صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن علیه ملت و انقلاب عظیم و جمهوری اسلامیِ ما که فریاد عدالت را در جهان سر داده و ملت‌ها را متوجه خود ساخته بارها اقدام کرده و ناکام شده؛ حالا هم پرداخته به مسائل گوناگون اقتصادی و می‌گویند می‌خواهیم ملت ایران را به زانو دربیاوریم. اما بدانند ملت ایران در مقابل آنها به زانو درنخواهد آمد.(1398/2/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پاشنه آشیل آمریکا

شکست سیاست‌های متعدد ضد ایرانی کاخ سفید و گام‌ اول ایران در مقابله با بدعهدی‌های ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا چنان مقامات کاخ سفید و اتحادیه قاره سبز را سردرگم کرده است که بدیهی‌ترین گزاره‌ها را هم از یاد آنها برده است؛ در این میان چند گزاره را مرور می‌کنیم؛
1ـ عملیات روانی آمریکا تحت تأثیر جان بولتون پیر در فضای رسانه‌ای به موضوع جنگ دامن می‌زند. اگرچه عقل می‌گوید آمریکا هیچ وقت دنبال جنگ با جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود؛ ولی حتی همین عملیات روانی و بازی رسانه‌ای با جنگ نیز ممکن است آینده جیمی کارتر را برای دونالد ترامپ رقم بزند. کافی است مقامات کاخ سفید، جامعه داخلی آمریکا را نسبت به دو موضوع جنگ و افزایش قیمت حامل‌های انرژی آگاه کنند تا رئیس‌جمهور آمریکا پاشنه آشیل خود را متوجه شود.
2ـ بر فرض محال آمریکایی‌ها به فکر جنگ نظامی علیه ایران بیفتند، در این صورت در مرحله اول رژیم صهیونیستی به شدت ناامن خواهد شد. پس واضح است که امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه پاشنه آشیل آمریکاست که ناامنی آن پیامدهای بسیار سنگینی را برای آنها خواهد داشت.
3ـ ناامن شدن بندر «الفجیره» نشان داد،‌ شبکه اطلاعاتی آمریکا و موساد اسرائیل درصدد اجرای سناریوی تکراری توجیه افکار عمومی جهان برای اتحاد دروغین علیه ایران هستند؛ اما شاید آنها متوجه نیستند که ایران نه عراق زمان صدام است و نه سوریه فعلی، بلکه جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت تأثیرگذار منطقه‌ای امنیت انرژی جهان را تأمین می‌کند و این نشان از تعهد جمهوری اسلامی ایران به صلح بین‌المللی است. بنابراین در تنگنا قرار دادن ایران و دلسرد کردن آن از تأمین امنیت انرژی جهان در منطقه در خوش‌بینانه‌ترین حالت سبب ورشکستگی حکام چندین کشور منطقه‌ای خواهد شد.
حال سؤال اینجاست که چرا مقامات کاخ سفید، با وجود همه این پاشنه آشیل‌ها همچنان دیوانه‌وار سخن می‌گویند و حرف از جنگ می‌زنند؟! پاسخ همان عبارات ابتدایی این یادداشت است،‌ مقامات آمریکایی تمرکز خود را در مقابل حرکت سنجیده و قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تحریم‌ها و تهدیدها از دست داده‌اند و راهی جز خودکشی سیاسی و انتحار برای‌شان باقی نمانده است.

 

▼ گزارش روز

انکار اختیار!

آقای روحانی در ششمین سال ریاست‌جمهوری خود در دیدار با سیاسیون در پاسخ به به مطالبه آنها که از دولت خواسته‌اند به امور کشور رسیدگی کند، گفته است: «مشکل اصلی این است که شما همه انتظارات را از دولت دارید؛ ولی باید ببینید دولت چقدر اختیار دارد، دولت نه در سیاست خارجه اختیار دارد، نه می‌داند کجا باید مذاکره کند و مذاکره نکند، کجا ملاقات کند و کجا ملاقات نکند و نه اختیار فرهنگ و صدا و سیما در دست دولت است. چیزی از دولت می‌خواهید که اختیاری ندارد.»(!)
بررسی سال‌های حضور حسن روحانی در پاستور، مذاکرات هسته‌ای و مذاکره با آمریکا با وجود هشدارها و بدون رعایت شروط رهبر معظم انقلاب، تصمیمات متعدد و ضد و نقیض از جمله فاجعه ارز 4200 تومانی در حوزه اقتصاد، سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و... همگی خلاف گفته‌های رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی کاملاً مشخص است و آقای روحانی با آگاهی کامل از شرایط کشور و جایگاه رئیس‌جمهور دو بار در انتخابات شرکت کرده و شعارها و وعده‌های حل مشکلات را داده است. فراتر از این آنچه این ادعای رئیس دولت اعتدال را بی‌اعتبار می‌کند، مرور اظهارات رئیس‌جمهور است که نشان می‌دهد، وی در دوران ریاست‌جمهوری خود افزون بر وظایف مشخص ریاست‌جمهوری در نظام اسلامی اختیارات ویژه و فراتری از پیشینیان خود نیز داشته است؛ چنانکه روحانی سال گذشته در جمع مردم لاهیجان گفت: «مقام معظم رهبری گفتند الآن شرایط جنگ است و نیاز به فرمانده این جنگ داریم که باید فرمانده آن رئیس‌جمهور باشد، من نیز در آن جلسه اعلام آمادگی کردم، این تأکید مقام معظم رهبری بود و بر این مبنا دستور دادند تا دولت و قوای دیگر در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند.» حال پاسخ این پرسش را که چرا رئیس‌جمهور در تلاش است خود را فاقد اختیارات لازم بداند، باید در میزان رضایت‌مندی مردم از دولت و ناتوانی در استفاده از اختیار خود برای حل مشکلات جست‌وجو کرد! آنجا که حتی حامیان سرسخت دوران تبلیغات نیز از عملکرد دولت گلایه دارند.

 

▼ اخبار ویژه

ریشه تجمع غیر قانونی دیروز دانشگاه تهران!

جریان‌های چپ مارکسیستی در سال‌های اخیر در حال بازیابی خود در بخش دانش‌آموختگی و نخبگی به ویژه دانشگاه‌ها هستند. این طیف با سوء‌استفاده از مطالبات دانشجویی به دنبال ایجاد نافرمانی مدنی به بهانه مطالبات اقتصادی و اجتماعی هستند. در همین راستا، دیروز در دانشگاه تهران تعدادی از فعالان چپ‌گرا و کمونیست، علیه برخی احکام دینی به ویژه حجاب و برخی قوانین کشور تجمع کرده و درباره دستگیری یک خبرنگار روزنامه «شرق» در روز کارگر نیز شعارهای تندی سر دادند. دقایقی پس از آغاز این تجمع، دانشجویان بسیجی و انقلابی دانشگاه تهران با حضور در صحن دانشگاه تهران با این تجمع غیر قانونی مخالفت کرده و علیه آنان شعار دادند. این اتفاق قطعاً یک پروژه حساب شده است که سرنخ آن خارج از دانشگاه است و هوشیاری مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۱۰ نفر از نمایندگان امضاکننده طرح تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شرکت‌های بازرگانی در حوزه واردات دارند؛ از این رو شائبه‌ای به وجود آمده است که این نمایندگان با تسهیل واردات به واسطه تشکیل این وزارتخانه در حال تأمین منافع شخصی هستند! گفتنی است، پروانه سلحشوری با پنج شرکت، غلامرضا کاتب با سه شرکت، همایون هاشمی، فریدون احمدی، زهرا ساعی و بهروز نعمتی با دو شرکت و محمدرضا تابش، احمد انارکی، عبدالغفور ایران‌نژاد و هادی بهادری هر کدام با یک شرکت بازرگانی ارتباط دارند و به کار واردات کالا مشغولند!

 

▼ اخبار

1ـ ترس و وحشت در تل‌آویو!

پایگاه عبری‌زبان «والا» به افزایش قدرت موشکی نیروهای مقاومت فلسطین اذعان کرده و آورده است: «میانگین شلیک موشک از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین در درگیری آینده بیش از درگیری اخیر خواهد بود. بر اساس این، میانگین موشک‌های شلیک شده از سوی گروه‌های فلسطینی به ۱۰۰۰ موشک طی ۴۸ ساعت خواهد رسید.» همچنین مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی به توان موشک‌های لیزری مقاومت فلسطین اذعان کرده و گفته‌اند: «حماس هزاران موشک هدایت شونده با لیزر در اختیار دارد که اطلاعات ما از آن بسیار اندک است.» «عوفر شیلح» یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده است: «بنیامین نتانیاهو در برابر جنبش حماس، ضعیف و ناتوان است و جرئت تغییر وضعیت موجود در غزه را ندارد.»

2ـ ایران گزینه‌های زیادی دارد

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» درباره نتیجه سیاست آمریکا در برابر ایران گفت: «آنها همین الآن دارند از خروج از توافق هسته‌ای صحبت می‌کنند. آنها می‌توانند از پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) خارج شوند، می‌توانند سراغ نیروهای آمریکایی در عراق بروند، می‌توانند تنش در سوریه را تشدید کنند. ایران گزینه‌های متعددی دارد، سایبری، تروریسم، نظامی و دیپلماتیک. نباید آنها را دست کم بگیریم. بحث دیگر این است که به مرور زمان، سودمندی تحریم به عنوان ابزاری برای دیپلماسی آمریکا تضعیف خواهد شد. اگر روند کنونی ادامه یابد، ممکن است روزی واشنگتن شاهد آن باشد که نه تنها روسیه و چین، بلکه دوستان اروپایی هم گام‌هایی در راستای کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم برداشته‌اند.»

3ـ اظهارات گستاخانه یک مقام فرانسوی!

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پس از بدعهدی اروپا اقدام اخیر ایران در تعلیق برخی از تعهدات برجامی خود را «واکنش بد» خواند و در اظهاراتی گستاخانه از تهران خواست بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد. گفتنی است، اظهارات گستاخانه وزیر خارجه فرانسه را که خلاف نزاکت و عرف بین‌المللی است، باید در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر به رسمیت نشناختن اولتیماتوم ایران (مهلت ۶۰ روزه) ارزیابی کرد. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید اظهارات وقیحانه وزیر خارجه فرانسه را محکوم کرده و به وی گوشزد کند آنکه باید بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد، فرانسه است نه جمهوری اسلامی ایران.

4ـ وعده رفع حصر خلاف وظایف نمایندگی است

«محمدرضا عارف» با اشاره به فهرست امید در انتخابات مجلس دهم گفت: ما در انتخابات مجلس دهم مي‌دانستيم كه مار در آستين‌مان پرورش مي‌دهيم ولي شرايط را در نظر بگيريد. ما در سال ۹۴ مجبور شديم ائتلاف كنيم. وی همچنین با اذعان به اینکه عده‌ای برخلاف وظایف نمایندگی وقت زیادی از مجلس و دوره نمایندگی خود را صرف مسئله حصر کردند، گفت: نماينده‌اي كه وعده رفع ‌حصر داده، خلاف گفته است؛ هر كس كه بوده است، شايستگي نمايندگي را ندارد، چرا كه رفع حصر جزء وظايف نمايندگي نيست؛ در عين حال ما رفع حصر را به عنوان يك مسئله ملي كه انسجام ملي را بالا مي‌برد، مورد پيگيري قرار داده و كارگروه تشكيل داديم.

5ـ وزارت صمت در دریافت ارز کاره‌ای نیست!

«محمد عزیزی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اخیر این کمیسیون گفت: در این جلسه آقای رحمانی یکی از دلایل گرانی ماکارونی را افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از 900 تومان به 1850 تومان دانست؛ چراکه مواد اولیه تولید ماکارونی گندم است، بنابراین گرانی این کالا دور از انتظار نیست. وی افزود: بر اساس سخنان وزیر، این وزارتخانه در دریافت ارز موردنیاز برای تأمین کالاهای اساسی کاره‌ای نیست؛ چراکه برنامه‌ریزی برای 10 میلیارد دلار ارز دولتی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و 1/5 میلیارد دلار هم میان وزارت نفت و نیرو توزیع می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای چینی خود از اقدام ایران در کاهش برخی تعهداتش ذیل توافق «برجام» دفاع کرد و با تأکید بر موضع مشترک چین و روسیه در مسئله برجام، گفت: «ما خاطرنشان کردیم که ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده، اما انتظار دارد همتایان اروپایی هم همین کار را انجام دهند و تعهدات‌شان در این توافق را اجرا کنند. با توجه به پایبند نبودن اروپایی‌ها و خروج آمریکا از برجام، ایران حق داشت برخی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را کاهش دهد.»

منابع نزدیک به دیپلمات‌های اروپایی به «رویترز» گفته‌اند، تهران برای ماندن در برجام تأکید دارد که روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت را به بازارهای جهانی صادر کند. با این حال این رقم مکتوب و ثبت نشده و تنها به صورت شفاهی میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و اروپایی عنوان شده است. منابع این خبر گفته‌اند، مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات خود خواستار ارائه تضمین‌های لازم از سوی اروپا برای تداوم فروش نفت ایران همزمان با اعمال دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

«عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان از مسئولان بخش انرژی کابینه خود خواست موضع قطعی اروپا و آمریکا را درباره خرید گاز از ایران جویا شوند. وی تصریح کرد: اگر مشکلی بابت تحریم‌ها وجود نداشته باشد، ما بلافاصله پروژه را نهایی کرده و بخشی را که وظیفه ماست، تکمیل خواهیم کرد. عمران‌خان تأکید کرد: اگر ما بابت تحریم‌ها نگرانی نداشته باشیم، برای خرید گاز از ایران درنگ نخواهیم کرد.

«محمداسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به نشست کمیسیون فرهنگی مجلس، با حضور وزیر ارشاد گفت: صالحی در این جلسه قول داد بازار کاغذ در کشور به زودی سر و سامان پیدا کند؛ چرا که واردات به اندازه همه نیازهای کشور انجام شده و فقط در بخش توزیع و نظارت بر آن مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات نیز در حال مرتفع شدن است.

«محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «ظریف در توضیحات خود در پاسخ به سؤال اینجانب اعلام کرد کاهش جزئی تعهدات برجامی تصمیم اجماعی شورای عالی امنیت ملی است و شایعه دستور رهبری به خروج کامل ایران از برجام صحت ندارد.»


دومین مرحله جشنواره سراسری من و کتاب از

کتاب و لوح صوتی «احکام روزه»
برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه‌های بصیرت، شمیم، سراج اندیشه و سایت پاسدار مراجعه کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات