صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۸۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): می‌دانید که آنچه امروز دشمنان علیه جمهوری اسلامی به یک صورت و علیه امّت اسلامی به یک صورت‌ـ منتها ظهور دشمنی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی بیشتر است‌ـ انجام می‌دهند، نَفَس‌های آخرِ دشمنی دشمن نسبت به جمهوری اسلامی است.(1398/1/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تئوری مرد دیوانه!
در روزهای گذشته، دستگاه عملیات روانی آمریکا به همراه بخش نظامی آن جنگ پرشدت روانی را علیه کشورمان آغاز کرده‌ تا بتواند اثر تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا را برای ملت ایران ملموس‌تر کند. فعالان رسانه‌ای آمریکا برای این جنگ روانی با تقسیم وظایف از دو بخش داخلی و خارجی، تغییر نگرش و رفتار ملت ایران را هدف قرار داده‌اند تا بتوانند با تاکتیک «محک زدن» قدرت و جسارت ملت ایران را برای مقابله با بحران‌ها ارزیابی کنند. برای این منظور جبهه دشمن به سرپرستی ترامپ و پمپئو که گویا اسیر یک فرد روانی مانند جان بولتون شده‌اند، با تاکتیک «تئوری مرد دیوانه» (Madman Theory) در تلاش هستند به مردم و مسئولان ایران این موضوع را تفهیم کنند که کلید جنگ در دست فرد دیوانه‌ای قرار گرفته است که ممکن است ترامپ را به رفتاری وادار کند که مسئولان آمریکایی نمی‌خواهند! آنها در مرحله بعدی درصدد برآمده‌اند تهدید را جدی‌تر نشان دهند و در همین حال از تاکتیک «عینیت‌بخشی به سوژه» استفاده کرده و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به منطقه اعزام کرده‌اند که ایران تحت تأثیر تئوری «بازی بزدل» (Game of chicken) از هرگونه رویارویی و مقاومت منصرف شود؛ اما چون ایران از بازی آنها مطلع است طراحی جدیدی می‌کند و شورای عالی امنیت ملی در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر می‌کند و به این ترتیب توپ به زمین آمریکا و اروپا می‌افتد. در همین حال آمریکا قدم دیگری برداشته و اعلام می‌کند که سامانه ضدموشکی پاتریوت را به منطقه اعزام می‌کند که از لاک دفاعی آمریکا حکایت دارد؛ زیرا پاتریوت سامانه‌ای دفاعی است. آمریکا درصدد بود با این حجم گسترده از فعالیت رسانه‌ای، تهدید و واقعی‌سازی بلوف، هراس از جنگ را در اذهان ملت ایران پرورش بدهد و ایران را به عقب‌نشینی وادار کند؛ اما همین اقدامات سبب شد ملت ایران انسجام بیشتری از خود نشان دهد؛ به گونه‌ای که «نشنال اینترست» نوشت: «اجبار ایران برای تغییر رفتار تنها سبب افزایش حمایت مردم از حکومت ایران می‌شود.» شبکه «سی‌ان‌ان آمریکا» نیز در تحلیلی در این باره گفته است: «ایران همچنان نشان داده است قصدی برای تسلیم شدن در برابر آمریکا و فشارهای بین‌المللی ندارد.»

 

▼ گزارش روز

نفس‌های آخر
بن‌بست در مذاکرات تجاری با چین و اقدام حیرت‌انگیز وضع تعرفه‌های جدید بر 200 میلیارد دلار کالای چینی در وسط مذاکرات با دولت این کشور، شکست طرح کودتا در ونزوئلا و سرنگون کردن دولت قانونی مادورو، سردرگمی در بحران لیبی، شکست در سوریه، شکست در مذاکرات با کره شمالی و... نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ در آستانه کارزارهای انتخاباتی در آمریکا اوضاع نابسامانی دارد و اکنون برای آنکه دست پر به رقابت‌های انتخاباتی وارد شود، بر روی تهران و به دست آوردن پیروزی هرچند اندک در تقابل با ایران تمرکز کرده است! ترامپ که پیش از این با خروج از برجام و وضع تحریم‌های بی‌سابقه تلاش کرده بود بازی را به نفع خود تغییر دهد، اما چیزی جز شکست عایدش نشده؛ با رویکرد تلفیق آرایش نظامی و ارسال شماره تلفن برای تهران بازی نخ‌نمای دیگری را شروع کرده است؛ اما سرنوشت این تلاش ترامپ هم مانند همه طرح‌های دولتش در سیاست خارجی جز شکست نخواهد بود؛ چنانکه روزنامه آمریکایی «یواس‌ای تودی» می‌نویسد: «سیاست خارجی آمریکا سلسله افتضاحات است!» یا روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشته است: «پرونده‌های متعدد آمریکا در سیاست خارجی و ناکامی در تمام آنها هیچ دستاویز انتخاباتی را برای ترامپ باقی نگذاشته است.» موضوعی که فراتر از سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سیاستمداران و کارشناسان و اندیشکده‌های آمریکایی را درباره آینده آمریکا و جایگاهش در روابط بین‌الملل به منزله یک قدرت تعیین‌کننده نگران کرده است. در این راستا «جیمز دوبینز» دیپلمات ارشد سابق و عضو مؤسسه «رند» معتقد است: «سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا که با واقعیت هیچ نسبتی ندارد، بسیار خطرناک است و این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که با الگویی از بلوف‌زدن ترکیب شود و این روش آمریکا و منافعش را به خطر انداخته است.» تصمیم‌گیری‌ها، روندها و شکست‌هایی که به فرموده رهبر معظم انقلاب حاکی از این واقعیت است که دشمن نفس‌های آخرش را می‌کشد و افول آمریکا را نمایان می‌کند.


▼ خبر ویژه

در جلسه رئیس‌جمهور و سیاسیون چه گذشت؟
«حسین مظفر» درباره جزئیات جلسه رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی گفت: اصلاح‌طلبان بیشتر مسئله حصر، شجریان و مذاکره با آمریکا و دولت سایه را مطرح می‌کردند، همچنین گله داشتند از اینکه دولت با اصلاح‌طلبانی که عامل پیروزی این دولت بودند، تبادل‌نظر نمی‌کند. اصولگراها هم درباره مشکلات اقتصادی و نوسان نرخ ارز نکاتی را گفتند. بنده نیز درباره مشکلات اصلی کشور صحبت کردم و گفتم مشکل امروز نه بحث شجریان و حصر است، نه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی؛ بلکه مشکل این است که احساس می‌شود کشور رها است و هرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. باید برای این وضعیت کاری کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقای روحانی در این جلسه گفت، مشکل اصلی این است که شما همه انتظارات را از دولت دارید؛ ولی باید ببینید دولت چقدر اختیار دارد، دولت نه در سیاست خارجه اختیار دارد، نه می‌داند کجا باید مذاکره کند و مذاکره نکند، کجا ملاقات کند و کجا ملاقات نکند و نه اختیار فرهنگ و صداوسیما در دست دولت است. همچنین مساجد و تریبون‌های نماز جمعه و فضای مجازی هم در اختیار دولت نیست. وی اظهار داشت: روحانی درباره مذاکره با‌ آمریکا گفت، در این شرایط با مذاکره موافق نیستم و به صلاح کشور نیست. روحانی درباره انتخابات مجلس یازدهم نیز گفت، چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی داشته باشیم!

 

▼ اخبار
1ـ موشک‌های ایران قابل مذاکره نیست
«سیدکمال خرازی» با انتقاد از تعلل اروپا در اجرای تعهدات برجامی خود، اظهار داشت: تصمیم تهران در چارچوب حقی است که برجام برای ایران قائل شده و اروپا می‌تواند با اجرای تعهدات خود، از جمله اجرای سریع اینستکس، اراده خود را نسبت به حفظ برجام نشان دهد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ترامپ نشان داد نه‌ تنها برای امضای دولت قبلی آمریکا احترامی قائل نیست؛ بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دیگر تعهدات بین‌المللی است. خرازی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره در زمینه موشک‌های بالستیک ایران اظهار داشت: موشک‌های تولیدی ایران سلاحی دفاعی و استراتژیک است که جنبه بازدارندگی در برابر تهدیدات موجود در منطقه دارد و طبیعی است که جای مذاکره نداشته باشد، همان‌طور که فرانسه حاضر نیست درباره سلاح‌های استراتژیک خود با کسی مذاکره کند. وی افزود: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای تولید و آزمایش موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده باشد، وجود ندارد.


2ـ ابداع راهکار‌های خلاقانه‌ برای مقابله با تحریم فلزات
یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، بخش فولاد و فلزات معدنی ایران را مشمول مقررات مربوط به تحریم‌ها قرار داد. «قدیر قیافه» عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ آهن درباره راه‌های مقابله با این تحریم‌ها گفت: هموطنان ما که در زمینه صادرات فولاد و سایر فلزات فعالیت دارند، حتماً راهکار‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا خواهند داشت؛ اما نباید این راهکار‌ها را آشکار کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با دستور تحریم‌های فلزی، هدف آن را کاهش درآمد خارجی ایران از محل صادرات فلزات اعلام کرد. گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد، ارزش صادرات چدن، آهن و فولاد ۳ میلیارد و ۸۹۷ میلیون دلار و ارزش صادرات مس و مصنوعات از مس ۶۹۹ میلیون دلار بوده، همچنین ارزش صادرات سنگ فلز، جوش و خاکستر یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده است. در مجموع ارزش صادرات فلزات در سال گذشته ۵ میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار بوده که 13 درصد صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شود.»


3ـ ریشه بسیاری از مشکلات نگاه به غرب است
«حجت‌الاسلام سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به حضور برخی مدیران دولتی در افطاری سفارت انگلیس در تهران گفت: روزگاری مردم در ایام افطار می‌کوشیدند از لقمه حلال فردی پارسا،‌ عالم، اهل دل و عارف استفاده کنند، اما متأسفانه روزگار گویا برای برخی مدیران دولتی تغییر پیدا کرده و معاون وزیر، مدیرکل و برخی دیگر از دولتی‌ها بر سفره روباه پیر می‌نشینند! حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به اعتراضش در این باره به مدیرکل پارلمانی وزارت خارجه گفت: وی در پاسخ به این اعتراضم گفت سال‌های قبل هم چنین سفره‌های افطاری برپا بوده؛ اما قضیه امسال لو رفته است. براساس این اعتراف متوجه شدم ریشه بسیاری از مشکلات اینجاست؛ زیرا موضوعات مهم کشور به دست چنین افرادی که نگاه‌شان به نگاه غرب گره خورده، سپرده شده است.


4ـ دولت بازار را رها کرده است!
روزنامه «جهان صنعت» در یادداشتی با عنوان «دولت بازار را رها کرده است» نوشت: «اختلاف قیمت کالاهای همگن در فروشگاه‌های مختلف و حتی افزایش قیمت غیرمنطقی آنها به بهانه نوسانات بازار ارز هیچ توجیهی ندارد و ظاهراً دولت به کلی بازار را رها کرده است... دولت باید با بسیج سازمان‌های نظارتی خود و اعمال قاطعانه‌ترین و سخت‌ترین جریمه‌ها فضا را برای فعالیت آنها ناامن کند و هیچ‌گونه مماشاتی بالاخص در شرایط کنونی که بیشترین فشار گرانی بر گرده قشرهای پایین جامعه وارد می‌شود، در مقابل متخلفان از خود نشان ندهد؛ چراکه قانون برای همین امر و اداره کشور تدوین شده است.»

 

▼ اخبار کوتاه
«یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که در سال‌های گذشته در کابینه «بنیامین نتانیاهو» حضور داشته، درباره پیامدهای امنیتی تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران هشدار داد. بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، وی گفت: «اوضاع دارد داغ می‌شود. شلیک موشک‌های ایران به اسرائیل و حمله نیابتی ایران به رژیم صهیونیستی از طریق حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین بحرانی کاملاً جدی است.»
اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در یادداشتی با هشدار درباره احتمال فروپاشی کامل برجام از اتحادیه اروپا و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس خواسته است با راه‌اندازی سازوکار ویژه موسوم به «اینستکس» مانع از شکست این توافق هسته‌ای شوند. این اندیشکده با اشاره به تصمیم برجامی اخیر ایران یادداشتی تحت این عنوان منتشر کرده است: «۶۰ روز برای نجات برجام فرصت وجود دارد.»
مؤسسه «ریفینیتیو اکون» گزارش داد، طی ماه‌های گذشته هیچ کشتی حامل گاز LNG آمریکا به دلیل تشدید تنش تجاری بین این کشور و آمریکا در بنادر چین پهلو نگرفته و تخلیه نشده است. گفتنی است، در چهار ماه نخست سال 2018 تعداد 14 فروند کشتی حامل گاز آمریکا در چین تخلیه شده بود؛ اما در حال حاضر شاهد سقوط هفت برابری خرید گاز چین از آمریکا هستیم.
«مصطفی کواکبیان» گفت: به مثلث نابخرد ترامپ، پمپئو و بولتون می‌گویم شما با ایجاد رعب و وحشت نمی‌توانید مردم ایران را که طی 40 سال آبدیده شد‌‌ه‌اند، وادار به تسلیم کنید. وی با بیان اینکه ملت صلح‌دوست ایران هرگز به دنبال جنگ نیست، اظهار داشت: ملت ایران به هرگونه تجاوز بیگانگان پاسخ پشیمان‌کننده‌ای خواهد داد.
«عباس معمارنژاد» معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت فروش اموال مازاد بانک‌ها اظهار داشت: وزارت اقتصاد اقداماتی را ظرف یک سال گذشته صورت داده که سبب شد 12 هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌های دولتی و خصوصی، مانند صادرات، تجارت و ملت فروخته شود که مربوط به بخش املاک و بخش سهام و شرکت‌ها است.
«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات مجلس یازدهم، گفت: با توجه به تجربه، تصمیم این شورا تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است؛ لذا لیست ارائه می‌کنیم.


ترنم زندگی
*کتاب غیرمناسب برای سن کودکان به رشد آنان صدمه وارد می‌کند. مواظب داستان‌هایی که کودکان
می‌خوانند یا می‌شنوند، باشید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات