صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۸۸۹

دوران وحشت از ناوهای آمریکا به سر رسیده است

ناوهای هواپیمابر آمریکا جغرافیای متحرک این کشورند که دریاها و اقیانوس‌ها را درمی‌نوردند و واشنگتن زمانی که هنوز دنیای ماورای دریاها وجود داشت، از آن‌ها برای اشغال سرزمین‌ها استفاده می‌کرد. بی‌تردید در آن دوران تصویر این ناوها و همراهی و تبلیغات رسانه‌ها با آن خوف انگیز بود و پیام برتری آمریکا در هر زمان و مکان را منتقل می‌کرد؛ اما خیلی وقت است که دیگر ناوهای آمریکایی از ایجاد وحشت در دل ملت ها ناتوان هستند.

یاسر ابوهلال، مدیر سابق شبکه الجزیره در توئیتر خود نوشت:«پمپئو حامل پیام آتش‌بس برای ایران بود. تمام آنچه آمریکا می‌خواهد الحاقیه ای به توافق هسته‌ای است و نه لغو آن. ترامپ می خواهد طرف توافق خودش باشد نه اوباما و تاکید دارد که خواهان جنگ نیست.»ابوهلال در ادامه نوشت: «در مورد معافیت از تحریم های ایران نیز عراق مستثناء شده ولی مخفیانه و بدون اعلام آن!»
مدیر سابق شبکه الجزیره همچنین با کنایه به عربستان و امارات می نویسد: «امارات و عربستان و رسانه هایشان برای جنگ آمریکا با ایران به دل خود صابون می زنند و خیال می کنند که ترامپ مثل خلیفه «حفتر» است که آمریکایی ها را فدای آرزوهایشان بکند اما او ایران را ابزاری برای دوشیدن بیشتر آنان می داند!»

همچنین «زهیر ماجد» روزنامه نگار و نویسنده لبنانی در یاداشتی در روزنامه عمانی «الوطن» به تحلیل تحولات و رویدادهای جنگ طلبانه آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس پرداخت.

وی در یاداشت خود درباره تحولات منطقه نوشت: ناوهای هواپیمابر آمریکا جغرافیای متحرک این کشورند که دریاها و اقیانوس‌ها را درمی‌نوردند و واشنگتن زمانی که هنوز دنیای ماورای دریاها وجود داشت، از آن‌ها برای اشغال سرزمین‌ها استفاده می‌کرد. بی‌تردید در آن دوران تصویر این ناوها و همراهی و تبلیغات رسانه‌ها با آن خوف انگیز بود و پیام برتری آمریکا در هر زمان و مکان را منتقل می‌کرد؛ اما خیلی وقت است که دیگر ناوهای آمریکایی از ایجاد وحشت در دل ملت ها ناتوان هستند.

این نویسنده با اشاره به سابقه تاریخی اینگونه تحرکات آمریکا در راستای جنگ روانی علیه کشورهای منطقه اشاره کرد ونوشت: نمونه ای از این تبلیغات مربوط به زمان جنگ های لبنان بود که ساحل لبنان پر از ناوهای آمریکایی شد و هدف آن ارسال پیامی به دولت سوریه بود. یکی از این ناوها نیوجرسی نام داشت و شماری از خبرنگاران را برای مشاهده سلاح های موجود وارد آن کردند. پاسخ لبنانی ها و سوری ها این بود که از چنین نمایشی نمی ترسیم. لبنانی ها سفارت آمریکا در بیروت را و سپس مقر تفنگداران آمریکایی را نزدیک فرودگاه بیروت منهدم کردند که به کشته شدن ۲۶۰ نظامی آمریکایی منجر شد و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا مجبور شد نظامیان خود را از لبنان خارج کند.

زهیر ماجد در ادامه مطلب خود به عدم بهربرداری آمریکا از تجربیات تلخ خود اشاره و می نویسد: این جغرافیای متحرک دیگر نمی‌تواند امنیت صاحبان وسرنشینان خود را تضمین کند؛ به‌ویژه اینکه درباره تصور دیگران از قدرت خود اشتباه کنند. نباید برای کسانی که تصمیم گرفته اند مستقل باشند نگران بود و باید بدانیم که دیگر هیچ ملتی از عبور ناوهای آمریکایی از کنار ساحلش نمی ترسد، قطعا ترس آن ها کمتر از خوشحالی جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا از بازی مسخره ای است که در آب های خلیج فارس نقش بر آب شد.

وی در پایان خاطر نشان می کند که آمریکایی‌ها در همه زمینه‌ها تخصص دارند ولی متأسفانه تاکنون در درک شخصیت ملت‌هایی که به چالش کشیده‌اند موفق نبوده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات