صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۱۸

حرف روز/ تکیه‌گاه مقاومت

جنگ، مذاکره، مقاومت؛ سه سناریوی مطرح در تقابل جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است که در روزهای اخیر کارشناسان ایرانی و آمریکایی و برخی از رسانه‌های بین‌المللی ابعاد این سناریوها را تشریح کرده‌اند[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یادداشت: جنگ، مذاکره، مقاومت؛ سه سناریوی مطرح در تقابل جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است که در روزهای اخیر کارشناسان ایرانی و آمریکایی و برخی از رسانه‌های بین‌المللی ابعاد این سناریوها را تشریح کرده‌اند؛ اما رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند جنگ نخواهد شد، مذاکره سم مضاعف است و هزینه مقاومت از تسلیم شدن کمتر است. پیام این راهبرد آن است که جمهوری اسلامی ایران راه مقاومت را برگزیده است. اینکه چرا رهبر معظم انقلاب گزینه مقاومت را پرسودترین و کم‌هزینه‌ترین راهبرد می‌دانند نیز مورد مطالعه است؛ زیرا بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل و مسائل نظامی آن را به عوامل مادی قدرت مرتبط می‌دانند؛ اما امام خامنه‌ای با برجسته کردن عوامل معنوی مقاومت، سطح استراتژی را بسیار بالاتر از بازی‌های معمول و نظریات روابط بین‌الملل می‌برند، تا حدی که واقعاً اندیشمندان بین‌الملل از درک آن عاجزند و با مقایسه استراتژی‌های رهبر معظم انقلاب در طول سه دهه گذشته آن را دست‌یافتنی و در دسترس نظام اسلامی می‌دانند.
توکل بر خدا و اعتماد به وعده الهی در اندیشه جهان غرب شاید به دلیل ابعاد ظلمانی حکومت‌های‌شان جایگاهی ندارد؛ اما رهبر معظم انقلاب که در طول 40 سال گذشته بسیاری از وعده‌های الهی را عیناً دیده و تجربه کرده‌اند، بهترین یاور را همین نیروی الهی می‌دانند؛ به همین دلیل می‌فرمایند: «ما علاوه‌ بر اراده‌ قوی، توکّل به خدا را هم داریم. «ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ مَولَی الَّذینَ ءامَنوا وَ اَنَّ الکافِرینَ لا مَولی لَهُم»؛ آنها مولا ندارند؛ ما متّکی به اراده‌ الهی هستیم. بنابراین ان‌شاء‌الله آینده، آینده‌ خوبی است و سختی‌ها هم آنچنان که بعضی‌ها تصویر می‌کنند و توصیف می‌کنند، نیست و نخواهد بود.» در تفسیر نمونه در شرح این آیه به یک روایت تاریخی اشاره شده و آمده است: در حدیثی آمده است که پیامبر(ص) بعد از یکی از غزوات زیر درختی تنها نشسته بود، مشرکی با شمشیر برهنه به طور غافلگیرانه به حضرت حمله کرد و گفت: الآن چه کسی می‌تواند تو را از چنگال من نجات دهد؟! پیامبر(ص) فرمود: «الله» و در این هنگام پای مشرک لغزید و بر زمین خورد و شمشیر از دستش فرو افتاد. پیامبر(ص) شمشیر را برداشت و فرمود: «الآن تو بگو چه کسی تو را از دست من رهایی می‌بخشد؟ در جواب عرض کرد: «هیچ‌کس» و سپس ایمان آورد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات