تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۸۹
نگاهی به پیامدهای شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه

شلیک مقاومت به قلب کنست

از زمانی که مقاومت فلسطین جنگ های رژیم صهیونیستی را از 51 روز به 2 روز رساند نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز حیات سیاسی خود را با چالش های بزرگی مواجه دید. در آخرین شکست، نتانیاهو نتوانست کابینه را تشکیل دهد و به ناچار تن به انتخابات زود هنگام داد. 
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
شلیک مقاومت به قلب کنستاز زمانی که مقاومت فلسطین جنگ های رژیم صهیونیستی را از 51 روز به 2 روز رساند نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز حیات سیاسی خود را با چالش های بزرگی مواجه دید. در آخرین شکست، نتانیاهو نتوانست کابینه را تشکیل دهد و به ناچار تن به انتخابات زود هنگام داد. بنیامین نتانیاهو اواخر فروردین ماه در انتخابات زود هنگام پارلمانی اسرائیل 365 کرسی پارلمان این رژیم را به خود اختصاص داد و از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مامور به تشکیل کابینه شد. اما با توجه به این که وی برای تشکیل کابینه به حداقل 61 کرسی از 120 کرسی نیازمند بود مجبور به ائتلاف با سایر احزاب شد. اما در نهایت نتوانست این اکثریت نسبی را به دست بیاورد و در نهایت شکست خورد. به دنبال شکست تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید در مهلت تعیین شده، پارلمان اسرائیل (کنست) به انحلال خود و برگزاری دوباره انتخابات رای داد. انحلال پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات پارلمانی با ۷۴ رای موافق در مقابل ۴۵ رای‌ مخالف تصویب شد. تلاش های بنیامین نتانیاهو تا ساعات پایانی برای تشکیل دولت ائتلافی به ویژه با حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق نتیجه‌ای نداشت. نتانیاهو برای تشکیل کابینه در ابتدا فرصت 28 روزه داشت که طی این مدت موفق به ائتلاف با دیگر احزاب نشد و همین امر نیز موجب شد فرصت وی برای تشکیل کابینه 14 روز دیگر تمدید شود، اما در این مدت و جمعاً طی 42 روز نتانیاهو نتوانست کابینه جدید را تشکیل دهد. قرار است انتخابات زودهنگام اسرائیل، 26 شهریور ماه برگزار شود. اما این شکست چه پیامدهایی را به همراه خواهد داشت؟
در درجه اول شکست نتانیاهو باعث یک بحران سیاسی برای اسرائیل خواهد شد. دی ماه 97 نتانیاهو مجبور به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی شد. کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده در پارلمان تنها گذاشت. مقاومت فلسطین 21 آبان ماه 97 با شلیک 470 موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرار داد. این مسئله باعث شد تا نتانیاهو به‌سرعت و تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو بسیار گران آمد و لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل استعفا و کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت. پس از گذشت 40 روز از استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سران احزاب صهیونیستی در خصوص انحلال پارلمان و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کردند. پس از استعفای لیبرمن، نتانیاهو و برخی از خاخام های یهودی تلاش کردند که این رخداد، یک پیروزی سیاسی دیگر برای مقاومت به نظر نرسد و درباره تاخیر در فروپاشی دولت توافق کردند تا این مسئله، یک مسئله داخلی سیاسی و نه فروپاشی در برابر مقاومت به نظر برسد. اما انحلال پارلمان 6 هفته پس از پیروزی حماس در عملیات موشکی نشان داد که اسرائیل متحمل شکست سنگینی شده است. فروردین ماه انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل برگزار شد و نتانیاهو موفق به کسب 36 کرسی شد. نتانیاهو برای تشکیل کابینه باید از 120 کرسی حداقل 61 کرسی را کسب می کرد و این امر تنها با تشکیل دولت ائتلافی میسر بود. در فرصتی که رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای تشکیل کابینه داد وی با احزاب مختلفی مذاکره کرد. اما در این میان یک مشکل بزرگ سد راه نتانیاهو شد.  اردیبهشت ماه 97 نتانیاهو برای کسب آرای تندروهای صهیونیست اقدام به حمله به نوار غزه کرد. اما در این حمله شکست سختی را متحمل شد. مقاومت فلسطین با شلیک 690 موشک به سرزمین های اشغالی باعث شدند تا نتانیاهو سراسیمه پس از گذشت تنها 2 روز از آغاز جنگ با آتش بس و عقب نشینی موافقت کند. این مسئله باعث تضعیف جایگاه نتانیاهو شد و در نهایت باعث شد وی در تشکیل دولت ائتلافی و کابینه ناکام بماند و شکستی دیگر را متحمل شد. در واقع پیروزی مقاومت در 2 جنگ اخیر حیات سیاسی نتانیاهو را با بحران بزرگی مواجه کرده و حتی برخی کارشناسان معتقدند موشک های مقاومت فلسطین به عمر سیاسی نتانیاهو پایان داده است. این مسئله برای اسرائیل بسیار مهم است. چرا که برای نخستین بار است که حزب پیروز در انتخابات پارلمانی اسرائیل موفق به تشکیل کابینه نشده و مجبور به انحلال پارلمان و تن دادن به انتخابات زودهنگام می شود. اهمیت این مسئله از آنجا است که رهبر معظم انقلاب در پیش بینی خود در سال 94 اعلام کردند که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. در واقع بحران های سیاسی- نظامی درکنار بحران سیاسی نشان دهنده این است که این رژیم در این مسیر در حال حرکت است.
از سوی دیگر اسرائیل در حوزه امنیتی و نظامی اکنون از دو جبهه شمال(حزب الله) و جبهه جنوب(نوار غزه) با بحران مواجه شده است. پیشرفت موشکی مقاومت فلسطین و  حزب الله لبنان در سال های گذشته باعث شده تا سیر مهاجرت معکوس از اسرائیل به کشورهای دیگر بسیار رشد داشته باشد و این مسئله باعث ایجاد یک بحران جدی برای رژیم صهیونیستی شده است. در شرایط کنونی نیز بحران سیاسی به این بحران ها اضافه شده و همین مسئله باعث تضعیف رژیم صهیونیشتی خواهد شد.
مسئله دیگر به سرنوشت معامله قرن بر می گردد. در این طرح چیزی تحت عنوان «کشور فلسطین» وجود نخواهد داشت و آوارگان فلسطینی نیز از حق بازگشت محروم خواهند شد. علاوه بر این، گفته می‌شود آمریکا قدس اشغالی را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده و برای فلسطینی‌ها شهر کوچکی در نزدیکی قدس را به عنوان پایتخت در نظر گرفته است. ترامپ، تحقق یکی از مهم‌ترین طرح‌های منطقه‌ای‌ خود یعنی «معامله قرن» را به پیروزی نتانیاهو گره زده است. او در حالی که حدود زمانی اعلام معامله قرن را گفته بود، اما به دلیل انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در فروردین‌ماه، آن را به تعویق انداخت تا نتیجه انتخابات مشخص شود و حالا انتخاباتی که نتانیاهو پیروز آن بود، بناست دوباره برگزار شود و این یعنی تعویق مجدد اعلام معامله قرن و یا اعلام ضعیف آن.  روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در سرمقاله خود با اشاره به شکست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید و انحلال کنست، آن را «سیلی محکم به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جرد کوشنر داماد او» برشمرد. این روزنامه نوشت که ترامپ و کوشنر انتظار چنین سیلی را نداشتند و نتانیاهو نتوانست از مرحله دعوت به انتخابات سراسری عبور کند و این یعنی فروپاشی بسیاری از طرح‌های منطقه‌ای آن‌ها اعم از «معامله قرن» و جنگ احتمالی علیه ایران، چرا که نتانیاهو رکن اصلی این طرح‌ها بود و ترامپ و کوشنر تلاش‌های زیادی کردند تا نتانیاهو در انتخابات اخیر پیروز شود.  رای الیوم تاکید کرد، معامله قرن اکنون زخم برداشته و متحدان عرب نتانیاهو که به آن دل بسته بودند دچار افسردگی شده و اکنون در پرتو فروپاشی محاسبات آن ها برای عادی‌سازی روابط و چه بسا بازداشت قریب‌الوقوع نتانیاهو به اتهام فساد، خود را برای برپا کردن چادرهای عزا آماده می‌کنند.
نتیجه
نتانیاهو در حالی به سمت یک انتخابات دیگر می‌رود که در یک سال اخیر با مشکلات قضایی به دلیل پرونده های فساد و پیامدهای شکست در برابر مقاومت فلسطین هم دست و پنجه نرم می‌کند. این برای نخسین بار در عمر رژیم غاصب اسرائیل است که حزب برنده موفق به تشکیل کابینه نشده و قرار است انتخابات زودهنگام برگزار شود. این مسئله باعث ایجاد یک بحران سیاسی در اسرائیل خواهد شد. این در حالی است که سایه بحران امنیتی-نظامی همچنان بر سر رژیم صهیونیستی سنگینی می کند. هرچند علت اصلی ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، اختلاف دیدگاه وی با «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" و وزیر جنگ مستعفی کابینه سابق نتانیاهو اعلام شده اما واقعیت این است که شکست های پی در پی نتانیاهو در برابر مقاومت فلسطین باعث شکست وی در تشکیل کابینه شد. اواسط اردیبهشت ماه رژیم صهیونیستی در حمله به غزه شکست سختی متحمل شد و مقاومت با شلیک 690 موشک به سمت سرزمین های اشغالی نتانیاهو را وادار کرد که تنها پس از گذشت 2 روز از جنگ، تن به  آتش بس دهد و این یک رسوایی برای وی به شمار آمد.  در شرایط کنونی نتانیاهو در عرصه سیاسی نیز شکست سختی متحمل شده و بسیاری بر این باورند که عمر سیاسی وی نیز به پایان رسیده است. قرار است انتخابات جدید پارلمان اسرائیل شهریور ماه برگزار شود اما با توجه به شکست نتانیاهو در این مرحله بسیار بعید است که وی شرایط را به نفع خود رقم بزند. شکست نتانیاهو و عدم تشکیل دولت همچنین باعث خواهد شد تا سرنوشت معامله قرن نیز در هاله ای از ابهام فرو برود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات