صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر ان‌شاءالله دنیای اسلام روز قدس را به معنای درست کلمه گرامی بدارد و برای فریاد کشیدن بر سر صهیونیست‌های غاصب، مغتنم بشمارد، به میزان زیادی دشمن را شکست خواهد داد و به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد.(1372/12/13) ***فرا رسیدن روز قدس، روز حیات اسلام گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فرزندان رمضان
شب‌هاي قدر به پايان رسيد و ايامي نو پيش روي همه آنهايي است که اين روزها را روزه گرفته و شب‌ها را به عبادت و بندگي مشغول بوده‌اند. بدون شک شب‌هاي قدر را مي‌توان سرآغاز سال نو معنوي مؤمنان دانست. استغفار و توبه فرصتي براي انسان مؤمن است که حرکت در مسير بندگي را با اراده‌ تقويت شده تداوم بخشد و با عبور از گناهان در مسير کمال و تعالي با همتي بلندتر گام بردارد.
در عرصه‌هاي سياسي نيز با گذر از شب‌هاي قدر و رمضان مي‌توان آغازگر فضايي جديد باشیم که در آن اخلاق سياسي بيش از گذشته محور فعاليت‌ها قرار گيرد. پرهيز از دروغ‌پراکني، تهمت‌زني و فریب افکار عمومي، پذيرش خطاهاي سياسي، پايبندي به قانون، احترام به رقيب سياسي و... همگي اصول بنياديني هستند که بايد مورد توجه احياداران قرار گيرد. ضرورتي که در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي، نظام اسلامي سخت به آن نيازمند است. طبيعي است که انتظار می‌رود بين امروز و ديروز سياسيون تفاوت قائل شويم؛ وگرنه با صراحت بايد گفت دست‌هاي‌مان پس از بيش از بيست روز روزه‌داري و سه شب قرآن بر سر گرفتن تهي است!
امسال سال انتخابات است و نمايندگان مجلس دستخوش تغيير خواهند شد و مردم در اسفند ماه براي گزينش نمايندگان يازدهمين مجلس پس از پيروزي انقلاب اسلامي پاي صندوق‌هاي رأي خواهند آمد. اين عرصه، عرصه عملي تحقق اخلاق‌مداري است و پايبندي به آن حداقل انتظاري است که از احياداران شب‌هاي رمضان انتظار مي‌رود. اين انتظار هم شامل سياسيوني می‌شود که در جايگاه نامزدهاي انتخاباتي به ميدان خواهند آمد و هم شامل ملتي می‌شود که مي‌خواهند از ميان نامزدها يکي را به عنوان نماينده برگزينند.
مواجهه جمهوري اسلامي و دشمنان ايران زمين به روزهاي سخت و حساس خود نزديک‌تر شده است. در اين ميان موفقيت ملت ايران در گرو ايستادگي است! ايستادگي در برابر دشمن در جنگ تمام‌عيار اقتصادي که پيوست‌هاي عمليات رواني آن نيز به طور حداکثري کليد خورده است. برکت روزه‌داري تقوا است و ثمره تقوا ايستادگي در برابر شيطان و نهراسيدن از عربده استکبار جهاني است. شيطان‌صفتان اين روزها با همه توان براي شکست مقاومت ملت ايران متحد شده‌اند، غافل از اينکه ملتي که خود را «فرزندان رمضان» مي‌دانند، تسليم تحريم و ارعاب و زياده‌خواهي‌ها نخواهند شد.

 

▼ یادمان

پاسداشت مقاومت
در حالی به روز جهانی قدس نزدیک می‌شویم که مسئله فلسطین تحولات پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد؛ تحولاتی که مهم‌ترین آن، پیگیری طرح موسوم به «معامله قرن» از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در صورت اجرای این طرح نه تنها خیانت بزرگی علیه ملت فلسطین صورت خواهد پذیرفت،‌ بلکه کل منطقه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. تأمل در چند نکته در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد:
1ـ واضح است که طرح معامله قرن تنها مربوط به فلسطین نیست؛ بلکه بنا بر شواهد و نظر کارشناسان مسائل راهبردی،‌ این طرح را باید اولین قدم از نقشه راه جدید دولت آمریکا برای منطقه غرب آسیا به حساب آورد که از فلسطین آغاز می‌شود و کل منطقه را در بر خواهد گرفت.
2ـ آمریکا ابتدا گام‌های اجرایی را برداشته تا پس از مهیا شدن شرایط و مقدمات آن را اعلام رسمی کند و کشورهای منطقه را عملاً در مقابل کار انجام شده قرار دهد. افزایش فشار بر ایران،‌ انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس و دادن بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی از جمله این گام‌هاست.
3ـ آنچه تاکنون توطئه‌های آمریکا را در منطقه ناکام گذاشته، روحیه مقاومت و بیداری بوده است؛ اگر روزی ارتش‌های عربی در شش روز مقابل ارتش رژیم صهیونیستی شکست می‌خوردند، امروز حماس با روحیه مقاومت، رژیم صهیونیستی را در 48 ساعت به زانو درمی‌آورد. بنابراین همچنان گزینه قطعی منطقه در مواجهه با توطئه‌های آمریکایی «مقاومت» است.


▼ گزارش روز

بازگشت به بازی تکراری!
روز به روز به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم و دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز روزها را یکی پس از دیگری برای جلب نظر مردم و تقویت عملکرد خود از دست می‌دهند! از میان سطور رسانه‌های اصلاح‌طلب به خوبی می‌توان دریافت، فعالان و تحلیلگران اصلاح‌طلب ناامید از تغییر رویکرد دولت و نمایندگان‌شان در مجلس هستند و چندان امیدوار نیستند که دولت تنبلی و کرختی را کنار گذاشته و سرمایه اجتماعی از دست رفته آنها را زنده کند؛ از این رو بازگشت به بازی‌های سیاسی را تنها راه زنده کردن بخت هر چند اندک خود برای پیروزی در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند! در حالی که سعید حجاریان پیشتر گفته بود باید حضور در انتخابات را به پایان نظارت استصوابی مشروط کنیم، «محمد کیانوش‌راد» نماینده مستعفی مجلس ششم به تازگی گفته است: «اگر مردم با حاکمیت احساس بیگانگی داشته باشند، از حضور در پای صندوق‌های رأی ناامید خواهند شد. در شرایط فعلی هم به نظر می‌آید نوعی ناامیدی شکل گرفته است که نمونه‌های آن را می‌توان در حوادث دی ماه ۹۶ مشاهده کرد. پس اگر شرایط امیدوارکننده‌ای مانند تغییر نگرش شورای نگهبان صورت نگیرد، تحقیر شدن مردم نتیجه‌ای جز کناره‌گیری آنها و ایجاد بحران نخواهد داشت. به همین دلیل امیدوار هستیم باز هم نظام عقلانی بر تصمیمات کشور حاکم شود که تنها راه نجات کشور پذیرش عقلانیت مبتنی بر چارچوب‌های قانون اساسی فعلی است.» همچنین مصطفی تاج‌زاده در توئیتی تقریباً با همین مضمون از آنچه انتخاب آزاد می‌خواند، سخن به میان آورد! اما سؤال اصلی اینجاست که آیا می‌توان با این روش‌ها و بازی‌های تکراری که برخلاف قانون است، بار دیگر مسیر انتخابات را از مطالبات اصلی مردم منحرف کرد؟ موضوعی که خیلی بعید است چهره‌های اصلاح‌طلب در ناممکن بودن و شکست خوردن آن تردیدی داشته باشند؛ اما آیا راه و روشی دیگری هم برای آنها باقی مانده است؟

 

▼ اخبار
1ـ روز ابلاغ هشدار امت اسلام به دشمنان و خائنان
سردار رمضان شریف با بیان اینکه روز جمعه شاهد حماسه دیگری در حمایت از آرمان فلسطین خواهیم بود، گفت: مقاومت و انتفاضه فلسطین امروز در جای‌جای سرزمین‌های اشغالی ریشه دوانیده و موجب هراس رژیم صهیونیستی و مثلث شوم آمریکا، آل سعود و امارات به عنوان حامیان اصلی صهیونیست‌ها شده است. وی افزود: روز قدس روز ابلاغ هشدار امت اسلامی به برخی کشورهای عربی، به ویژه عربستان و امارات نسبت به برگزاری نشست موسوم به «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» در بحرین است که با بازی کردن در زمین آمریکا و رژیم صهیونیستی، آرمان قدس و ملت فلسطین را پایمال نکنند. وی خاطرنشان کرد: طرح معامله قرن که با برخی اقدامات دولت ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی، مخالفت با بازگشت آوارگان فلسطینی و سخن گفتن از ایجاد وطن جایگزین در اردن و صحرای سینا عملیاتی و رونمایی شده، تنها هدفش نابودی فلسطین است.


2ـ تلاش‌های بی‌فایده رژیم سعودی
«المیادین» با اشاره به برگزاری دو نشست ضد ایرانی رژیم سعودی در مکه نوشت: «ریاض پس از آنکه عقب‌نشینی آمریکا از سقف تهدیدات بولتون و پمپئو را مشاهده کرده است با برگزاری این نشست‌ها می‌خواهد بگوید در مقابله با قدرت رو به افزایش ایران تنها نیست؛ خطر تنها ماندن عربستان در برابر ایران بسیار جدی است. تا آنجا که حتی امارات، هم‌پیمان عربستان نیز درباره همراهی با آن در موضوع ایران عقب‌نشینی کرده است؛ اما این تلاش عربستان سعودی بنابر دلایل متعدد، فرصت موفقیت زیادی ندارد؛ مهم‌ترین دلیل آن این است که ایران از مجموعه عواملی برای مقابله با این نوع اقدامات برخوردار است. تهران هم‌پیمانان قدرتمندی در قلب دولت‌های اسلامی هم‌پیمان ریاض دارد که تأثیر اجتماعی و سیاسی زیادی دارند. علاوه بر اینکه ایران در صدر محور مقاومتی قرار دارد که از محبوبیت مردمی زیادی در بین ملت‌ها و دولت‌های عربی و اسلامی برخوردار است.»


3ـ ایران می‌تواند ضربات مهلکی به آمریکا بزند
«پل پیلار» استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن و استراتژیست مشهور آمریکایی می‌گوید: «تیم بولتون‌ـ پمپئو کاملاً در زمینه مواجهه با ایران اشتباه کرده‌اند. هرگونه برخورد نظامی بین ایران و ایالات متحده در خلیج‌فارس و تنگه هرمز سبب بی‌ثبات شدن منطقه شده و تأثیرات بسیاری خواهد داشت؛ از جمله اینکه حداقل یک وقفه در تجارت نفت ایجاد خواهد کرد. تسلط ایران بر تنگه هرمز شامل تجارت نفت هم می‌شود و می‌تواند صادرات نفت در خاورمیانه را دچار اغتشاش کرده و قیمت نفت را هم بالاتر از هر زمانی ببرد.» این استراتژیست مشهور آمریکایی تأکید می‌کند: «ایالات متحده از لحاظ نظامی قدرتمند است؛ اما ایران بدون شک گزینه‌های بسیاری برای خود دارد و می‌تواند به وقت مناسب ضربات مهلکی را به آمریکا بزند.»


4ـ هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد
یک منبع مطلع در دولت هند اعلام کرد: دولت «نارندرا مودی» که پس از برگزاری انتخابات در این کشور با قدرت بیشتری امور را در دست گرفته، تصمیم دارد مذاکراتی را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کند تا قدم‌هایی برای ادامه واردات نفت از ایران طراحی کنند. یکی دیگر از مقامات ارشد دولت هند نیز با اشاره به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: دولت هند از این تحریم استقبال نمی‌کند، ما مشتاقیم واردات نفت از ایران ادامه پیدا کند. این مقام هندی همچنین اعلام کرد: شاید بانک پاسارگاد ایران که تأیید بانک مرکزی هند برای گشایش شعبه در بمبئی را گرفته است، برای پرداخت هزینه‌های واردات نفت به ‌کار گرفته شود.


▼ اخبار کوتاه
پایگاه اصلاح‌طلب «نامه‌نیوز» در واکنش به آخرین شکست عارف از لاریجانی برای ریاست مجلس و همچنین حذف مطهری به عنوان گزینه فراکسیون امید از هیئت‌رئیسه مجلس، در مطلبی با عنوان «عارف استاد بازی باخت‌ـ باخت» نوشت: «علی مطهری قربانی زیاده‌خواهی عارف شد. اگر عارف برای ریاست کاندیدا نمی‌شد، حداقلش این بود که همچون سه سال گذشته دو کرسی نایب‌رئیسی برای فراکسیون امید محفوظ می‌ماند. در واقع عارف گذشته را چراغ راه آینده نکرد و وارد بازی باخت‌ـ باخت شد.»
طبق پیش‌بینی‌های «بلومبرگ»، جنگ تجاری چین و آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص جهانی آسیب وارد می‌کند. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند بازارهای جهانی به جنگ اقتصادی آمریکا و چین بسیار حساس هستند و پیش‌بینی می‌شود این جنگ تا ۱۰ درصد در سرمایه‌ها و دارایی‌های بازارهای جهانی تأثیرگذار باشد؛ چرا که این جنگ تجاری روی میزان مصرف کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر جدی دارد و می‌تواند تا 0/6 درصد در کاهش تولید ناخالص جهانی تأثیرگذار باشد.
«حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر درخواست افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در وضعیت کنونی کشور، گفت: اظهارات درباره کم بودن اختیاراتش در کشور به‌ منظور فرار از پاسخگویی از عملکردش بیان شده است. وی افزود: رئیس‌جمهور باید توضیح دهد؛ اگر اختیار لازم را نداشته، چرا وعده حل مشکلات کشور را در 100 روز داده است؟
«احمد توکلی» با بیان اینکه ۴۰۳ میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: ۵۲ درصد مبلغ سپرده‌های بانکی کشور تنها در اختیار ۴ دهم درصد مشتریان است و ۹۶ درصد مبلغ سپرده‌های حقوقی تنها در اختیار ۳ درصد سپرده‌گذاران است. این اعداد و ارقام فاجعه‌بار، مایه خجالت و شرمندگی و نشان‌دهنده فقر جامعه است.
«یوسی ملمان» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «معاریو»‌ در گزارشی اعلام کرد: این رژیم قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش و خرید سلاح با کشورهای عربی متخاصم دارد؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است و اسرائیل به اردن، مصر، سعودی، منطقه کردستان در عراق، امارات متحده عربی، بحرین و چند کشور دیگر سلاح می‌فروشد.
وزیر راه و شهرسازی از حمایت وزارتخانه متبوعش با طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده و سازمان امور مالیاتی هم در حال بررسی این قانون است. برخی کارشناسان که معتقدند باید معاملات سوداگرانه از بازار مسکن حذف شود، با این طرح موافقند، اما بعضی دیگر آن را برای شرایط رکودی، مناسب نمی‌دانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات