب به نخست وزير رژِيم صهيونيستي گفت: «نتانياهو بايد شنا کردن در درياي مديترانه را بياموزد.»
9- قابليت و ظرفيت بهره گيري از نقاط قوت سپاه
آشنايي سردار سلامي با نيروها و معاونت هاي مختلف سپاه بويژه حضور طولاني مدت در جايگاه جانشيني سردار جعفري به وي قابليتي داده تا بتواند ضمن توجه به آسيب از نقاط قوت سپاه در سطح حداکثري بهره گيرد. چنانچه رهبر معظم انقلاب نيز در حکم انتصاب وي بر اين امر تصريح داشتند که اعتلاء فرهنگي سپاه که در مديريت سردار جعفري بدان پرداخته شده است با ابتکارات نو افزايش پيدا کند. بويژه آنکه سپاه در دوره مسئوليت ده ساله سردار محمدعلي جعفري از نقاط قوت زيادي برخوردار بود که از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1- نيرو محوري به جاي تجهيزات محوري و تاکيد بر نقش نيروي انساني سپاه که نتايج آن در طرح تربيت و تعالي بروز يافت.
2- توجه به عدالت و کاهش فاصله ميان درآمدهاي بالا با سطوح پايين
3- افزايش توانايي هاي موشکي و دفاعي سپاه
4- تغييرات راهبردي در ساختار سپاه و چابک سازي آن
5- اهتمام به مقولات فرهنگي و ورود به عرصه جنگ نرم
6- حضور در ميادين مختلف جنگ اقتصادي و کاهش تاثير تحريم ها
7- توجه به آموزش و افزايش مهارت فرماندهان، مديران و پايوران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات