تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۳۵
تحلیلی بر پیروزی بزرگ مقاومت در جنگ دو روزه غزه

48 ساعت جهنمی برای رژیم اسرائیل

مقاومت فلسطین بارها اعلام کرده که این طرح باعث شعله ور شدن قیام مردمی خواهد شد و حتی پس از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس راهپیمایی های بازگشت در فلسطین در حال برگزاری است. به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل شلیک 650 موشک به سمت اسرائیل هشدار به ترامپ و نتانیاهو در مورد عواقب معامله قرن است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
48 ساعت جهنمی برای رژیم اسرائیلنوار غزه بار دیگرشاهد تجاوز اسرائیل بود. اما این بار نیز همانند جنگ دوروزه در آبان ماه 97 تجاوز اسرائیل بیشتر از دوروز طول نکشید و رژیم صهیونیستی مجبور به عقب نشینی و قبول آتش بس شد. قدرت موشکی مقاومت فلسطین همواره به عنوان بزرگترین کابوس اسرائیل مطرح بوده و به نظر می رسد که اکنون این کابوس برای اسرائیل تعبیر شده به واقعیت تبدیل شده است.
شروع نبرد دو روزه
نوار غزه از روز شنبه شاهد بالا گرفتن تقابل نظامی میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت بود. جرقه این تقابل روز جمعه و در راهپیمایی‌های بازگشت غزه و مقابله ارتش رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی زده شد و یک روز بعد یعنی شنبه، شدت گرفت. برخی رسانه‌های صهیونیستی درباره علت شروع این دور از درگیری می گویند، جرقه افزایش تنش‌ پس از آن زده شد که تک‌تیراندازهای جهاد اسلامی در واکنش به حملات مسلحانه نظامیان صهیونیستی در راهپیمایی‌های بازگشت، به سمت تعدادی از این نظامیان شلیک کردند و در این تیراندازی، دو نظامی صهیونیست زخمی شد. در ادامه جنگنده های اسرائیلی صبح شنبه به نوار غزه حمله کردند و مقاومت فلسطین نیز در واکنش به این تجاوز، بیش از 650 موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کردند. در واقع در کمتر از 48 ساعت تمام سرزمین های اشغالی در نوع جهنم گرفتار شدند.
تقویت قدرت موشکی حماس
در جریان این جنگ، برای اولین بار، صدای آژیرهای خطر در شهرک «آراد» واقع در جنوب فلسطین‌‌‌‌‌‌ اشغالی به صدا درآمد. همچنین «آریه درعی» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه بامداد شنبه تصویری از خود و خانواده‌اش را در توییتر منتشر کرد که از ترس موشک‌های مقاومت در یک پناهگاه در «بئرالسبع» پنهان شده‌اند!  رسانه های مختلف صهیونیستی با بررسی موشک های شلیک شده از نوار غزه اعلام کردند،  راکت‌های شلیک‌شده از غزه به مرور در حال نزدیک شدن به دیمونا و تل‌آویو هستند. در این جنگ نیروهای مقاومت به دنبال تثبیت قدرت بازدارندگی خود بودند. در شرایط کنونی موشک های مقاومت فلسطین توانستند برخی مناطق اسرائیل را برای نخستین بار مورد هدف قرار دهند که این نشان دهنده پیشرفت موشک های حماس است. موشک‌های مقاومت فلسطین اکنون می‌توانند تمامی مناطق اشغال شده را هدف بگیرند و قدرت انفجاری بالایی دارند، این به معنای آن است که تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی و استراتژیک اسرائیل زیر آتش آنهاست. رآکتور هسته‌ای دیمونا از مهم‌ترین اهداف استراتژیکی است که می‌تواند هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرد. این تاسیسات رآکتور در فاصله ۷۰ کیلومتری نوار غزه قرار داشته و از مهم‌ترین تاسیسات در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون نیز که در مرکز اراضی اشغالی واقع شده یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های استراتژیکی است که این رژیم از هدف قرار گرفتن آن ها نگران است و در صورت رسیدن موشک‌های مقاومت به آنجا پروازها متوقف می‌شوند به همین دلیل صهیونیست‌ها با بروز هر تنشی، مسیرهای پروازی از این فرودگاه و به مقصد آن را تغییر می‌دهند. اکنون با افزایش برد موشک‌های مقاومت و پوشش تمامی اراضی اشغالی، مجتمع پتروشیمی حیفا که شامل تعدادی زیرساخت پالایش و انبار مواد پتروشیمی قابل نشت است، در خطر قرار گرفته است. یوسف الشرقاوی افسر بازنشسته و کارشناس نظامی در گفت‌وگو با خلیج آنلاین اعلام کرد، موشک‌های مقاومت اکنون می‌توانند تمامی نقاط نظامی و استراتژیک اسرائیل را هدف بگیرند.
بینی صهیونیست ها به خاک مالیده شد
سرانجام پس از دو روز نبرد  توافق میان گروه های مقاومت فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی برقرار شد. این توافق که با تلاش های سازمان ملل متحد و مصر در قاهره انجام شده است، از ساعت 4.30 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی اجرایی شده است. ساعاتی پیش از اعلام آتش بس، منابع فلسطینی اعلام کرده بودند که      گروه های مقاومت فلسطین طرح آتش بس متقابل با اسرائیل را نپذیرفته اند. این منابع که به نامشان اشاره ای نشده است، اعلام کردند، هیئت های حماس و جهاد اسلامی که در قاهره به سر می برند اصرار دارند،         توافق نامه های آتش بس در گذشته بدون هیچ گونه پیش شرطی توسط رژیم تل آویو اجرا شود. در نهایت نیز آتش بس حاکم شده است.
تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش بس با گروه های مقاومت، پس از آن انجام می شود که شمار کشته های رژیم صهیونیستی در نتیجه شلیک موشک های مقاومت که در پاسخ به حملات بی امان ارتش تل آویو به نوار غزه و کشتار مردم این باریکه صورت گرفت، به چهار نفر رسید و 41 تن نیز زخمی شدند. شبکه 12 تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که آمار نشان می‌دهد بیش از 650 موشک از نوار غزه سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار داده‌اند که این تعداد بیش از تعداد کل موشک‌هایی است که در دور قبلی درگیری‌ها به این منطقه پرتاب شده بود. بر اساس این گزارش سامانه گنبد آهنین حدود 173 فروند از این موشک‌ها را رهگیری کرد و 35 موشک نیز در مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی فرود آمدند. شبکه بی بی سی فارسی هم تاکید کرد، پدافند موسوم به گنبد آهنین به دلیل شمار زیاد راکت‌ها نتوانست شماری از آنها را رهگیری و نابود کند. این راکت‌ها به مناطق مسکونی(شهرک‌ها و مناطق صهیونیست‌نشین) خوردند و کشته به بار آوردند.
از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی را 27 نفر اعلام کرد که در این میان 3 نفر زن، 3 کودک و دو نوزاد بوده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، 154 نفر نیز در این حملات مجروح شده اند. وزرات بهداشت فلسطین اعلام کرد،  رژیم اشغالگر اسرائیل در حملات خود، زنان باردار را هدف قرار داد که این اقدام وحشیانه بیانگر حجم جنایات و خصومت علیه حیات بشری است و مؤسسات      بین المللی در حمایت از زنان و خانم های باردار باید موضع گیری صریح و قاطع در این زمینه از خود نشان دهند. ‎ همچنین وزارت مشاغل عمومی فلسطین اعلام کرد در حملات ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه، 130 واحد مسکونی به طور کامل و 700 واحد دیگر به شکل جزئی ویران شد.
بندهای توافق آتش بس
در واقع نگاهی به بندهای توافق بین حماس و اسرائیل نشان دهنده این است که مقاومت فلسطین موفق شد که خواسته های خود را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کند. بر اساس مفاد توافق آتش‌بس به محض برقراری     آتش بس، اسرائیل مستقیما کار اجرای تفاهماتِ به تاخیر افتاده در چارچوب آتش‌بس را آغاز می‌کند که در صدر این تفاهم ها، توسعه مساحت صیادی در دریا به 15 مایل است. افزایش میزان سوخت ورودی به نیروگاه برق غزه برای افزایش تولید برق، افزایش ساعت برق ‌رسانی خصوصا با ورود به ماه مبارک رمضان، تسهیل در روند ورود کالاها به نوار غزه و تسهیل در روند صادرات از این منطقه از دیگر این تفاهم‌های به تاخیر افتاده است. توافق آتش‌بس همچنین بر عدم تیراندازی اشغالگران به سمت تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو در جریان راهپیمایی روز بازگشت تاکید می کند و هرگونه نقض این بند از توافق (تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان) باعث لغو هرگونه توافقی خواهد شد. توافق آتش‌بس جدید همچنین حاوی توقف سیاست ترور (رژیم اسرائیل) خواه علیه رده‌های رهبری یا فعالان سیاسی و نظامی فلسطین خواهد بود. گروه‌های فلسطینی همچنین  برای اولین بار در نوع خود شرط کرده اند که این توافق باید به همه ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی به منظور کاهش اقدامات امنیتی و توقف حملات اسرائیل تسری یابد. آن ها همچنین شرط کرده اند که این توافق باید حاوی تسهیلاتی برای اسیران در بند در زندان های اشغالگران باشد.
بسیاری از منابع موثر در مذاکرات مربوط به آتش بس اعلام کرده اند، عملیات ویژه شاخه‌های نظامی گروه های فلسطینی قبل از اجرایی شدن آتش بس تا حد زیادی به آرام شدن اوضاع سرعت بخشید. این منابع تصریح کردند، سلاح هایی که مقاومت بخشی از آن را نشان داد، همراه با حمله هوایی گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس به اهداف نظامی اسرائیل و حمله به شخصیت های نظامی بارز اسرائیل همه وهمه  بر سر میز مذاکرات میانجیگر مصری با هیئت های مذاکره کننده حماس و جهاد اسلامی فلسطین درقاهره مطرح بود. در واقع حتی اگر یک سوم از این بندهای مطرح شده در توافق آتش بس نیز  تحقق یابد این مسئله باعث نهادینه شدن قدرت بازدارنگی مقاومت فلسطین خواهد شد.
سه دستاورد مقاومت فلسطین
مقاومت فلسطین در جنگ دو روزه موفق شد به چند دستاورد مهم دست یابد:
-نخستین مساله اینکه قدرت بازدارندگی دشمن بسیار ضعیف شده است و این مقاومت است که برنامه‌های خود را تحمیل کرده و قواعد درگیری را مشخص کرده است.
-دوم اینکه صدها هزار اسرائیلی از بیم جانشان و وحشتی که بر آنها مستولی شده بود محل اقامت خود در جنوب فلسطین را به سمت شمال رها کرده و گریختند.
-سوم اینکه اسرائیل دو مناسبت پیش رو دارد؛ اول مسابقه آواز یوروویژن 2019 که در تل‌آویو برگزار می‌شود و هزاران نفر آن را دنبال خواهند کرد و دومی سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی است و اگر جنگ تا دو هفته ادامه پیدا می‌کرد، این برنامه‌ها لغو می‌شد و چهره جهانی رژیم اشغالگر به عنوان رژیمی ناامن و فاشیستی نشان داده می‌شد که با ارتکاب جنایات  جنگی موجب تشدید تنش  و بی‌ثباتی در منطقه و جهان شده است.
دلایل شروع جنگ
در شرایط کنونی پرونده فلسطین به مرحله بسیار حساسی رسیده است. براساس اعلام کاخ سفید قرار است که طرح موسوم به معامله قرن تا پایان ماه رمضان اعلام شود که مهم ترین بخش آن پایان طرح دو دولت و عدم بازگشت آوارگان به فلسطین است. علاه بر این قرار است که بخش های بیشتری از کرانه باختری به اسرائیل ملحق شود. این مسئله به معنای آن است که ترامپ به دنبال حل و فصل پرونده فلسطین در راستای منافع صهیونیست ها است. البته این خواسته ترامپ به سادگی اجرا نخواهد شد و چالش های زیادی در مسیر وی قرار دارد. اما طرح معامله قرن حتی در صورت شکست خوردن نیز نشانه توطئه خطرناکی علیه ملت فلسطین است. مقاومت فلسطین بارها اعلام کرده که این طرح باعث شعله ور شدن قیام مردمی خواهد شد و حتی پس از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس راهپیمایی های بازگشت در فلسطین در حال برگزاری است. به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل شلیک 650 موشک به سمت اسرائیل هشدار به ترامپ و نتانیاهو در مورد عواقب معامله قرن است.
دلیل دیگری که می‌توان آن را احتمالی برای چرایی تنش روزهای اخیر دانست،‌ برگزاری مسابقات اروپایی آواز یوروویژن در سرزمین‌های اشغالی دانست. این مسابقات در اروپا و جهان طرفداران زیادی دارد به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها آن را مهم‌ترین مسابقه هنری جهان و پربیننده‌ترین مسابقات پس از جام جهانی فوتبال می‌دانند. اهمیت و نگاه ویژه جهانیان به این مسابقه،‌ فرصتی طلایی پیش روی مقاومت برای دیکته کردن خواسته‌های خود به تل‌آویو و نشان دادن دست برتر موقعیت خویش خواهد بود. این مسابقات قرار است 24 اردیبهشت در    تل آویو برگزار شود. نکته مهم این است که گروه های مقاومت پیش از این تهدید کرده بودند که اسرائیل در زمان برگزاری مسابقات یوروویژن امن نخواهد بود. با شروع عملیات موشکی اخیر، جهاد اسلامی در پیامی به مسابقات یوروویژن هم اشاره کرد:«دشمن را از برگزاری هرگونه جشنواره‌ای (مسابقات اروپایی آواز یوروویژن) محروم می‌کنیم.» بنابراین یکی دیگر از دلایل حملات موشکی مقاومت فلسطین اعلام این خبر است که اسرائیل برای برگزاری هر نوع مراسمی امن نیست.
از سوی دیگر نتانیاهو هنوز موفق به تشکیل دولت نشده است و برای این کار به آرای حزب تحت رهبری لیبرمن به شدت نیازمند است. برخی کارشناسان معتقدند که نتانیاهو در تلاش برای جلب رضایت حزب به شدت راستگرای «خانه ما» به رهبری آیگدور لیبرمن برای حضور در کابینه و تشکیل دولت، همچنان بخواهد حملات علیه غزه را علی رغم هزینه‌های امنیتی آن ادامه دهد. در این صورت قمار نتانیاهو می تواند منجر به تحمیل شرایط امنیتی سختی برای اسرائیل شود.
نتیجه
حملات رژیم صهیونیستی و پاسخ متقابل موشکی مقاومت غزه در دو روز شنبه و یکشنبه به شدت ادامه پیدا کرد و سرانجام روز دوشنبه با میانجی‌گری طرف‌های عربی مانند مصر و قطر و نیز سازمان ملل، آتش‌بس برقرار شد. تن دادن «بنیامین نتانیاهو» به آتش‌بس در نوار غزه باعث اعتراض بسیاری از مقامات این رژیم یا تحلیلگران آن شده است. بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، «موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این باره ادعا کرد: «نتانیاهو بار دیگر تسلیم باج‌خواهی حماس شد و فقط آرامشی موقت را برای بقای سیاسی خود خرید.» بنی گانتز رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه مدعی شد،حدود 700 موشک از نوار غزه شلیک و منجر به تخریب‌های بسیار، 4 کشته و ده ها زخمی شد ، همه این ها نتیجه نبود قدرت بازدارندگی است، پس از همه این ها، با تسلیم دیگری مقابل حماس و سازمان‌های دیگر تمام می‌شود. "بتزلل سموتریچ" از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم در اظهاراتی تند اعلام کرد، نبرد با غزه باید با 700 کشته در غزه (به تعداد موشک‌های شلیک شده یعنی یک کشته در مقابل هر موشک) و وارد کردن خسارت‌های وحشتناک به حماس تمام می‌شد تا این جنبش برای احیای قدرت خود و فکر کردن به حمله دیگری، سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. ژنرال «تال روسو» از رهبران حزب کار و فرمانده پیشین منطقه جنوبی نیز ادعا کرد:«حماس از اسرائیل باج‌خواهی کرد به همین دلیل باید ضربات قوی به این جنبش زد.» در واقع نوع واکنش مقامات صهیونیستی به آتش بس اخیر به معنای این است که اسرائیل در این نبرد نیز شکست سختی متحمل شده و بینی این رژیم یک بار دیگر به خاک مالیده شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات