صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۴۱

صبر و هوش راهبردی ایران برای مقابله با استراتژی های آمریکا

ایران در جنگ عراق و افغانستان از تنش مستقیم و رویارویی با آمریکا در منطقه پرهیز کرد و در طول این سال ها از فرصت های پیش رو استفاده کرد و برنامه هسته ای خود را به عنوان یک ابزار برای مذاکره و گفت وگو به شدت توسعه داد.

صبر و هوش راهبردی ایران برای مقابله با استراتژی های آمریکا

«ناصر قندیل» در مطلبی در روزنامه لبنانی 'البناء' منتشر شد، افزود: ایران علاوه بر این در چند سال گذشته توانایی های لازم دفاعی و تسلیحاتی را نیز برای مقابله با دخالت های آمریکا در منطقه کسب کرده است.
در ادامه این مطلب آمده است: پس از شکست اسراییل در سال 2000 در جنوب لبنان، واشنگتن خود را ناچار دید که باید مستقیم در منطقه حضور یابد تا طرح و پروژه امپراتوری خود را در آسیا ادامه دهد.
آمریکا پس از سیطره بر اروپا، چیرگی بر جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی و اتحاد جماهیر شوروی دریافت که باید حضور خود در آسیا را توسعه دهد.
واشنگتن از همان ابتدا به بهانه رویارویی با ایران، چندین جنگ را در منطقه به راه انداخت، جنگ عراق، افغانستان، لبنان و غزه و بعدها جنگ سوریه و یمن نمونه ای از همین جنگ های نیابتی برای رویارویی با ایران بود.
در خصوص آنچه به برجام یا توافق هسته ای ایران و 1+5 مربوط می شود، خروج یک جانبه آمریکا از برجام نیز به طور دقیق در راستای همان سیاست ها بود و واشنگتن این بار از این طریق قادر به پیگیری دوباره سیاست های تحریمی خود علیه تهران باشد.
در مقابل ایران نیز در طول این دوران تلاش کرد از تنش و درگیری با آمریکا پرهیز کند، در واقع در طول این برهه، تهران با صبر و هوش راهبردی خود توانایی های لازم را برای رویارویی مستقیم با آمریکا به دست آورد و اکنون این اقدام به موازنه قدرت در منطقه معنی بخشیده است.
برنامه هسته ای ایران بیش از آن که یک برنامه راهبردی علمی و اقتصادی برای استقلال ایران باشد، طرحی برای رسیدن ایران به موازنه قدرت در منطقه بود تا از این طریق به کشورهای جهان به ویژه آمریکا بگوید که در صورت تحریک اش از حد قادر است به سمت تولید سلاح هسته ای برود که البته بعدها رهبر جمهوری اسلامی ایران در فتوایی تولید آن را حرام اعلام کرد.
نفوذ ایران در منطقه طبق گفته آمریکا به جنبش ها و گروه های مقاومت در لبنان، عراق، فلسطین و یمن محدود است و تهران از خلال این گروه ها به دنبال برقراری معادله موازنه در منطقه است.
ایران در جنگ عراق و افغانستان از تنش مستقیم و رویارویی با آمریکا در منطقه پرهیز کرد و در طول این سال ها از فرصت های پیش رو استفاده کرد و برنامه هسته ای خود را به عنوان یک ابزار برای مذاکره و گفت وگو به شدت توسعه داد.
اما ایران در صحنه نبرد سوریه که به اوج آمادگی خود رسیده بود، بر خلاف جنگ افغانستان و عراق، حضور آمریکا در این کشور را تاب نیاورد و با استفاده از کارت های بازی خود مانند گروه های مقاومت در میدان نبرد سوریه حاضر شد و آمریکا را غافلگیر کرد.
منطقه خاورمیانه امروز معادلات پیچیده ای را پشت سر می گذارد، آمریکا در تلاش است تا برنامه هسته ای ایران را ویران کند در مقابل ایران اشاره می کند که در اوج قدرت برای اقدام نظامی به سر می برد.
آمریکا نیروهای خود را در منطقه متمرکز کرده است، در مقابل ایران از سال 2000 تاکنون زرادخانه های موشکی خود را توسعه داده به طوری که می توان قدرت موشکی ایران را یکی از برترین قدرت های دنیا دانست.
از سوی دیگر سعودی و امارات با انصارالله در یمن درگیر هستند و اسراییل با حزب الله و جنبش های مقاومت در غزه در چالش، ایران نیز دست خود را بر روی ماشه افزایش قیمت نفت گذاشته است و بر روی افزایش قدرت سوریه و عراق حساب ویژه ای بازکرده است. در مقابل آمریکا مهره های سوخته خود در منطقه از جمله داعش، کردها در سوریه و چندین مهره دیگر را به نظاره نشسته است.
هم اکنون دنیا از معادله موازنه قدرت در منطقه به سوی اقدام راهبردی پیش می رود و دیگر کشورها مشغول نظاره افول طرح و پروژه امپراتوری آمریکا در منطقه و دنیا هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات