صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۶۸

نباید امنیت کشور را روی میز مذاکره با آمریکا گذاشت

روزنامه آرمان امروز در یادداشتی با عنوان «در فضای پرتنش شانس مذاکره بالا است» نوشت: باید توجه داشت گزینه مذاکره و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در شرایطی که در مقابل گزینه نظامی قرار می گیرد، از جذابیت بیشتری برخوردار است. تنش حداکثری اگر با راهکار مذاکره مهار نشود، خطر جنگ و منازعه نظامی را به شدت افزایش می دهد.
گزینه نظامی، بازی با حاصل جمع صفر اســت. شکســت یک طرف در مقابل پیروزی طرف دیگــر و یا در بعضی موارد معدود بازی باخت-باخت است. ولی گزینه مذاکره بازی برد-برد است و هر طرف به پشتیبانی قدرت سخت و نرم خود ســهم خود از مذاکــره را می برد. ایران برای افزایش قدرت چانه زنی و کسب امتیاز بیشتر در مذاکره باید از کلیه منابع قدرت خود در ســطح بین المللی، منطقه ای و ملی سود ببرد.»
در خصوص متن بالا توجه به چند نکته ضروری است؟
1-   هر زمانی که پیامی از طرف دولت ترامپ برای مذاکره به ایران فرستاده شد، برجام گرایان ناکام داخلی ماموریت تبلیغ این پیام را آغاز و از مذاکره مجدد استقبال کردند. با توجه به تجربه برجام این موضوع بسیار عجیب به نظر می رسد. برجام چه دستاوردی برای مردم داشت که امروزه به دنبال مذاکره جدید هستند؟
2-   جریان سیاسی که قدرت اجرائی کشور را در دست دارد به جای پیشنهاد مذاکره با ترامپ، می بایست درباره نتیجه مذاکرات برجام و مشکلات موجود، پاسخگوی ملت باشد نه اینکه تبلیغ مذاکره مجدد کند.
3-   نکته بعدی اینکه در مذاکره بعدی، چه چیزهایی را باید روی میز مذاکره گذاشت. مذاکره در خصوص شروط 12 گانه ای پمپئو وزیر خارجه آمریکا یعنی به تاراج گذاشتن تمام شاخص های اقتدار و امنیت ملی جمهوری اسلامی، بعد از این تاراج چه تضمینی وجود دارد که آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد؟
4-   نکته پایانی، آمریکایی ها  نقطه کانونی شکست هزینه 7 تریلیون دلار خود در منطقه را ایران می دانند. با این وجود جرات حمله به ایران را ندارند. اگر ایران شاخصه های اقتدار و توانمندی خود را پای میز مذاکره از دست بدهد، چه تضمینی وجود دارد که برخورد دیروز و امروزآمریکا با عراق و یمن و سوریه، فردا در خصوص ایران اجرایی نشود. بنابراین هرگز نباید امنیت کشور را روی میز مذاکره با آمریکا گذاشت.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات