بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۷۱

دلایل عقب نشینی ترامپ از مواضع تهاجمی

ترامپ طی هفته گذشته، نسبت به شیوه ورود ادوات جنگی از جمله ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های ب-۵۲ به خاورمیانه «عصبانی شده» است چون «شبیه به شروع جنگ» است

دلایل عقب نشینی ترامپ از مواضع تهاجمی

جنگ روانی ترامپ علیه ایران باعث شده است که خودش در موضع انفعال قرار بگیرد و مواضع ضد جنگ را آشکارا بیان نماید. در مورد اینکه چه عواملی باعث عقب نشینی ترامپ شده است رسانه ها و شخصیت های آمریکایی دیدگاههای خود را به روشنی بیان کرده اند.
چه چیز باعث عقب نشینی آمریکایی ها شده؟
ژنرال دیوید پترائوس در مصاحبه با بی‌بی‌سی تأکید کرد: توانائی‌های تهران نمی‌گذارد آمریکا تصمیم احساسی بگیرد.
به گزارش پایگاه بصیرت،دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته آمریکایی در مصاحبه ای اعلام کرد که به باور او رهبران سیاسی آمریکا به هشدارهای نظامیان این کشور در باره چالش‌های اقدام نظامی علیه ایران توجه خواهند کرد.
این ژنرال بازنشسته آمریکایی در مصاحبه با بی‌بی‌سی در این خصوص گفت: میزان جمعیت ایران و وسعت آن، اشغال این کشور را به چالشی قابل توجه تبدیل می‌کند.وی در ادامه پیرامون شباهت این شرایط با زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز گفت: آدم‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که توهمی درباره دشواری‌های حمله نظامی به ایران یا تغییر حکومت داشته باشند. البته توجه داشته باشید که هستند کسانی که علنا خواهان چنین چیزی هستند. ولی قطعاً وقتی که ارتش و وزیر دفاع بیایند و واقعیت‌ها را نشان بدهند، حجم نیروهای ایران، توانایی‌هاشان و چیزهایی از این دست، فکر نکنم آدم‌ها دچار همان احساساتی بشوند که موقع تصمیم‌گیری درباره جنگ عراق دچار آن شدند.دیوید پترائوس اضافه کرد که به عنوان کسی که در مداخله نظامی آمریکا در عراق حضور داشته، معتقد است شرایط فعلی با زمان دخالت نظامی در عراق کاملا متفاوت است. او همچنین به نگرانی های «مشروع»ی اشاره کرد از جمله موشک‌های ایران که می‌تواند نیروهای آمریکایی را تهدید کند؛ منطقه‌ای که ۳۰ درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند.

دلایل عقب نشینی ترامپ از مواضع تهاجمی
دیوید پترائوس به جز فرماندهی ارتش آمریکا در عراق و افغانستان، برای مدتی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، هم بود اما در سال ۲۰۱۲ و در پی افشای رابطه با زنی به نام پائولا برادول از ریاست سازمان سیا استعفا داد.
فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق در ادامه افزود که فکر نمی‌کند وضع موجود به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.گفتنی است، دیوید پترائوس به جز فرماندهی ارتش آمریکا در عراق و افغانستان برای مدتی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم بود.
چرا آمریکایی ها نگران شدند؟
نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گفته‌ که بارگیری تعدادی موشک در قایق‌های نظامی ایران باعث نگرانی در مورد احتمال آمادگی ایران برای دست زدن به عملیاتی علیه ناوها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس و به مخاطره افتادن خطوط کشتیرانی در این منطقه شد و تصمیم آمریکا به افزایش حضور و آمادگی نظامی در منطقه را در پی آورد.
این رسانه‌ به نقل از چند مقام آمریکایی، که از آنها نامی نبرده‌اند، گفته‌ که این اطلاعات باعث شد تا نیروهای نظامی آمریکا نتیجه بگیرند که در منطقه با تهدید از "نوع جدیدی" مواجه شده‌اند و دولت آمریکا درصدد مقابله با آن برآید.
براساس این گزارش، تعدادی از مقامات دولت آمریکا که از اتخاذ موضع سختگیرانه در برابر ایران حمایت می‌کنند این تصاویر را به عنوان نشانه‌ای از افزایش خطر برای نظامیان آمریکایی تلقی کردند؛ در حالیکه برخی دیگر از منابع، از جمله کشورهای اروپایی، عراق و تعدادی از اعضای کنگره آمریکا و حتی برخی از مسئولان دولتی چنین برداشتی نداشتند. آنان معتقد بودند که بارگیری موشک در قایق‌های نظامی نه تنها نشانه خطری جدید از سوی ایران نیست بلکه حاکی از نوعی اقدام تدافعی در برابر نگرانی ایران از اقدامات "تنش‌زای" آمریکاییان است.
 ترامپ از ورود ناو آمریکا عصبانی شد؟
همزمان با ترس آمریکایی‌ها از چند موشک ایرانی و اعزام ناو به منطقه، واشنگتن‌پست به‌نقل از مقامات نزدیک به کاخ سفید نوشت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال «گفت‌وگوی مستقیم با رهبران ایران» و «توافق» با آنان است و هنوز متقاعد نشده که وقت حمله به ایران رسیده باشد.ترامپ در گذر تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا، به طور مکرر به هزینه بالای جنگ در عراق و افغانستان انتقاد کرده بود؛ حالا به گفته برخی تحلیل‌گران، در نزدیکی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، نمی‌خواهد «جنگ با ایران» بر انتخابات سایه بیفکند.واشنگتن‌پست نوشت ترامپ طی هفته گذشته، نسبت به شیوه ورود ادوات جنگی از جمله ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های ب-۵۲ به خاورمیانه «عصبانی شده» است چون «شبیه به شروع جنگ» است.گفت‌وگوهای نقل شده از ترامپ با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر خارجه، پایه این گزارش واشنگتن پست بوده است. این رسانه «خشم» ترامپ را به‌نقل از مقامات کاخ سفید مطرح کرده که نامشان عنوان نشده است.به‌نقل از این مقامات، ترامپ آزرده است، چون این دو پیش از آنکه او تصمیمی بگیرد، «زودتر از وقتش دست به عمل زده‌اند».

دلایل عقب نشینی ترامپ از مواضع تهاجمی
انزوای ترامپ بیشتر شد
بلومبرگ، سیاست تند ترامپ علیه ایران را موجب تنها ماندن آمریکا در عرصه بین الملل دانسته است.این خبرگزاری مطرح آمریکایی می نویسد: «ترامپ درباره ایران، منزوی شده است و جهان، استراتژی آمریکا علیه ایران را دچار ابهام و سردرگمی می بیند.»بلومبرگ افزود: «متحدان آمریکا در بسیاری از مواضع سیاست خارجی ترامپ از کره شمالی گرفته تا ونزوئلا با وی همراهی کردند اما تشدید تنش ها با ایران نشان داد که رئیس جمهور آمریکا در این عرصه کاملا تنها مانده است.»در ادامه این گزارش، اظهارات توماس والاسک، مدیر اندیشکده کارنگی اروپا و سفیر سابق اسلواکی در ناتو، درباره عدم حمایت جهانی از اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران در خاورمیانه منعکس شده است.آقای والاسک در این باره گفته: «ما نمی دانیم، ایده نهایی چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد چراکه به نظر نمی رسد خود آمریکا هم واقعا بداند می خواهد چه کار بکند.»وی با اشاره به سردرگمی رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران می فزاید: «واقعا به نظر نمی رسد خود ترامپ هم بداند که به دنبال چیست.»پس از انتشار این خبر، دونالد ترامپ در توئیتی این اخبار را جعلی دانست و نوشت: « اصلاً درگیری داخلی در کار نیست... نقطه‌نظرات مختلف بیان می‌شوند و من در نهایت تصمیم قطعی را می‌گیرم... مطمئنم ایران به‌زودی مذاکره می‌کند.»

پیش بینی رهبر انقلاب

در زمانی که جنگ روانی آمریکا به اوج خود رسیده بود رهبرمعظم انقلاب(در تاریخ 24 اردیبهشت ) با اشاره به اینکه آمریکا مجبور به عقب نشینی در مقابل مقاومت ملت ایران خواهد شد،فرمودند: بحث مقاومت، بحث برخورد نظامی نیست و اینکه برخی در روزنامه یا فضای مجازی مسئله جنگ را مطرح می کنند، حرف بیخود و غلطی است.امام خامنه ای تأکید کردند: بنا نیست جنگی انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت، چرا که ما ابتدا به ساکن هیچگاه دنبال جنگ نیستیم و آنها هم می دانند که جنگ به صرفه‌شان نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات