صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برادران و خواهران عزیز افغانی در همه‌ مراحل انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند؛ هم در اصل پیروزی انقلاب، هم در دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی، هم در همه حوادث بعدی، حالا هم که در قضیه‌ دفاع از حرم‌های اهل بیت(ع). این جوان‌های مثل دسته‌ گل را پدر و مادرها برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) فرستادند.(1398/1/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

هم‌«صدا» با دشمن!

در حالی که این روزها جنگ روانی علیه کشورمان روز به روز گسترده‌تر می‌شود، دولت آمریکا و رسانه‌های بیگانه همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا خبر اعزام ناو هواپیمابر «ابراهام لینکلن» به خلیج‌فارس را به‌گونه‌ای انعکاس دهند که در دل ایرانیان رعب و وحشت ایجاد شود. خبر دیگری که با هدف ارعاب و تشدید عملیات روانی علیه ملت ایران در رسانه‌ها انتشار یافت، استقرار هواپیماهای بمب‌افکن بی52 آمریکا در پایگاه العدید قطر بود.
در چنین شرایطی، وظیفه رسانه‌های داخلی این است که ابعاد و زوایای این جنگ روانی را آشکار کرده و برای آرامش روانی مردم تلاش کنند؛ اما بعضی رسانه‌ها در جورچین دشمن بازی کرده و آتش هجمه این عملیات روانی را گسترده‌تر می‌کنند!
هفته‌نامه اصلاح‌طلب «صدا» در شماره اخیر خود تصویری از ناو هواپیمابر ابراهام لینکلن منتشر کرد که گویی ‌سیطره دریا در اختیار این ناو قرار دارد و قرار است در چند ساعت آینده لشکر اعدا به ما برسند. این تصویر یک دریای آزاد را نشان می‌دهد که در دوردست آن یک ناو هواپیمابر و چندین ناوچه نظامی بر روی آب، در حالی که آسمان بالای سرشان هم با انواع هواپیماهای جنگنده پر شده، به سمت جلو در حال حرکتند.‌ وسط تصویر هم با تیتر درشت نوشته شده است «دوراهی جنگ و صلح» و کلمه جنگ هم قرمز شده تا مبادا از حداکثر میزان اثرگذاری و وحشت‌آفرینی بر مخاطب ایرانی غفلتی صورت گیرد.
برای انتشار این عکس دو فرضیه می‌توان متصور بود؛ فرضیه اول اینکه عامدانه این تصویر منتشر شده است که در این صورت این نشریه جورچین دشمن را پرکرده است و فرضیه دوم این است که این تصویر از سر غفلت منتشر شده است که در این صورت باید به این سطح از درک رسانه‌ای گردانندگان آن از شرایط بین‌المللی تأسف خورد. البته این نشریه مطابق با قانون مطبوعات و به دلیل درج این نشانه‌های رعب‌انگیز و تکمیل جدول عملیات روانی دشمن توقیف شد، در حالی که واقعیت موجود عرصه تحولات بین‌المللی به ویژه مناسبات فی‌ما‌بین روزهای اخیر ایران و آمریکا به این موضوع اصلی برمی‌گردد که ترامپ (مرد دیوانه) و تیم تندرو همراه وی در کاخ سفید، مانند جان بولتون با جنگ روانی به دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره هستند، از این رو جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره و تماس تلفنی دعوت می‌کند تا امتیاز بگیرد و از این نمد کلاهی برای رأی‌آوری در انتخابات بعدی آمریکا برای خود ببافد که این بار هم کید آنها به فضل الهی خنثی خواهد شد.

 

▼گزارش روز

اشتباه بزرگ!

تقابل جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در حقیقت تقابل محور مقاومت با جهان استکبار است! رویارویی امروز ما با دولت ایالات متحده، رویارویی دو دولت یا رویارویی با شخص ترامپ نیست! انقلاب اسلامی در مقابل تمامیت‌خواهی جبهه استکبار ایستاده است و به همین دلیل است که می‌بینید جنگ احزاب علیه ملت ایران به راه افتاده است و از شاهزادگان مستبد سعودی تا کشورهای بندانگشتی منطقه، رژیم صهیونیستی و سران دولت‌های اروپایی، همه و همه دور هم جمع شده‌اند! حال در این میان نظام اسلامی نیز برای تقابل با این اغیار باید از همه ظرفیت نیروهای مقاومت بهره بگیرد تا سرنوشت این نبرد را معین کند! اما در کمال تعجب و حیرت به ناگاه در این میان یک مسئول در دستگاه سیاست خارجی کشور پیدا می‌شود و سخنانی را بر زبان جاری می‌کند که بخشی از نیروهای محور مقاومت و کسانی را که خود را سربازان گفتمان انقلاب اسلامی و سربازان رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند و در میدان تقابل با نظام سلطه دوشادوش ملت ایران ایستاده‌اند، می‌رنجاند و از جبهه خود و لشکر واحد محور مقاومت طرد می‌کند! اظهارات آقای عراقچی به عنوان یکی از بالاترین مقامات وزارت خارجه کشورمان درباره اتباع افغانستانی و همزبانان عزیزی که به واسطه سال‌های طولانی همراهی و هم‌زیستی حقیقتاً فراتر از هموطن، حکم برادر را برای ما دارند، مصداق عینی آتش انداختن در وحدت محور مقاومت بود! جمهوری اسلامی برای تهدید دشمن و احیای حقوق خود بی‌نهایت گزینه و ابزار دارد و انتخاب تهدید غرب با مسئله مهاجرت افغانستانی‌های حاضر در ایران اشتباه بزرگی بود که موجب رنجاندن همرزمان دوران دفاع مقدس و هم‌لشکریان دوران دفاع از حریم حرم اهل بیت(ع) شد. نکته امیدبخش در این میان آنکه فراتر از اشتباه آن مقام یا دستگاه دیپلماسی و پیش از آنکه آنها توضیحات دست و پا شکسته را در این باره بر زبان آورند، مردم خود دست به کار شدند و عذرخواه آن سخنان ناسنجیده شدند و وحدت در جبهه انقلاب اسلامی را به اثبات رساندند.

 

▼ اخبار ویژه

افشای محتوای نامه جدید آمریکا به ایران

منابع آگاه می‌گویند ایران دومین درخواست آمریکا برای آزادی یک مجرم امنیتی به ‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات تبادل زندانیان را رد کرده است. پس از اعلام آمادگی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان درباره تبادل زندانی با ایالات متحده، این کشور خواستار آزادی «باقر نمازی» مجرم امنیتی و زندانی در ایران شد. شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داد پس از پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان، «رابرت اُبراین» نماینده دولت آمریکا در امور زندانیان طی نامه‌ای به ایران خواستار آزادی نمازی به بهانه‌های پزشکی شد. در حالی که وزیر خارجه ایران از لزوم تبادل همزمان زندانی بین تهران و واشنگتن صحبت کرده بود، اما اُبراین در این نامه با لحنی تحکم‌آمیز نوشته بود اگر ایران نمازی را آزاد کند؛ آن گاه ایالات متحده حاضر خواهد شد در موضوعات کنسولی شامل تبادل بالقوه زندانیان شروع به مذاکره کند. بر اساس این، جمهوری اسلامی ایران نیز این درخواست آمریکا را رد کرده است.

اطلاعات دریافتی حاکی است، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برخی از نشست‌‌ها به صراحت از اجرای سند 2030 در بخش‌هایی مرتبط با وزارتخانه خود سخن گفته و اعلام کرده است. بخشی از سند 2030 در حوزه ارتباطات نیز قابل تعریف است. همچنین به تازگی روستایی در فیروزکوه به صورت آزمایشی برای اجرای طرح توانمندسازی زنان در نظر گرفته شده و وزارت ارتباطات مأمور تقویت زیرساخت‌های فنی‌‌ـ اینترنتی آن شده است. گفتنی است، طرح تقویت گروه زنان در حوزه کسب‌وکار مجازی در این روستا دنبال می‌شود.

 

▼ اخبار

1ـ کارنامه‌تراشی برای همکاری‌های ایران و آمریکا!

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «یوسف مولایی» نوشت: «همکاری ایران و آمریکا در استقرار نظم و ثبات در افغانستان پس از طالبان و رقابت و همکاری در استقرار نظم در عراق پس از سقوط صدام و مبارزه همزمان علیه نیروهای داعش و تکفیری در عراق و سوریه، همسویی و همپوشانی منافع مشترک دو کشور را در بعضی از مسائل منطقه‌ای به تصویر می‌کشد... هم اکنون تنش بین دو کشور افزایش‌ یافته و مناسبات دو کشور وارد مرحله حساسی شده است. به گونه‌ای که دو کشور بین دو گزینه تنش‌زدایی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و یا افزایش تنش و حرکت در مسیر پرخطر و پرهزینه درگیری نظامی باید دست به انتخاب بزنند. گزینه نظامی، بازی با حاصل جمع صفر است. شکست یک طرف در مقابل پیروزی طرف دیگر و یا در بعضی موارد معدود بازی باخت‌ـ باخت است. ولی گزینه مذاکره بازی برد‌ـ برد است!» طرح موضوع مذاکره در وضعیت کنونی با ادعاهای خنده‌دار، مانند همکاری مشترک در مبارزه با داعش بسیار تأمل‌برانگیز است!

2ـ اعمال سلیقه شخصی در برنامه‌های رمضان سیما!

در طول سال‌های متمادی، در لحظات پس از افطار سخنان آیت‌الله مکارم‌شیرازی از شبکه سوم سیما پخش می‌شد؛ اما برخلاف رویه معمول امسال خبری از پخش این آیتم در شبکه سه نبود تا اینکه روابط عمومی شبکه قرآن اعلام کرد: «مباحث آیت‌الله مکارم‌شیرازی با موضوع دعای مکارم‌الاخلاق صحیفه سجادیه، در ایام ماه مبارک رمضان و در ساعت ۲۱:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.» گفتنی است، چندی پیش آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی شرکت در برخی برنامه‌های صداوسیما به ویژه «برنده باش» شبکه سه را حرام اعلام کرده بود. موضوعی که به شکل دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب هم مورد نکوهش قرار گرفت. شنیده‌ها حاکی است پخش نشدن سخنان آیت‌الله مکارم‌شیرازی با استفتای صورت گرفته و پاسخ این مرجع بی‌ارتباط نیست. اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید رئیس رسانه ملی جلوی این‌گونه اعمال سلیقه‌ها و شخصی کردن مسائل را از سوی برخی مدیران شبکه‌ها بگیرد.

3ـ پروژه استعفای روحانی روی میز اصلاح‌طلبان!

«سعید حجاریان» فعال اصلاح‌طلب و از متهمان فتنه ۸۸ به تازگی در یادداشتی که در جدیدترین شماره نشریه «صدا» و با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» منتشر شده، با اظهار نگرانی درباره وضعیت اصلاح‌طلبان می‌نویسد: «پس از انتخابات سال ۸۸ طوفانی پدید آمد و کسی در اردوگاه اصلاح‌طلبی سر خود را پایین نگه داشت؛ اما هزینه‌های بسیاری بر این جریان وارد آمد و تا امروز، همچنان شرایط پیش از 88، مهیا نشده است.» حجاریان همچنین مدعی وجود حاکمیت دوگانه در کشور شده و می‌نویسد: «شاید تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفند ماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»

4ـ اگر مردم خودرو نخرند قیمت‌ها تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: می‌شد قوانین سختی برای خرید و فروش خودرو قرار داد، مثلاً می‌شد تعرفه‌های بالایی برای فروش خودرو در نظر گرفت یا فروش خودرو برای کسانی که خودرو صفر می‌خرند تا چند سال ممنوع شود تا مصرف‌کننده واقعی صاحب خودرو شود؛ ولی چون حرکتی انجام نشده، مردم می‌توانند با نخریدن تقاضا را کاهش دهند تا دلالانی که خودرو را می‌خرند و دپو می‌کنند نتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند. وی افزود: مردم فعلاً از خرید خودرو خودداری کنند تا قیمت به صورت عاقلانه و معقول اصلاح شود و عرضه و تقاضا متعادل شود. این کار می‌تواند قیمت‌ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

 

▼ اخبار کوتاه

«ابوهلاله» مدیر سابق شبکه الجزیره نوشت: پمپئو در سفر به عراق حامل پیام آرام‌کننده برای ایران بود و گفت ترامپ دنبال این است که توافق، توافق خودش باشد نه توافق اوباما. آنها تأکید کردند آمریکا دنبال جنگ نیست و این چیزی است که با توئیت‌های ترامپ [درباره انتظارش برای تماس با او از تهران] همخوانی دارد. در زمینه معافیت عراق از تحریم [آمریکا علیه ایران] هم باید بگویم عراقی‌ها معاف شده‌اند؛ اما بدون اینکه اعلام شود.

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه «ابتکار» گفت: «با توجه به شرایطی که اخیراً با خروج آمریکا از برجام تشدید شده و رعب و وحشتی که ترامپ در کشورهای دیگر ایجاد کرده است که نفت ایران را نخرند و ارتباط بانکی با ما نداشته باشند... و خط تماس بین دولت‌ها بسته است می‌توان راه بین مجالس را باز کرد.» این حد از اشتیاق و تمرکز بر مذاکره از سوی این جریان، سؤال‌برانگیز است!

«رجب‌طیب ‌اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی با اشاره به موضوع قتل خاشقجی، گفت: عربستان سعودی هنوز هیچ‌گونه موضعی درباره کارمندان مرتبط با قتل خاشقجی که به استانبول فرستاده بود، نگرفته است. اردوغان اضافه کرد: سعودی‌ها به ما گفتند نگران نباشید هر اقدامی که لازم باشد، انجام خوهیم داد؛ اما سؤال ما از سعودی‌ها این است که عدالت شما کجاست؟

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگرانی زیادی بابت این تحریم‌ها وجود ندارد؛ چون فولاد، مس و آلومینیوم ایران در جهان مشتری‌های خاص خود را دارد. وی اظهار داشت: بعید به‌نظر می‌رسد تحریم‌های جدید «دونالد ترامپ» خیلی بتواند روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار باشد.

کره شمالی در واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش‌های احمقانه آمریکا در استفاده از «حربه حقوق بشر» و «اعمال فشار حداکثری» با هدف از بین بردن نظام ما نه تنها کارایی ندارد؛ بلکه ما را پویاتر به جهتی که آمریکا خواهان آن نیست، سوق می‌دهد.

 

شماره 896 صبح صادق منتشر شد

پرونده ویژه این شماره: «اقدام متقابل»/ تسلیم قلدری نمی‌شویم/ آمریکا توان استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد/ عملیات روانی آمریکا کف روی آب است/ حمله نظامی بلوف سفید یا خاکستری/ هدف ترامپ از این هیاهو چیست؟/ کم‌کاری و کم‌فروشی ممنوع!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات