صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۴۹

از تحقیر عربستان تا تردید رژیم صهیونیستی

1ـ تحقیر سامانه‌های دفاعی گران‌قیمت عربستان

«القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «زرادخانه غول‌آسای عربستان و فناوری ناچیز الحوثی» نوشت: حمله پهپادی موفق به تأسیسات نفتی عربستان به بازارهای مالی این کشور و به ویژه شرکت نفتی آرامکو 31 میلیارد دلار خسارت وارد کرد. این رسانه افزود: چیزی که اثربخشی این گزینه تهاجمی را افزایش می‌دهد، این است که پهپادهایی که ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را هدف گرفتند، از مسافتی بالغ بر 800 کیلومتری به هوا برخاستند و برد آنها تا بیش از 1600 کیلومتر می‌رسد و از پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی پیرامون تأسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه شده است عبور کردند. القدس العربی در ادامه می‌نویسد: همین خطرها، ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز، شاه سعودی را مجاب کرد بلافاصله برای برگزاری دو نشست اضطراری یکی در سطح سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و دیگری سران عرب برنامه‌ریزی کند.

2ـ جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعای همکاری ایران و القاعده را رد کرد

«دیلی‌بیست» به نقل از یک مقام دولت آمریکا گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ مدرکی دال بر همکاری میان ایران و القاعده در اختیار ندارد. این روزنامه نوشت: این موضوع که سه منبع آگاه دیگر نیز آن را تأیید کرده‌اند، یکی از بهانه‌های بالقوه‌ای را که دولت آمریکا می‌توانست از آن برای توجیه درگیری نظامی با ایران استفاده کند، از بین خواهد برد. گفتنی است این ارزیابی در نشستی غیرعلنی که میان مقامات ارشد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و ده‌ها نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، به قانونگذاران آمریکایی ارائه شد. یکی از مقامات دولت ترامپ که از حاضران در این نشست غیر علنی بود، گفته است دولت شواهدی از هماهنگی عملیاتی میان تهران و گروه القاعده در اختیار ندارد. این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته بدون ارائه هیچ سندی مدعی شده بود، ارتباط میان ایران و القاعده «بسیار واقعی» است.

3ـ خریداران نفت نگران نفت250 دلاری!

خبرگزاری «راشاتودی» با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تقابل نظامی تهران و واشنگتن، نوشت: با اینکه نه مقامات آمریکایی و نه مقامات ایرانی به دنبال جنگ نیستند و احتمال وقوع آن چه به صورت برنامه‌ریزی شده و چه به صورت تصادفی بسیار کم است؛ اما با وجود این خریداران نفت بسیار نگران هستند، زیرا کارشناسان حوزه نفت می‌گویند هر تنشی میان این دو کشور می‌تواند قیمت نفت را به 250 دلار برساند. این رسانه روسی در ادامه نوشت: برای اثبات این ادعا می‌توان به دو اتفاق هفته گذشته اشاره کرد که طی آنها چهار نفت‌کش در ساحل فجیره امارات آسیب دیدند و یمنی‌ها به خط لوله نفتی شرق به غرب عربستان حمله کردند که هر دوی آنها سبب شد قیمت نفت در بازار جهانی روند صعودی را در پیش گرفته و به مرز 73 دلار در هر بشکه برسد.

4ـ ابراز تردید تحلیلگر صهیونیست درباره موفقیت «معامله قرن»

«شلومو شمیر» نویسنده صهیونیست در مقاله‌ای که در روزنامه «معاریو» منتشر شد، درباره موفقیت طرح معامله قرن آمریکا ابراز تردید کرد و نوشت: محتوای طرح معامله قرن رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی نمی‌تواند امکان پذیرش این طرح را افزایش دهد. وی با نقد هویت ارائه‌کننده طرح (ترامپ) و جایگاه و میزان اختیاراتش در جامعه بین‌المللی، درباره دلایل و اسبابی که امکان موفقیت طرح معامله قرن ترامپ را دشوار می‌کند، نوشت: جایگاه و اعتبار دست‌اندرکاران این طرح متزلزل است، همچنین مضمون و محتوای این طرح هنوز به‌صورت رسمی مشخص نیست و آنچه منتشر شده، مطالبی است که به رسانه‌ها درز پیدا کرده یا اشاره تلویحی به آن صورت گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات