صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نسل سوم و چهارم انقلاب که امروز مقابل دشمن می‌ایستد و اصرار میکند که از حرم دفاع کند و شهید می‌شود، این را آموزش و پرورش تربیت کرده؛ آن هم در این دنیای اینترنت و ماهواره و مفاسد گوناگون.(1398/2/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ماه خوب شدن

ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و عشق و ضیافت است. در چنین ماهی کلام الهی برای عروج انسان به سوی ربنای خالق نازل شده است و در لحظه‌های ناب دعا و توسل از خداوند اجر جزیل دریافت می‌‌کند؛ اینجاست که زمان و لحظه‌ها ارزش وافر می‌یابند؛ ماهی که نزد خدا از همه ماه‌ها برتر و شب‌های قدرش از هزار ماه برترند، روزهایش از همه روزها و شب‌هایش از همه شب‌ها و ساعاتش از همه ساعت‌ها برتر است.
همه موجودات اعم از غنی و فقیر در طول سال مهمان سفره الهی هستند؛ اما خداوند، روزه‌داری را که علاوه بر گرسنگی و تشنگی در مراقبت از نفس کوشیده است، به ضیافت خود فرا می‌خواند؛ زیرا در این مهمانی است، که به نیازمندی خود در آخرت پی می‌برد و روزه‌دار بر اثر گرسنگی و تشنگی؛ خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا، عارف و صابر شده و از همین رو مستحق ثواب است.
ماه رمضان در کشور ما جلوه‌ها و زیبایی‌های خاصی دارد و سفره‌های افطاری کوچک و بزرگ در محله‌ها، مساجد و تکایا و حتی بر سر چهار راه‌ها و میادین نشان از توجه مردم به بحث اطعام روزه‌داران و کسب اجر و ثواب دارد؛ زیرا پیامبر خدا(ص) فرمودند هر كس یك مؤمن روزه‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود. تأکید دین مبین اسلام بر این فضیلت به دلیل افزایش مودت، انفاق و ترویج خوبی‌هاست و موجب می‌شود جامعه اسلامی از یک سرمایه اجتماعی، مانند ماه مبارک رمضان در راستای همبستگی و وحدت بهره‌مند شود.
در شرایطی که کشورمان با تهدیدها و تحریم‌های آمریکا برای ایجاد شکاف و تضاد اجتماعی مواجه است، نباید از موهبت‌های این ماه برای افزایش قدرت نظام اسلامی غافل شد و به سادگی از کنار آن گذشت؛ زیرا ما پیروزی‌های بزرگ‌مان را در نتیجه آثار این ماه‌ کسب کرده‌ایم.
در هر حال افطاری موجب انس و الفت، تجدید دیدارها، پیوند ارحام، انفاق، و ترویج خوبی‌ها و دوستی‌هاست؛ اما مهم‌ترین اثر آن ترویج فرهنگ روزه‌داری است؛ ضمن آنکه شادی و طراوت فوق‌العاده‌ای هم به ماه مبارک رمضان می‌بخشد. افطاری موقعیتی فراهم می‌کند تا روزه‌داران در برخورد با یکدیگر از ایمان و صبر یکدیگر تأثیر بگیرند و اعتقادات خود را تقویت کنند.

 

▼ گزارش روز

خسارت محض به روایت ظریف!

اگر چه رئیس‌جمهور همچنان در مدح و ثنای برجام سخنرانی می‌کند؛ اما واقعیت ماجرای برجام را باید در میان گفته‌های محمدجواد ظریف جست‌وجو کرد، آنجایی که می‌گوید: «حیف جوهر خودکاری که صرف توافق با آمریکایی‌ها شود»؛ باید واقعیت برجام را در خروج آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌های گسترده‌تر مشاهده کرد! البته کاش همه شرایط برجام تنها به بدعهدی آمریکا خلاصه می‌شد! واقعیت این است که اروپایی‌ها هم چندان متفاوت از کاخ سفید عمل نکرده و اگر چه در ظاهر در توافق هسته‌ای مانده‌اند، اما در میدان عمل بود و نبود آنها تفاوت چندانی نداشت! چنانکه ظریف نیز حالا و پس از گذشت بیش از یک سال امیدواری دستگاه دیپلماسی به اروپا برای جبران خروج آمریکا از توافق جامع هسته‌ای! در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه «لوبلاگ» گفته است: «اروپا همان‌طور که شما به درستی گفتید به کمتر از 10 درصد از تعهداتش عمل کرده است. در واقع، بیش از 100 درصد در بیانیه‌های عمومی و کمتر از 1 درصد در پایبندی واقعی به تعهداتش.» این جملات به وضوح نشان می‌دهد وقتی از خسارت محض حرف می‌زنیم مرادمان دقیقاً چیست؟
با وجود این، نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن کاخ سفید و اروپا انداخت؛ آنها دشمن هستند و در دشمنی خود با ملت ایران هر آنچه بتوانند انجام می‌دهند، بخشی از شرایط امروز برجام را نیز باید در داخل جست‌وجو کرد، آنجا که در متن توافق درباره احتمال خروج کشورها و پیامدهای آن سکوت شده است! یا آن‌گونه که «واشنگتن‌تایمز» نوشت: «تهران با وجود تهدیداتی که کرده بود، به این ضررها پاسخی نداد و از خطوط قرمز ایالات متحده عبور نکرد. دولت [ترامپ] که احتمالاً به واسطه این انفعال جسور شده، در حال تشدید این وضعیت است و تلاش می‌کند با تهدید خریدارانی چون چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن به تحریم... باقی‌مانده صادرات نفت ایران را هم حذف کند.»

 

▼ اخبار ویژه

اظهارات تأمل‌برانگیز یکی از متهمان فتنه 88

«محمدعلی ابطحی» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸، به تازگی درباره اینکه گفته می‌شود لاریجانی قصد حضور در دو انتخابات 1398 و ۱۴۰۰ را ندارد، گفته است: «من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از این اظهارنظرها قطعی باشند؛ چون بیشتر به ظرفیت آینده و نوع ترکیب بازار سیاست برمی‌گردد؛ نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی کرد که آقای لاریجانی کاندیدای دوره بعد خواهد بود یا خیر، حتی با وجود تکذیب خودشان.» وی در ادامه در اظهاراتی تعجب‌برانگیز مدعی شده است: «به نظر من تصمیم ریاست‌جمهوری آینده برای لاریجانی و دیگر کاندیداها گرفته شده است. ابهام اصلی درباره فضای پیش روی سیاست ایران، بیش از آنکه مربوط به حضور داشتن یا نداشتن دکتر علی لاریجانی باشد؛ این است که آیا اصلاح‌طلبان باز هم قصد تحرّک خیابانی دارند یا خیر؟!»

نیاز کشور به حدود 400 سد جدید

به تازگی گزارشی درباره ترسالی تهیه و به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است که بر اساس آن در حال حاضر 187 سد در کشور وجود دارد که 50 میلیارد متر مکعب آب را می‌توان در آنها ذخیره کرد؛ اما عملاً باید تعداد سدها به 508 سد برسد تا در بارندگی‌ها امکان ذخیره 200 میلیارد متر مکعب آب فراهم شود. همچنین تقریباً بیشتر سدها به جز زاینده‌رود تا 90 درصد پر شده است. براساس این گزارش، ایران در رتبه اول بارندگی، ترکیه در رتبه دوم و افغانستان در رتبه سوم در منطقه قرار دارد. گفتنی است، ‌براساس پیش‌بینی‌ها؛ احتمالاً میزان بارش در کشور به مرز 500 میلی‌لیتر که رکورد اروپاست، خواهد رسید.

 

▼ اخبار

1ـ اذعان اصلاح‌طلبان به ناتوانی اروپا

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «حق محفوظ واکنش ایران» نوشت: «با گذشت یک سال از کناره‌گیری آمریکا از برجام، به نظر می‌رسد امکانات بالفعل اروپایی‌ها کمتر از آن چیزی بود که ادعا می‌کردند و رفتار اروپا در میدان عمل در این مدت نشان داده است حتی اگر اراده سیاسی داشته باشند، ابزار زیادی برای اجرایی کردن این اراده در دست ندارند. گویا اروپایی‌ها نمی‌توانند چندان مستقل از آمریکایی‌ها حرکت کنند.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اروپایی‌ها در نوعی هم‌صدایی با آمریکا، با مطرح کردن سایر مسائل و قرار دادن آنها در کنار موضوع توافق هسته‌ای، به نوعی برجام را از هسته اصلی خود خارج می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در یک سال گذشته به کرات از زبان اروپایی‌ها شنیده شده، مسئله توانمندی موشکی ایران بوده است و این در حالی است که توان دفاعی ایران موضوعی نیست که بتوان آن را در چارچوب برجام قرار داد. اروپا و آمریکا در حالی در مخالفت با فعالیت‌های موشکی ایران از مذاکره در این باره سخن می‌گویند که این مسئله با امنیت ملی ما گره خورده است.»

2ـ تلاش برای توجیه ناکارآمدی اصلاح‌طلبان

«عباس عبدی» فعال اصلاح‌طلب و از نظریه‌پردازان این جریان با اشاره به تئوری «حضور مشروط در انتخابات» که این روزها در جبهه اصلاحات مطرح می‌شود، گفته است: «اصلاح‌طلبان باید بگویند، توان ما با وجود این حد از حذف استصوابی نیروها در حد همین نیروهایی است که وجود دارد و چون شما این را از ما نمی‌پذیرید، ما با این حداقل صلاحیت‌ها نمی‌توانیم نامزدی معرفی کنیم.» وی افزوده است: «این تنها راهی است که صداقت آنها را نشان می‌دهد و من فکر می‌کنم اگر این خط مشی را پیش بگیرند، شاهد تغییراتی در فضای انتخابات خواهیم بود که در آن زمان شرایط انتخابات به کلی تغییر می‌کند.» به نظر می‌رسد، این جریان با این شگردها به دنبال فریب افکار عمومی و عدم پاسخگویی در قبال عملکرد خود است.

3ـ تصور مذاکره با آمریکا هم منتفی است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: دخالت آمریکا از منظر قلدری و زور، آشکار است. آمریکا هم در نهادها و تشکیلات بین‌المللی و هم در پیمان‌ها و تفاهمات جهانی و هم در امور داخلی کشورها، بدعهدی و دخالت می‌کند. رئیس شورای امنیت کشور با مرور سوابق دخالت‌ها و فشارهای ظالمانه آمریکایی‌ها درباره کشورمان و بدعهدی آمریکا در برجام، حتی تصور مذاکره را در شرایط فعلی معادل فشار بیشتر و گام‌های بیشتر علیه ایران دانست و آن را مطلقاً منتفی برشمرد. وزیر کشور با بیان اینکه دشمنان کینه عمیقی نسبت به جمهوری اسلامی دارند، گفت: باید مقاومت و استقامت را تقویت کنیم که آنها به این نتیجه برسند جز پذیرفتن ما و کنار آمدن با ما راه دیگری ندارند.

4ـ ارز کشور را صرف واردات کالاهای مشابه ساخت داخل نکنیم

عباس‌ علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا گفت: تحریم‌ها موجب شد به سمت خودکفایی و خوداتکایی پیش برویم و امروز نتیجه آن را با تلاش جوانان این مرز و بوم شاهد باشیم. وی افزود: برای نمونه توربین گازی MGT-40 یک توربین تمام ایرانی است که از سال 1391 کار تحقیق و توسعه آن آغاز شده و اکنون به نتیجه رسیده و موفق شده‌ایم اولین نمونه آن را در ساخت یک نیروگاه 42 مگاواتی به بهره‌برداری برسانیم. علی‌آبادی با بیان اینکه «محصولات متنوع تمام ایرانی داریم که مشابه آنها نیز از خارج از کشور وارد می‌شود»، گفت: ارزی که با زحمت به دست می‌آید، برای واردات کالاهایی استفاده می‌کنیم که مشابه آنها با کیفیت بهتر و ارزان‌تر در داخل کشور تولید می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه

جلیل سالاری، قائم‌مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:‌ «الآن اگر مصرف ۲۰ میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی را کنار بگذاریم، قطعاً در بنزین نیز وابسته بودیم و حتماً باید کار واردات بنزین را انجام می‌دادیم.» وی تأکید کرد: «ساختار سامانه هوشمند سوخت وجود دارد و دولت می‌تواند با احیای نظام سهمیه‌بندی، کار کنترل مصرف بنزین را به راحتی انجام دهد و اگر مصرف را رها کند، قطعاً باید هر دو سال یک بار یک پالایشگاه جدید راه بیندازیم یا بیت‌المال را صرف واردات بنزین کنیم.»

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره افزایش قیمت شکر اظهار داشت: قبل از عید، دولت برای صنوف و قنادان سهمیه شکر در نظر گرفت، اما کارخانه‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و از سهمیه ۲۰۰ تنی بنکداران بیش از ۲۵ تن را نتوانست تحویل دهد و به تازگی تسویه کرده است. وی با بیان اینکه عرضه قطره‌چکانی مشکلی از بازار شکر برطرف نمی‌کند، گفت: برای ماه مبارک رمضان مقرر شد سهمیه اختصاص بدهند که هنوز خبری نشده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ای‌بی‌سی، ضمن طرح ادعاهایی بی‌اساس، با اشاره به لزوم خروج نیروهای ایرانی از ونزوئلا گفت: ما از ایرانی‌ها، روس‌ها و کوبایی‌ها می‌خواهیم خاک ونزوئلا را ترک کنند. پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدعی شد، ایران، کره‌شمالی و روسیه در انتخابات ایالات متحده آمریکا دخالت می‌کنند.

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز از تدوین نامه نمایندگان به رئیس قوه‌قضائیه برای برخورد با تخلفات رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد و گفت: 100 نماینده طی تذکری به رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی را برکنار و فرد دیگری را جایگزین‌ وی کند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی استانی شدن انتخابات مجلس در هیئت نظارت مجمع، گفت: این طرح بررسی شد و بیشتر اعضای هیئت عالی نظارت مخالف این طرح بودند.

فرمانده کل سپاه گفت: وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دو قدرت اطلاعاتی مکمل یکدیگر بوده و همراه با دیگر بخش‌های جامعه اطلاعاتی کشور به یک نقطه نگاه می‌کنند و یک تن و موجودیت واحد را تشکیل می‌دهند.

 

ترنم زندگی

*خستگی، کلافه شدن، سستی و تجلی احساسات منفی از نشانه‌های فشار رواني در همسر است؛ لذا اجازه دهید همسرتان احساسات خود را تخلیه کند*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات