صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۹۳

از دلارزدایی روسیه تا عقب‌نشینی اروپا

1ـ عارف حرفی برای گفتن ندارد!
«صادق خرازی» با انتقاد از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، گفت: مجلس دهم و فراکسیون امید می‌توانست بهتر از این باشد، می‌توانست مطالبات مردم را در قالب تصمیم‌گیری‌های کلان مجلس جدی‌تر دنبال کند، می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که اقتدار و موقعیت اصلاحات ضعیف نشود؛ اما این‌گونه نبود. چرا؟ آیا نگذاشتند؟ نه اینطور نیست. حاکمیت و نظام سیاسی دست‌شان را باز گذاشته بود، نمایندگان اصلاح‌طلب آسیبی در این دوره ندیدند؛ اما واقعیت نشان می‌دهد آقایان برنامه‌ای نداشتند و ندارند و وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، شاهد یک آنارشیسم خواهیم بود. وی همچنین افزود: من برای آقای عارف احترام زیادی قائلم؛ اما هرکس در جایگاه خود شخصیتی دارد. من آن کاریزمای سیاسی که بخواهد تصمیم‌سازی کرده و فراکسیونی را مدیریت کند و به هدف برساند، هیچ‌گاه در وجود آقای عارف ندیدم. ظاهراً دلیل سکوت آقای عارف این است که حرفی برای گفتن ندارد. از چه بگوید و از چه دفاع کند؟


2ـ اگر «اینستکس» قرار نبود تحریم‌ها را دور بزند برای چه ایجاد شد؟
«ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا به طور خاص از اینکه ساز و کار کشورهای اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) قرار نیست تحریم‌های آمریکا را دور بزند، انتقاد کرد. سه کشور اروپایی طرف برجام از ۱۱ بهمن ‌ماه ساز و کاری به نام اینستکس را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند. این نهاد در فرانسه ثبت شده و اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت می‌کند. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بر عهده خواهد گرفت. گفتنی است اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد که طبق ادعای آمریکایی‌ها هدف تحریم‌ها قرار ندارند.


3ـ روسیه دلارزدایی را آغاز کرده است
«ولادیمیر پوتین» با اشاره به اینکه دولت آمریکا از دلار به مثابه ابزار فشار استفاده کرده، خواستار تجدید نظر در نقش این ارز شد. رئیس‌جمهور روسیه پیش از این هم اقدام دولت آمریکا در اعمال محدودیت‌هایی علیه مبادلات دلاری را اشتباه توصیف کرده و گفته بود چنین سیاستی اعتماد به دلار به منزله ارز ذخیره‌ای را تضعیف خواهد کرد. وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز با بیان اینکه دلار به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز مرجع در جهان از دست می‌دهد، گفت: «مسکو روند دلارزدایی را آغاز کرده است». در همین راستا، رؤسای‌جمهور چین و روسیه برای کند کردن لبه تحریم‌های آمریکا قراردادی امضا کردند که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف می‌شود. طبق این توافق، مبادلات دو کشور از این پس با ارز ملی «روبل» و «یوآن» انجام خواهد شد.


4ـ شرکت وزیر در انتخابات یک موضوع پوششی است
حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی مدت‌هاست که برای چند موضوع با مجموعه ریاست‌جمهوری و دولت چالش دارد. وی بحث معیشت فرهنگیان را یکی از موارد چالش‌برانگیز بین بطحایی و دولت خواند و افزود: متأسفانه در این زمینه دولت همت و همکاری لازم را برای حل مشکل با ایشان نکرد. ذوالنوری خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود آقای بطحایی برای شرکت در انتخابات استعفا داده است، این یک پوشش است، نمی‌گوییم این نیست؛ اما پوشش و بهانه‌ای است برای اینکه استعفای ایشان را بپذیرند. چون با توجه به وضعیت پیش آمده او دیگر تحت هیچ شرایطی این آمادگی را نداشت که در دولت بماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات