صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۶۲

از ناتوانی ترامپ تا نمایش مذاکره

1ـ نمایش مذاکره برای تسلیم ایران!
«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «آمریکا به‌ دنبال آن است که با بالابردن سطح تنش ما را وادار به گفت‌وگو کند. استراتژی نهایی آمریکا مصالحه با ایران است و حاضر است برای دستیابی به این هدف، دست به درگیری‌های محدود نظامی با ایران بزند.» برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح‌طلب، آمریکا نه به دنبال مصالحه و آشتی با ایران، بلکه در پی «نمایش مذاکره» است. این کشور قصد دارد به خیال خام خود با نمایش مذاکره، به دیگر کشورهای جهان این پیام را بدهد که ایران‌ با وجود بدعهدی آمریکا در برجام‌، در نهایت در واکنش به‌ لاف‌ گزینه نظامی و جنگ، وادار به مذاکره و تسلیم شد. طیف اصلاح‌طلب در نقش بلندگوهای ترامپ در ایران، از یک سو وضعیت اقتصادی غیرقابل قبول فعلی را که ناشی از سوءمدیریت دولت است، نتیجه تحریم‌ها جا زده و از سوی دیگر، با تکرار کلیدواژه سایه جنگ، این‌گونه القا می‌کند که کشور در آستانه جنگ قرار دارد و چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا نداریم.


2ـ داشتن سخنگو برای دولت اجباری است
روزنامه «سازندگی» در یادداشتی به قلم «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «یکی از بزرگ‌ترین روش‌های موفقیت‌آمیز ارتباط با جامعه، داشتن اطلاع‌رسانی مناسب دولت‌ها و خصوصاً داشتن یک سخنگوی توانمند برای انتقال اطلاعات و اخبار به مردم است. متأسفانه بیش از یک سال است که دولت آقای روحانی علی‌رغم تلاشی که برای رفع مشکلات موجود در جامعه انجام می‌دهد، از ضعف عدم ارتباط مناسب با مردم برخوردار است... هوشمندی دولت برای برقراری ارتباط با مردم و داشتن سخنگوی دولت برای اینکه بتوانند به راحتی با مردم حرف بزنند و هر هفته مردم را در جریان قرار دهند، در شرایط حساس کنونی اجباری است. سخنگویی که فقط حرفش فضایی نباشد؛ بلکه با اطلاعات کامل از شرایط جامعه و عموم مردم و بیان اطلاعات درست و شفاف به کاهش بی‌اعتمادی که مردم به آن دچار هستند، کمک‌ کند.»


3ـ وجود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی
مهدی مطلب‌زاده، نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط موجود بخشی از تولیدات خودروسازان قابلیت تجاری شدن پیدا نمی‌کند؛ به گونه‌ای که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها موجود است. وی با بیان اینکه بخش اعظم 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات اولیه پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان تنها صرف خرید مواد اولیه شد، اظهار داشت: چنانچه باقی تسهیلات ۱۱ هزار میلیاردی که وعده داده شده در اختیار قطعه‌سازان قرار نگیرد، مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه به اتمام رسیده و مشکلات این صنعت و به تبع آن صنعت خودروسازی بیشتر خواهد شد. وی یادآور شد: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که پرداخت 4 هزار میلیارد تومان اولیه در سال گذشته تنها یک پنجم آن بود.


4ـ مذاکره ترامپ با ایران غیر ممکن است
وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» در تحلیلی نوشت: «به نظر می‌رسد ترامپ معتقد است تحریم‌های فلج‌کننده سرانجام ایران را به پذیرش توافقی که سخت‌گیرانه‌تر از توافق مذاکره‌شده از سوی دولت باراک اوباما است، سوق خواهد داد.» در این تحلیل، پس از اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران ایجاد کرده‌اند، آمده است: «اما حلقه مشاوران تندرو رئیس‌جمهور آمریکا عزم ایران و میزان تاب‌آوری آنها را دست‌کم گرفته‌اند.» ان‌بی‌سی‌نیوز در ادامه با تأکید بر ناتوانی ترامپ در انجام مذاکره نوشت: «هنر مذاکره کردن او الآن چقدر روی کره شمالی جواب داده است؟ علاوه بر این، ایران بر خلاف کره شمالی کشوری با حاکمیت تک‌نفره نیست و در چنین شرایطی مذاکره میان دولت دو کشور تقریباً غیرممکن است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات