صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده می‌کنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. (1398/2/18) *** فرارسیدن سالروز حماسه سوم خرداد ماه، فتح خرمشهر گرامی باد ***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

درس بزرگ فتح خرمشهر

بي‌شک فتح خرمشهر را می‌توان نقطه عطفي در تاريخ جنگ هشت ساله برشمرد، آنجا که سلسله عمليات‌هاي آزادي‌بخش به کمال خود رسيد و به جهانيان اثبات شد انقلاب اسلامي شجره طيبه‌اي است که در باورهاي عميق اين ملت ریشه دارد و در برابر طوفان‌هاي سهمگين نيز همچنان استوار ايستاده است. در واقع، فتح خرمشهر خط بطلاني بود بر اين پندار خيالي دشمنان انقلاب اسلامي که «مي‌توان انقلاب اسلامي را از طريق حمله نظامي سرنگون کرد»!
عمليات «بيت‌المقدس» از منحصربه فردترين عمليات‌هاي رزمي بود که در تاريخ دفاع مقدس اين سرزمين ثبت شد. كوتاه بودن زمان براي آمادگي، وسعت منطقه نبرد، مداومت زياد عمليات، دشواري عمليات، حجم تلفات و خسارات وارده بر دشمن از خصوصيات اين عمليات بود كه آن را از عمليات‌هاي پيش و پس از آن متمايز مي‌كرد؛ از این رو چنان بزرگ و شگفت‌انگيز بود كه حضرت امام(ره) در وصف آن چنين گفت: «فتح خرمشهر يك مسئله عادي نبود، اينكه ۱۵ الي ۲۰ هزار نفر به صف براي اسارت بيايند و تسليم شوند مسئله عادي نيست، بلكه مافوق طبيعت است.»
فتح خرمشهر دستاوردهاي ارزشمندي براي انقلاب اسلامي به همراه داشت و توانست موقعيت بين‌المللي جمهوري اسلامي را به شدت تقويت کند. اين حماسه بزرگ در حالي انجام شد که جمهوري اسلامي در انزواي کامل بين‌المللي قرار داشت و همه قدرت‌هاي بزرگ براي موفقيت صدام به ميدان آمده و نقش‌آفريني مي‌کردند. ايستادگي ملت ايران و اراده براي مبارزه و غلبه بر همه ضعف‌ها و کمبودها و اتحاد و همدلي در ذيل توجه به فرامين فرمانده کل قوا موجب شد تا نصرت الهي نيز شامل حال ملت ایران شود و خرمشهري فتح شود که طبق برآورد دشمن دست‌نايافتني بود، به گونه‌ای که صدام وعده سپردن کليد بصره را به عنوان جايزه فاتح آن داده بود!
امروز با گذشت بيش از 37 سال از فتح خرمشهر، ملت ما و به ویژه جوانان هنوز نيازمند يادآوري آن حماسه‌هاي بزرگ و شنيدن پيام‌ها و درس‌هاي بزرگ آن حماسه‌هاي به ياد ماندني هستند. درس بزرگ فتح خرمشهر در بیان امام خامنه‌ای این است؛ «يك ملت وقتي به خود متكي شد، وقتي مؤمن شد، وقتي اين ايمان را با عمل صالح و جهاد همراه كرد، در همه‌ ميدان‌ها پيروزي او قطعي است. درس خرمشهر براي ما اين است؛ ملت ايران اين درس را نبايد فراموش كند.» (1384/3/3)

 

▼ گزارش روز

عقب‌گرد!

ملت ایران در برابر همه توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی ایران از تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری تا لفاظی‌ها و جنگ ‌رسانه و... ایستاده است و امید دارد با تکیه بر توان داخلی، نیروهای جوان، ظرفیت‌های فراوان، امکانات متعدد و فراتر از همه اراده برتر در تقابل اراده‌ها نیز پیروز میدان باشد! اما گویا برخی مسندنشینان و مدیران کشور اصرار دارند با اقدامات و تصمیم‌های خود مردم را ناامید کنند! از مصادیق مهم این امر اصرار تکیه‌زدگان بر کرسی‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در ناامید کردن مردم و نادیده گرفتن نیروی جوان، کارآمد، متخصص و متعهد کشور و عمل نکردن به فرمان رهبر معظم انقلاب در میدان دادن به جوانان است، که ایشان بارها به ویژه در بیانیه راهبردی گام دوم بر آن تأکید کرده‌اند. آنها همچنان برای دوستان خسته، ناکارآمد و پیر خود حکم انتصاب و مسئولیت صادر می‌کنند که در تازه‌ترین نمونه از این احکام، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر اسبق صمت را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در کنسرسیوم فاز ۱۴ پارس جنوبی منصوب کرده است!
همین خبر یک خطی کافی است تا مشخص شود چرا در برخی حوزه‌ها مشکلات کشور حل نمی‌شوند یا کارها بر زمین مانده‌اند! وقتی دولت به جای آنکه از اختیارات خود، به نفع شتابان شدن حرکت کشور و به کار گرفتن نیروهای جوان و کارآمد بهره بگیرد، به نعمت‌زاده که ناکارآمدی‌اش در دولت قبل مشخص شد و بارها تا مرز استیضاح پیش رفت و مباحث زیادی درباره فساد اقتصادی خانواده و اطرافیانش وجود دارد، حکم‌ تام‌الاختیار می‌دهد و به عقب برمی‌گردد، نتیجه مشخص خواهد بود! حال این اختیارات هر قدر هم که بیشتر شود نمی‌تواند به حل مشکلات کمک کند؛ بلکه برای حل مشکلات باید این رویکرد و تفکر تغییر کند، باید باور به قدرت درونی کشور و باور نیروهای جوان در ذهن‌ها و نگاه‌های تصمیم‌گیران دولتی نهادینه شود.

 

▼ خبر ویژه

اصلاح‌طلبان در دورهمی نهضت آزادی‌چی‌ها!

مراسم پنجاه‌وهشتمین سالگرد حزب منحله نهضت آزادی پاتوقی بود تا آنها که هنوز دل در گرو افکار این حزب منحله دارند، دور هم جمع شوند و از به اصطلاح افتخارات تشکیلات سابق خود بگویند. تشکیلاتی که در دهه‌های گذشته،‌ انحراف‌هایی از اصول انقلاب داشته و در نهایت انحلالش را رقم زده است. اما نکته عطف این مراسم نه سخنان دبیرکل و اعضا، بلکه حضور و سخنرانی اصلاح‌طلبان در آن بود! مصطفی معین از جمله کسانی است که در این مراسم سخنرانی کرده است! اما این تنها نمونه از استقبال رسمی اصلاحات از نهضت آزادی نیست و پیش از این نیز آنها با عضویت «عماد بهاور» عضو شاخه جوانان نهضت آزادی در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همبستگی خود را با این حزب منحله اعلام کرده بودند که جای بسی تأمل دارد! براساس آنچه در تصاویر این مراسم دیده می‌شود، در این دیدار محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس،‌ مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران و فیض‌الله عرب‌سرخی دیگر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم حضور داشته و با اعضای حزبی که زمانی شمشیر را علیه‌شان از رو کشیده بودند، عکس یادگاری گرفته‌اند. اصول‌فروشی مولود نگاه ابزاری به سیاست است و اصلاح‌طلبان از آنجایی که ابتدا از اصول ایدئولوژیک انقلاب و سپس خود اصلاحات عبور کردند، طبیعی است که در دامن نهضت آزادی بیفتند؛ چون فصل مشترک این دو، امروز و در شرایط کنونی غرب‌گرایی است. اصلاح‌طلبانی که زمانی عَلَم آمریکاستیزی دست‌شان بود، امروز هم‌نوا با نهضت آزادی شده‌اند که از ابتدا ساز ناکوک با آمریکاستیزی انقلاب زده است.

 

▼ اخبار

1ـ تحقیر سامانه‌های دفاعی گران‌قیمت عربستان

«القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «زرادخانه غول‌آسای عربستان و فناوری ناچیز الحوثی» نوشت: حمله پهپادی موفق به تأسیسات نفتی عربستان به بازارهای مالی این کشور و به ویژه شرکت نفتی آرامکو 31 میلیارد دلار خسارت وارد کرد. این رسانه افزود: چیزی که اثربخشی این گزینه تهاجمی را افزایش می‌دهد، این است که پهپادهایی که ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را هدف گرفتند، از مسافتی بالغ بر 800 کیلومتری به هوا برخاستند و برد آنها تا بیش از 1600 کیلومتر می‌رسد و از پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی پیرامون تأسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه شده است عبور کردند. القدس العربی در ادامه می‌نویسد: همین خطرها، ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز، شاه سعودی را مجاب کرد بلافاصله برای برگزاری دو نشست اضطراری یکی در سطح سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و دیگری سران عرب برنامه‌ریزی کند.

2ـ جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعای همکاری ایران و القاعده را رد کرد

«دیلی‌بیست» به نقل از یک مقام دولت آمریکا گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ مدرکی دال بر همکاری میان ایران و القاعده در اختیار ندارد. این روزنامه نوشت: این موضوع که سه منبع آگاه دیگر نیز آن را تأیید کرده‌اند، یکی از بهانه‌های بالقوه‌ای را که دولت آمریکا می‌توانست از آن برای توجیه درگیری نظامی با ایران استفاده کند، از بین خواهد برد. گفتنی است این ارزیابی در نشستی غیرعلنی که میان مقامات ارشد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و ده‌ها نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، به قانونگذاران آمریکایی ارائه شد. یکی از مقامات دولت ترامپ که از حاضران در این نشست غیر علنی بود، گفته است دولت شواهدی از هماهنگی عملیاتی میان تهران و گروه القاعده در اختیار ندارد. این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته بدون ارائه هیچ سندی مدعی شده بود، ارتباط میان ایران و القاعده «بسیار واقعی» است.

3ـ خریداران نفت نگران نفت250 دلاری!

خبرگزاری «راشاتودی» با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تقابل نظامی تهران و واشنگتن، نوشت: با اینکه نه مقامات آمریکایی و نه مقامات ایرانی به دنبال جنگ نیستند و احتمال وقوع آن چه به صورت برنامه‌ریزی شده و چه به صورت تصادفی بسیار کم است؛ اما با وجود این خریداران نفت بسیار نگران هستند، زیرا کارشناسان حوزه نفت می‌گویند هر تنشی میان این دو کشور می‌تواند قیمت نفت را به 250 دلار برساند. این رسانه روسی در ادامه نوشت: برای اثبات این ادعا می‌توان به دو اتفاق هفته گذشته اشاره کرد که طی آنها چهار نفت‌کش در ساحل فجیره امارات آسیب دیدند و یمنی‌ها به خط لوله نفتی شرق به غرب عربستان حمله کردند که هر دوی آنها سبب شد قیمت نفت در بازار جهانی روند صعودی را در پیش گرفته و به مرز 73 دلار در هر بشکه برسد.

4ـ ابراز تردید تحلیلگر صهیونیست درباره موفقیت «معامله قرن»

«شلومو شمیر» نویسنده صهیونیست در مقاله‌ای که در روزنامه «معاریو» منتشر شد، درباره موفقیت طرح معامله قرن آمریکا ابراز تردید کرد و نوشت: محتوای طرح معامله قرن رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی نمی‌تواند امکان پذیرش این طرح را افزایش دهد. وی با نقد هویت ارائه‌کننده طرح (ترامپ) و جایگاه و میزان اختیاراتش در جامعه بین‌المللی، درباره دلایل و اسبابی که امکان موفقیت طرح معامله قرن ترامپ را دشوار می‌کند، نوشت: جایگاه و اعتبار دست‌اندرکاران این طرح متزلزل است، همچنین مضمون و محتوای این طرح هنوز به‌صورت رسمی مشخص نیست و آنچه منتشر شده، مطالبی است که به رسانه‌ها درز پیدا کرده یا اشاره تلویحی به آن صورت گرفته است.

 

▼ اخبار کوتاه

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با اشاره به جنگ تجاری این کشور با چین به شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفت: اقتصاد ما فوق‌العاده بوده است. چون آنها دنبال ما می‌آمدند، می‌خواستند از ما جلو بزنند. اگر هیلاری کلینتون، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد، چین تا پایان دولت او اقتصادی به مراتب بزرگ‌تر از ما ایجاد می‌کرد؛ اما اکنون آنها به چنین خواسته‌ای نزدیک هم نشده‌اند. وی در ادامه گفت: از مناقشه تجاری واشنگتن‌ـ پکن بسیار خوشحالم و اگرچه چین قصد دارد ابرقدرت اول جهان شود، اما قرار نیست چنین اتفاقی در دوران ما رخ دهد.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه هیچ گروهی در عراق خواستار جنگ میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا نیست، از اعزام هیئت‌هایی به تهران و واشنگتن برای «کاهش بحران» خبر داد و گفت: عراق در بین طوفان میان ایران و آمریکا قرار گرفته است. «عادل عبدالمهدی» در ادامه اظهار داشت: اقدام به برقراری کانال‌های ارتباطی در سطح بالا با ایران و آمریکا کرده و در مرحله فرستادن نامه‌هایی به دو طرف هستیم و می‌خواهیم فتیله بحران را پایین بکشیم؛ دیدگاه ما برای حل بحران در منطقه به دیدگاه اروپایی‌ها بسیار نزدیک است.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «انتصاب مناف هاشمی به اعتماد عمومی ضربه می‌زند» نوشت: اخیراً انتشار خبر یک انتصاب در شهرداری تهران سبب ایجاد نارضایتی‌هایی در سطح جامعه شده است. مناف هاشمی، استاندار برکنار شده گلستان که در حین وقوع سیل در سفر خارجی به سر می‌برد و به دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برکنار شده بود، با حکم پیروز حناچی به عنوان مشاور شهرداری تهران منصوب شد. اقدام شهرداری عجیب بود و به هیچ وجه صحیح نیست.

بر اساس درخواست رسمی یکی از وزیران اقتصادی از مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری، پیشنهاد شده است برای رد دیون به یکی از سازمان‌های مهم و مشهور دولتی، درصدی از ظرفیت نفت خام استخراجی کشور به سازمان یاد شده اختصاص یابد که در پاسخ به این نامه، گفته شده است با توجه به اینکه ظرفیت نفت خام، ملاک درآمد دولت محسوب می‌شود و درآمد حاصل از فروش نفت باید به خزانه واریز شود، بنابراین تصویب چنین پیشنهادی اشکالات متعددی دارد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا اشاره کرده و با اذعان به توانایی‌های فوق‌العاده ایران در جنگ نظامی و سایبری در سراسر منطقه در مقابل هر تحرک یا اقدام آمریکا نوشته است: درگیری نظامی با ایران «مادر تمام باتلاق‌ها» خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات