بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۳۶

استراتژی کاهش تعهدات و افزایش قدرت ایران

آمریکائیها ضرب المثلی دارند که می گوید؛ ترسوها قبل از مرگشان چندین بار می میرند و برای همین منظور استراتژی سیاسی و نظامی آمریکا بر این مبنا طرح ریزی شده است که با ترس و ارعاب دیگران را از مسیر خود بر می دارد تا هزینه جنگ بر آنها تحمیل نشود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / محمدحسین مصطفایی
استراتژی کاهش تعهدات و افزایش قدرت ایرانآمریکائیها ضرب المثلی دارند که می گوید؛ ترسوها قبل از مرگشان چندین بار می میرند Cowards die many times before their death و برای همین منظور استراتژی سیاسی و نظامی آمریکا بر این مبنا طرح ریزی شده است که با ترس و ارعاب دیگران را از مسیر خود بر می دارد تا هزینه جنگ بر آنها تحمیل نشود.
در روزهای گذشته آمریکائیها محکم تر بر طبل جنگ می کوبند؛ اعزام ناو گروه امریکا به منطقه اگر چه نتوانست جمهوری اسلامی را به عقب نشینی وادار کند بلکه باعث شد که شورای عالی امنیت ملی پیام مقتدرانه ای را به آمریکا مبنی بر «کاهش تعهدات» برجامی بفرستد؛ موضع مستحکم مردم و مسئولین کشورمان در برابر زیاده خواهی آمریکا و عدم تعهد در برابر برجام نشان از آن دارد که :
1.تشدید تحریم ها و تهدیدهای آمریکا نه تنها نتوانسته است گسل های سیاسی در داخل کشور در طرفداری از مذاکره و رابطه با آمریکا ایجاد کند بلکه باعث انسجام و همبستگی ملی شده است و رسانه های آمریکایی بارها اذعان داشته اند که بعد از برجام اعتماد ایرانیان نسبت به آمریکا کاهش یافته است.
2.اگربرجام توانست که قلب راکتور ایران را با بتون متوقف کند ، بدعهدی آمریکا همچنین باعث شد زبان حامیان رابطه و مذاکره با آمریکا کوتاه شود و سرمایه عظیم آنها که در طول 40 سال گذشته در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی رخنه کرده بود از دست برود.
3.حرکت پیش برنده و تقابل با آمریکا هرچند که با تاخیر انجام شد اما نشان داد که صبر راهبردی ایران در مسائل بین المللی تا جایی است که منافع و حیثیت ملی خدشه دار نشود و چنانچه آمریکا بخواهد از این مساله سوء استفاده کند، ابزارهای کافی برای دستیابی به منافع ملی را دارا می باشیم.
4.آمریکا در طول سالیان گذشته در این خیال بوده است که با بازی های دیپلماتیک می تواند قدرت ملی ایران را تحقیر و دچار سایش کند،اما نه تنها این اتفاق نیافتاده است بلکه رسانه های آمریکایی در حال اعتراف به افزایش حمایت مردم از نظام هستند؛ پایگاه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی در این زمینه نوشته است: ایران ظرف چهار دهه گذشته تحریم های بی سابقه ای را تحمل کرده و تسلیم نشدنی باقی مانده است. اجبار ایران برای تغییر رفتار با استفاده از فشار خارجی به شدت به غرور ایرانی ها لطمه می زند و تنها منجر به افزایش حمایت مردم از حکومت ایران می شود.
سابقه مقابله ایران با آمریکا نشان داده است که ایرانی ها چند بار نمی میرند،فقط انتظار احدی الحسنین را می کشند یا پیروزی یا شهادت و تاریخ خود گویای این است که هرجایی ابزارهای نظامی در باز کردن معبر ها بازمانده اند خط سرخ شهادت راهها را باز کرده است.
آمریکا می داند که برای مقابله با ایران ایجاد ترس حربه ناقصی هست و نمی تواند با ابزار نظامی و عملیات روانی به اهداف خود برسد بنابراین متوسل به عناصر خود فروخته داخلی می شود که فقط از ایرانی بودن لهجه فارسی آن را ادا می کنند و مردم نیز با شناختی که از این افراد دارند نه تنها تحت تاثیر قرار نمی گیرند بلکه با مشاهده رفتار و گفتار آنان مواضع قاطع ضد آمریکایی می گیرند.
یکی از نقاط قدرت جمهوری اسلامی ایران افزایش قدرت نیروهای نیابتی طرفدار انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف و حتی کشورهایی است که داعیه ضد ایرانی دارند، آمریکا که در جنگ های مختلف در منطقه نتوانسته است آنها را مرعوب تجهیزات پیشرفته نظامی خود کند ، در آینده نیز نخواهد توانست آنها را متقاعد کند که در حمایت از ایران پیشقدم مبارزه نشوند.
استراتژی کاهش تعهدات زمینه امید به وعده های آمریکا را از بین خواهد برد و از این پس مسئولان کشورمان با تکیه بر نیروها و توان داخلی می توانند با سرعت بیشتری در مسیر حل مشکلات گام بردارند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات