صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۸۹

از درخواست ترامپ تا شکست آمریکا

1ـ شکست پدافند آمریکا از پهپادهای یمنی
پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در یادداشتی با اشاره به اینکه پرواز پهپادهای یمن در عمق 800 کیلومتری آسمان عربستان بدون اینکه هیچ سامانه پدافندی مانع آن شود با توجه به حجم انبوه خریدهای تسلیحاتی سعودی‌ها جای شگفتی دارد، نوشت: اهداف بمباران شده از سوی یمنی‌ها اهمیت بالایی دارد و خط لوله اصلی عربستان برای انتقال نفت چاه‌های شرق کشور به بنادر غربی آن در ساحل دریای سرخ محسوب می‌شود. از این خط لوله همچنین به عنوان جایگزینی برای انتقال نفت از طریق تنگه هرمز یاد می‌شود که ایران تهدید کرده در صورت لزوم آن را مسدود می‌کند. گفتنی است، دولت سعودی از ایالات متحده آمریکا سامانه دفاعی پیشرفته‌ای خریداری کرده و همچنین جنگنده‌هایی دارد که قیمت یکی از آنها با هزار پهپاد برابری می‌کند و طبق برآورد اندیشکده استکهلم که در زمینه رصد هزینه‌های نظامی فعالیت می‌کند، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان است و طبق اعلام دفتر حسابرسی آمریکا، صادرات سلاح این کشور به عربستان سعودی در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به ۶۵ میلیارد دلار رسید.


2ـ درخواست کمک ترامپ از سوئیس برای توافق با ایران
نشریه «سان» انگلیس در گزارشی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم با ایران است، نوشت: دونالد ترامپ از همتای سوئیسی خود برای حصول توافقی به منظور جلوگیری از آنچه وقوع درگیری با ایران عنوان شده، درخواست کمک کرده است. به گزارش این نشریه، ترامپ «اولی مائورر»، همتای سوئیسی خود را به کاخ سفید فراخواند. این اقدام پس از آن انجام گرفته است که گفته می‌شود رئیس‌جمهور ترامپ از این هراس دارد که مشاوران ارشد جنگ‌طلب او در حال سوق دادن آمریکا به سمت یک جنگ هستند، چیزی که خلاف وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر جلوگیری از وقوع مناقشات هزینه‌بر برای آمریکا است. وی نگران است که وقوع هرگونه درگیری با ایران انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ را با خطر مواجه کند.


3ـ خروج کارمندان نفتی آمریکا با هدف القای ناامنی در عراق
شرکت نفت بصره عراق در واکنش به جنگ روانی آمریکا برای القای ناامنی در عراق و خارج کردن 20 کارمند خارجی شرکت نفتی «اکسون موبیل» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه این شرکت تأکید شده است، اقدام اخیر شرکت آمریکایی، هیچ تأثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت. شرکت نفت بصره همچنین خاطرنشان کرده است، خروج کارمندان نفتی آمریکا از عراق بر اجرای طرح‌های توسعه یا عملیات سرویس و نگهداری تأسیسات نفت و گاز بصره نیز اثرگذار نخواهد بود. گفتنی است، به دنبال جنگ روانی آمریکا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد، خارج کردن کارکنان خارجی خود در میدان نفتی «قرنه غربی» در استان بصره را از خاک این کشور آغاز کرده است.


4ـ روحانی حرف‌هایی مانند احمدی‌نژاد و هاشمی می‌زند
«ابراهیم فیاض» گفت: مردم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند، اما تابع دولت نیستند. اگر دولت بخواهد از حدود اختیاراتش خارج شود جلوی آن می‌ایستند. اینکه روحانی هم بخواهد مظلوم‌نمایی کند اوضاع خراب‌تر می‌شود، چون دیگر کسی حرف او را گوش نمی‌کند. وی افزود: انقلاب وقتی پیروز شد، بعد از مدتی بازرگان دائم در تلویزیون اعلام می‌کرد «کار دست دولت نیست». حالا بازرگان یک نمونه بود. احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی هم نمونه‌های دیگر ریاست دولت بودند که هر چقدر قدرت و اختیار هم می‌گرفتند، می‌گفتند «کم است». آخرش هم دیدیم چه مسائلی را ایجاد کردند. این افراد قدرت مطلقه را می‌خواهند که با دموکراسی جور در نمی‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات