صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند.(1398/2/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تحلیل سناریوی جنگ نظامی!
آمریکایی‌ها تلاش کردند، ورود ناو آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس را که یک امر عادی و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی بود، به مدد رسانه و تبلیغات و فعالیت‌های اغواگرانه گروه‌هایی از داخل و خارج به ابزار عملیات روانی برای هراس‌انگیزی تبدیل کنند که با مدیریت صحنه از سوی ایران خنثی شد. چهار گروه در القای نظامی بودن حرکت این ناو به سمت خلیج‌فارس نقش داشتند که شناخت آنها در فضای شکست خورده پس از عملیات روانی واجد نکات قابل تأمل است؛ دیپلمات‌های آمریکایی اولین گروهی بودند که تمایل داشتند با تنگ کردن محاصره و افزایش تحریم‌ها به جامعه جهانی القا کنند آمریکا و ایران به یک مرحله درگیری نظامی وارد شده‌اند تا به نوعی با هراس جامعه جهانی و اعمال فشارهای حداکثری مادون جنگ، محدودیت‌ها را بر جمهوری اسلامی سخت‌تر کنند.
گروه دوم، رسانه‌های غربی مانند بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و من و تو بودند. چنانچه «ژیار گل» خبرنگار بی‌بی‌سی گزارش خود از تحولات منطقه را این‌گونه آغاز می‌کند: «ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن با ظرفیت حمل ده‌ها بمب‌افکن و هزاران پرسنل به منطقه خاورمیانه اعزام شده است. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اعزام این ناو واکنشی به افزایش تحرکات ایران در منطقه است.»
دو جریان‌ داخلی نیز یکی عامدانه و دیگری غیرعامدانه در این جورچین نقش‌آفرینی کردند که اولین جریان داخلی که به القای نظامی بودن این حرکت تمایل داشت، جریان غرب‌گرای داخلی بود. این اقدام با دو هدف انجام می‌شد؛ یک‌ـ القای مخاطره‌آمیز بودن رفتار انقلابی و تلاش برای متقاعد کردن جامعه به منظور نرمالیزه کردن انقلاب؛ دوـ بهره‌گیری از تاکتیک دوگانه جنگ‌ـ صلح به قصد دوقطبی‌سازی کاذب جامعه که برآیند هر دو ترجیح مذاکره به درگیری بود.
در گفتار و رفتار سه گروه قبل آگاهی عامدانه بر نظامی جلوه دادن حرکت ناو آمریکایی مشهود بود، اما گروه چهارم که برخی نیروهای انقلابی نیز در بین آنها مشاهده می‌شود، کسانی بودند که تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای غرب و غربگراهای داخلی قرار گرفتند. هرچند این گروه در پیام‌های خود بر نشان دادن توان نظامی انقلاب و جمهوری اسلامی اصرار داشتند؛ ولی غیر مستقیم و ناخواسته فضای آغاز جنگ را تبلیغ می‌کردند. این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب به طور بنیادین بر غیرواقعی بودن گزینه جنگ نظامی تأکید داشتند.

 

▼ گزارش روز

پس از 297 روز
نهم مرداد 1397، هشت روز قبل از آغاز جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر کار دولت اعتدال در مجلس شورای اسلامی که منجر به برکناری وی با ۱۲۹ رأی مثبت نمایندگان شد، محمدباقر نوبخت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «همان‌گونه که پیشتر هم گفته بودم کم اثر کردن فشارهای اخیر دشمنان و شرایط جدید اداره کشور، کار مضاعف همه مدیران را می‌طلبد. هرچند تاکنون بر هر دو مسئولیت ریاست سازمان برنامه و بودجه و سخنگویی دولت تمرکز داشته‌ام و این دو نیز با یکدیگر همپوشانی بسیاری دارند؛ اما از رئيس‌جمهور درخواست نمودم به دلیل شرایط جدید، اجازه دهند همه توان خود را صرف کمک به ایشان در حوزه برنامه و بودجه نمایم و مسئولیت سخنگویی دولت را عزیز دیگری برعهده بگیرند، که خوشبختانه مورد موافقت ایشان نیز قرار گرفت. الحمدلله» اما پس از پذیرش استعفای سخنگوی دولت از سوی آقای حسن روحانی 297 روز زمان لازم بود تا رئیس‌جمهور از اختیارات خود استفاده کند و عزیز دیگری به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شود!
در همه این ماه‌ها و در روزهای حساس که شاید بیش از هر زمانی لازم بود ارتباط بهتری میان دولت و مردم وجود داشته باشد، جلسات هفتگی سخنگوی دولت با رسانه‌ها تعطیل بود تا اینکه سرانجام روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند علی ربیعی که با رأی نمایندگان از دولت رفته بود، با حکم رئیس‌جمهور به دولت اعتدال بازمی‌گردد. ربیعی که در جلسه استیضاحش گفته بود «اگر مجلس تشخیص داد که او باید از وزارت کار برود او راهی سیستان‌وبلوچستان می‌شود و در آنجا NGO اشتغال تشکیل می‌دهد.» سوم خرداد ماه به پاستور بازگشته تا دولت بار دیگر سخنگو داشته باشد! اتفاقی که اگرچه باید بسیار زودتر از اینها رخ می‌داد؛ اما از این اتفاق دیر هم باید استقبال کرد و امیدوار بود وی با برگزاری منظم جلسات پرسش و پاسخ سخنگوی دولت، بتواند هم عملکرد دولت را برای مردم شفاف‌تر کرده و پاسخگویی دولت در برابر مردم را تقویت کند و هم صدای مردم را که در رسانه‌ها و از زبان خبرنگاران در این جلسات مطرح خواهد شد، به گوش مدیران دولتی، وزرا و به ویژه رئیس‌جمهور برساند.


▼ خبر ویژه

واکنش دفتر رهبر معظم انقلاب به یک حکم قضایی
یکی از اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب در تماس با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس دستگاه قضا درباره موضوع رونویسی از کتاب‌های رهبر معظم انقلاب به عنوان جریمه حکم قضایی واکنش نشان داد و گفت: ‌«انتشار آثار مرتبط با رهبر معظم انقلاب برای آشنایی با رأی و اندیشه و نیز زندگی و سیره اخلاقی و اجتماعی معظم‌له است و به کارگیری آن به عنوان مجازات یک مجرم،‌ بدسلیقگی است. دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب هیچ توصیه‌ای به دادگاه‌ها جهت مطالعه اجباری آثار رهبر انقلاب توسط محکومان ندارد و این کار را مغایر با اثربخشی و روح کار فرهنگی می‌داند.» حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی هم از صدور این حکم اظهار تعجب کرده و اعلام کرده است موضوع را پیگیری خواهد کرد. شایان ذکر است در پی اثبات جرم ابوالفضل قدیانی، قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی،‌ وی را علاوه بر مجازات حبس، در حکم تکمیلی به مطالعه و رونویسی سه کتاب «حکایت زمستان» اثر سعید عاکف، ‌«داستان سیستان»‌ (سفرنامه رهبر معظم انقلاب به سیستان‌وبلوچستان) اثر رضا امیرخانی و «دشمن‌شناسی» که گردآوری سخنان رهبر معظم انقلاب است،‌ محکوم کرده بود!

 

▼ اخبار
1ـ رویه امام و رهبر معظم انقلاب دخالت نکردن در امور اجرایی است
«علیرضا شیخ‌عطار» قائم‌مقام پیشین وزارت امور خارجه در زمینه سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره برجام و اقدام برخی‌ در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری، گفت: موقعیت رهبری در جمهوری اسلامی در قانون اساسی و عرف نظام اجرایی کشور، از ابتدای انقلاب مشخص است. رویه امام راحل و آیت‌الله خامنه‌ای، این بود که از دولت‌ها حمایت کنند و در مسائل اجرایی ورود نکنند؛ زیرا سازوکار اجرایی در اختیار قوه مجریه است و سایر قوا هم تسهیل‌کننده اجراییات هستند. وی افزود: اینکه عده‌ای بخواهند بگویند موضوع برجام در کشور برعهده ایشان است، هم خلاف منطق قانونی و هم خلاف عرف اجرایی است. جایگاه رهبری چه در زمان امام و چه در دوره ایشان، مشخص کردن خطوط کلی است و ایشان خط قرمزها و مشوق‌ها را تعیین می‌کنند اما مستقیماً مذاکره نمی‌کنند، چیزی را اجرا نمی‌کنند و بخشنامه‌ها را صادر نمی‌کنند؛ بلکه سازوکار اجرایی در اختیار دولت‌ها است و رهبری هم تا حد ممکن از دولت‌ها حمایت می‌کنند.


2ـ حتی یک نظامی دیگر آمریکایی را به عراق راه نخواهیم داد
«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق به موضع‌گیری واشنگتن مبنی بر اعزام نیروی نظامی جدید به منطقه واکنش نشان داد و آن را در راستای تشدید تنش میان ایران و آمریکا دانست و گفت: همه گروه‌های سیاسی متفق‌القول هستند که نباید اراضی عراق به محلی برای تجاوز به کشوری دیگر تبدیل شود. ما در برابر تصمیم جدید ترامپ در صورتی که بخواهد بخشی از این نظامیان را به عراق وارد کند، می‌ایستیم و اجازه ورود یک نظامی از این تعداد را هم به عراق نمی‌دهیم. البلداوی تأکید کرد: آمریکا به خوبی از تصمیم مستقل عراق در قبال موضوعات خارجی آگاه است و به همین دلیل ما همکاری‌مان در زمینه تجاری و انرژی با ایران را ادامه می‌دهیم و آمریکا چاره‌ای جز معاف کردن بغداد از تحریم‌ها علیه ایران ندارد.


3ـ روایت سلیمی‌نمین از تلاش جریانی خاص برای جلب نظر آمریکا!
«عباس سلیمی‌نمین» گفت: آقای احمدی‌نژاد در دو سال آخر دولت دوم خود بسیار آشکار بحث ضرورت عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا را مطرح کرد. در این دوره آقای احمدی‌نژاد اقتصاد را تقریباً رها کرده بود و بعد هم به صراحت برخی از وزرا را خدمت رهبری می‌‌فرستاد که ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و باید با آمریکایی‌ها از سر دوستی دربیاییم. اینکه آقای مشایی صراحتاً کارهایی درباره انگلیس کرد و اظهاراتی درباره اسرائیل داشت، همه برای این بود که اعتماد آمریکایی‌ها را نسبت به خود جلب کنند؛ اما موفق نشد دلیل بی‌توجهی آمریکایی‌ها این بود که هیچ عنصر سیاسی وزین داخل کشور از احمدی‌نژاد استقبال نکرد. احمدی‌نژاد با این موضع‌گیری‌ها نه تنها نتوانست دیگران را به سمت خود جذب کند، بلکه اطرافیان خود را هم از دست داد.


4ـ دریافت 40 میلیون دلار رشوه از عربستان سعودی!
روزنامه «واشنگتن‌پست» با استناد به گزارش مؤسسه «ابتکار شفافیت در امور خارجی» نوشت: چندین شرکت که در قالب قانون ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی در آمریکا به ثبت رسیده‌اند، اعلام کرده‌اند از 2017 تا 2018 بیش از 40 میلیون دلار پول از سوی عربستان سعودی برای لابی در آمریکا هزینه شده است. در حالی که بر اساس آمار موجود، گروه‌های فشار سعودی بیش از چهار هزار بار با اعضای کنگره، اعضای دولت آمریکا، مراکز فکری و پژوهشی و رسانه‌های این کشور تماس برقرار کرده‌اند. این گزارش تأکید می‌کند: محور اصلی همه این تماس‌ها حول حفظ استمرار فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و مقابله با هر تلاشی در کنگره برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ریاض در جنگ یمن بود.

 

▼ اخبار کوتاه
«عباس تابش» رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: به دنبال بازرسی‌های ما کارخانجات کشت و صنعت بزرگی، از جمله کشت و صنعت دهخدا، فارابی، امیرکبیر و کارون، به دلیل احتکار، گران‌فروشی و عرضه نکردن شکر به میزان 110 میلیارد تومان تعزیر شدند و با حکم قاضی پرونده، این شرکت‌ها تا پنج برابر این رقم، یعنی 550 میلیارد تومان می‌توانند جریمه شوند. وی افزود: امیدواریم با برخورد قاطع با هرگونه تخلف، فضا را برای متخلفان ناامن کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه کره‌ شمالی، از تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن این کشور در شکست مذاکرات «هانوی» خبر داد و گفت: «دلیل واقعی عقب‌گرد مذاکرات بین کره‌شمالی و آمریکا در هانوی، موضع فریب‌کارانه و خودسرانه ایالات متحده و پافشاری بر روشی بود که انجامش کاملاً غیرممکن بود.» وی افزود: «کاخ سفید هرچه اقدامات فریب‌کارانه و خصمانه را علیه کره‌شمالی افزایش دهد، واکنش ما تندتر خواهد بود.»
معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در دیدار با مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آلمان ضمن تأکید بر پایان خویشتن‌داری ایران، خواستار پایبندی طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود شد. عباس عراقچی همچنین با یادآوری تعهدات کشورهای باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، بر ضرورت اجرای این تعهدات بر اساس چهار بیانیه کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مزایا و معایب شش روش حمایتی از اقشار ضعیف در جهان اعلام کرد: تجربه کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد بهینه‌ترین روش پرداخت، پرداخت نقدی است. گفتنی است یارانه‌ها از ابزارهای مهم حمایتی دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان است و پرداخت آنها با هدف حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و برون‌رفت خانوارها از دام فقر صورت می‌گیرد.
«مورگان ارتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره اینکه آیا دولت آمریکا از طریق هیئت‌های دیگر کشورها به ایران پیامی ارسال کرده‌، با رد ارسال چنین پیام‌هایی از طریق هیئت‌های آلمانی و عمانی گفت: «فکر می‌کنم ما پیام‌هایی را که به ایران می‌دهیم خیلی علنی گفته‌ایم. هیچ‌گونه پیامی به صورت محرمانه ارسال نشده است.»
«علی صوفی» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: حسن روحانی در انتخابات ۹۶ شعار‌هایی داد، آن موقع کاملاً در جریان اختیارات رئیس‌جمهور بود؛ بنابراین این اظهارات فرافکنی و توجیه ضعف‌های خودشان است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی به هیچ وجه صحت ندارد و حتی تأکید شده است صادرکنندگان 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات