صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۶۸

آرامش ذهني‌ ـ آرايش جنگي

هرچند دشمن تلاش دارد با بهره‌گيري از شگردهاي جنگ رواني‌ـ رسانه‌اي اين آرامش را بر هم بریزد و با التهاب‌زايي، جورچین جنگ تمام‌عيار اقتصادي خود را کامل کند؛ اما به نظر مي‌رسد برخي بي‌تدبيري‌ها در داخل کشور که حتي بوي خيانت نيز مي‌دهد، بيش از سناريوي جنگ رواني دشمن اثرگذار خواهد بود.

در پی دستور دونالد ترامپ مبني بر تمديد نشدن معافيت نفتي هشت کشور خريدار نفت ايران، عرصه تقابل جمهوری اسلامي و استکبار جهاني در سال 1398 وارد مرحله نويني شده است. استقامت جمهوري اسلامي و ملت ايران در اين عرصه و ناکام گذاشتن تحريم‌ها خواهد توانست آخرين حربه تهاجمي سال‌هاي اخير آمريکايي‌ها را بي‌اثر کند. در اين وضعیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامي در آخرين کلام‌شان از آرايش جنگي همه‌جانبه دشمن در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي و سياسي سخن گفتند و بر ضرورت تدبير در برابر اين تهاجم همه‌جانبه دشمن تأکيد ورزيدند. 
يکي از مهم‌ترين ملاحظات در اين مواجهه فراگير، مديريت افکار عمومي و جلوگيري از ايجاد ناامني رواني در اذهان جامعه است. در وضعیت کنوني، هر اقدامي که موجب آشفتگي در افکار عمومي جامعه شود، بدون شک خطاي راهبردي است که نمي‌توان از آن چشم پوشید. هرچند دشمن تلاش دارد با بهره‌گيري از شگردهاي جنگ رواني‌ـ رسانه‌اي اين آرامش را بر هم بریزد و با التهاب‌زايي، جورچین جنگ تمام‌عيار اقتصادي خود را کامل کند؛ اما به نظر مي‌رسد برخي بي‌تدبيري‌ها در داخل کشور که حتي بوي خيانت نيز مي‌دهد، بيش از سناريوي جنگ رواني دشمن اثرگذار خواهد بود.
نمونه‌اي از اين بي‌تدبيري‌ها را مي‌توان در ماجراي شيوع خبر سهميه‌بندي بنزين در روزهاي پاياني هفته گذشته مشاهده کرد. در حالي که فرايند قانوني سهميه‌بندي بنزين و دو نرخي شدن آن در سال 1398 طي نشده و به تصويب مراجع قانوني (مجلس شوراي اسلامي) نرسيده است، اخباري از سوی برخي رسانه‌ها منتشر شد که از اجراي آن از بامداد روز جمعه (13 ارديبهشت) خبر مي‌داد! این رسانه‌ها منبع خبر خود را وزارت نفت اعلام کردند. انتشار اين خبر کافي بود تا التهاب بر افکار عمومي سايه افکند و شوک گراني قيمت بنزين تا ليتري 2500 تومان، هجوم مردم براي پر کردن باک خودروها را به همراه داشته باشد که حاصل آن تشکيل صفوف طولاني در پمپ بنزين‌ها بود. وضعيت حاصله موجب شد، مسئولان و دست‌اندرکاران دولتي پشت تريبون‌هاي مختلف قرار گرفته و اخبار گراني بنزين را تکذيب کنند! اما اين تکذيبه‌ها کافي نبود و ساعت‌ها طول کشید تا آرامش به افکار عمومي بازگشته و به تدريج آرامش به پمپ‌بنزين‌ها بازگردد!
در اين ميان، پرسش‌های متعددي مطرح شده که اغلب بدون پاسخ باقي مانده‌اند! از جمله آنکه آيا واقعاً چنين مصوبه‌اي براي تغيير قيمت بنزين به صورت قانوني وجود دارد؟ آيا تدوين چنين طرح مهمي که با معيشت همه مردم ارتباط مستقيم دارد، بدون پيوست رسانه‌اي ممکن است یا بدون آن قابليت اجرا خواهد داشت؟! آيا ناشيانه‌تر از اين هم ممکن است که چنين طرح مهمي اجرا شود؟! 
همزماني وقوع چنين رخدادي با دستور ترامپ درباره تحريم‌ها بيشتر به خيانتي آشکار مي‌ماند که تلاش دارد اين‌گونه القا کند که تحريم‌ها آثار جدي بر اقتصاد کشور گذاشته است! به همین دلیل بايد دستگاه‌هاي امنيتي این مسئله را رسيدگي کرده و با عوامل آن برخورد قاطع و جدي شود. همچنين اين سؤال جاي تأمل دارد که اگر به فرموده رهبري دشمن آرايش جنگي به خود گرفته است، چرا جمهوري اسلامي ایران در مقابل، نبايد آرايش جنگي مناسب داشته باشد؟ اگر قرار باشد هر روز انتشار خبري بدون بنيان و بدون رعايت ملاحظات رسانه‌اي افکار عمومي را اين‌گونه بر هم بريزد، چگونه خواهيم توانست در جنگ تمام‌عيار اقتصادي آغاز شده سربلند بيرون بیاییم؟!
حضور در ميدان مقابله با جنگ تمام‌عيار دشمن نيازمند تدبير و هوشمندي در عرصه رسانه‌اي و تبليغاتي و مديريت افکار عمومي است.

در اين ميدان ضربات دشمن بيش از آنکه در واقعيت عرصه‌هاي اقتصادي اثرگذار باشد، در ذهنيت جامعه اثرگذار است؛ از این رو بايد نوعي پدافند در عرصه جنگ رواني ايجاد کرد تا آسمان ذهن جامعه در امنيت کامل در برابر تهاجمات نرم دشمن قرار گيرد و حاصل آن بازدارندگي و مصونيت ذهني‌ـ رواني جامعه و اعتماد افکار عمومي به مسئولان باشد.
به نظر مي‌رسد مديريت عرصه دفاع در برابر آرايش جنگي دشمن، بدون تشکيل قرارگاهي واحد و قدرتمند ممکن نباشد. قرارگاهي که همه دستگاه‌ها و نهادها گوش به فرمان آن بوده تا بهترين تصميمات با هماهنگي همه‌جانبه مسئولان و قواي سه‌گانه در کمترين زمان اتخاذ شود و هرگونه افتراق و تکروي مهار شود تا شاهد تکرار چنين حوادث تلخي در سطح جامعه نباشيم. بدون شک تصميمات مدبرانه چنين قرارگاهي با اعتماد عمومي و حمايت ملت همراه خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات