صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است... مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود... مقاومت البته هزینه دارد؛ اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.(1398/3/14)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اصول امام انقلاب
در روزهای اخیر، وارد چهارمین دهه از زعامت امام خامنه‌ای شدیم. این دوران طلایی که با گام دوم انقلاب هم‌زمان شده است، قطعاً فرصتی برای مرور کارنامه و اصول مورد نظر معظم‌له به شمار می‌آید؛ از این رو در این مجال اندک به چند اصل همواره محترم ایشان توجه می‌کنیم.
1ـ در همه جبهه‌های نبرد از تصمیمات فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی تا رویکرد حمایت از هم‌پیمانان در سواحل مدیترانه، راهبرد معظم‌له تأکید بر حفظ روحیه مقاومت و مبارزه فکری، اعتقادی و نظامی با دشمنان است. تأکید معظم‌له بر اینکه هزینه سازش به مراتب بیشتر از مقاومت است نیز ناشی از راهبردهای قرآنی و نمونه‌های تاریخی از صدر اسلام تاکنون است.
۲ـ ویژگی دیگر دشمن‌شناسی ایشان، نافرمانی از دشمن «عرف عدوه فعصاه» است و همین سبب شده است تا هیچ‌گاه تصمیم‌های رهبر انقلاب داخل پازل دشمن قرار نگیرد. همچنین به گفته ایشان دشمنان نباید به اندازه‌ای زیاد بزرگ شمرده شوند که در دل‌ها ایجاد رعب شود و نه کوچک شمرده شوند که از آنها غفلت کنیم؛ البته در راهبرد ایشان، حقیر و ضعیف بودن دشمن سبب نمی‌شود که به فکر تجهیز نظامی نباشیم و «لا تستصغرن عدواً واِن ضعف؛ پرهیز از کوچک شمردن دشمن حتی اگر ضعیف باشد.» همین امر سبب می‌شود که نه از ائتلاف‌های بزرگ برخی قدرت‌ها علیه ایران بهراسیم و نه اجازه حمله حتی محدود به افغانستان ضعیف زمان طالبان داده شود.
3ـ یکی از بارزترین ویژگی‌های زندگی امام خامنه‌ای فاصله نداشتن سطح زندگی خود و نزدیکانش با عامه مردم است. حتی یکی از شروط وصلت‌های خانوادگی هم تأکید بر همین روحیه ساده‌زیستی و پرهیز از رفتارهای سودجویانه اقتصادی به دلیل قرابت‌های فامیلی بوده است.
4ـ در طول سی سال گذشته، یکی از ویژگی‌های مدیریتی رهبر انقلاب جلسه‌های متعدد با نخبگان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف بوده است. این جلسه‌ها برخلاف جلسه‌های معمول مدیریتی، همواره به صورت تعامل نظر بوده و به اعتقاد کارشناسان مجرب حاضر در جلسه‌ها پختگی و اتقان نظرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی و علمی امام خامنه‌ای در میان جمع مشهود بوده است.
کید دشمنان برای تضعیف پیوند ملت و رهبری شکست خورده است و همواره خداوند توطئه آنها را به خودشان برگردانده و ناکام گذاشته است.

 

▼ گزارش روز

جمله کلیدی راهبردی
هر کدام از رسانه‌ها بخش‌های مختلفی از گفته‌های محمدجواد ظریف را که در حاشیه مراسمی در مدرسه علامه حلی در جمع خبرنگاران مطرح شد تیتر کردند؛ از اظهارات او درباره چرایی سفر نخست‌وزیر ژاپن تا موضوع اینستکس و وظایف طرف‌های مقابل در برجام! اما در میان اظهارات مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، جمله‌ای کلیدی وجود داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ جمله‌ای که می‌توان آن را نشان‌دهنده راهبرد جدید و البته در خور تحسین دستگاه دیپلماسی کشور در مواجهه با طرف‌های اروپایی دانست.
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به تهران و بیان اینکه اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران، حتی در حوزه‌هایی که به برجام ربطی ندارد انتقاد کنند، بر بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام تأکید کرد و گفت: «وظیفه‌ای که اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی‌سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است. در برجام اقدام مهم نیست، بلکه نتیجه مهم است. اینکه گفته شود ما تلاش کردیم و نشد، خب ما هم می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود!» معنا و تفسیر این جملات راهبرد گام‌های متقابل است؛ به عبارت دیگر ایران از این پس همان‌گونه عمل خواهد کرد که اروپایی‌ها عمل می‌کنند! اگر اروپایی‌ها اقدام عملی انجام دادند، ایران هم در عمل به برجام متعهد می‌ماند و اگر آن دولت‌ها تنها به لفاظی روی آوردند، جمهوری اسلامی ایران نیز تنها در سخن از برجام حمایت می‌کند و به آن پایبند می‌ماند؛ راهبردی که اگرچه کمی دیر و با تعلل به نقشه راه دستگاه‌های دیپلماسی کشور تبدیل شده است، اما همین حالا نیز می‌تواند معادلات در برجام را تغییر دهد!


▼ اخبار ویژه

قدرت جبهه مقاومت فراروی شرکای آمریکا
بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکای آمریکا در منطقه شامل اسرائیل، عربستان و امارات، توان رویارویی با محور مقاومت را ندارند. جریان مقاومت در جنگ 48 ساعته با صهیونیست‌ها برای اولین بار 50 درصد موشک‌های شلیک شده را در کلاسی بالاتر از کاتیوشا به کار گرفته است. حدود 600 موشک شلیک شده است که 70 درصد آنها از دیوار آهنی صهیونیست‌ها عبور کرده و 60 درصد نیز به اهداف مهمی‌، که مقاومت پیش‌بینی کرده بود، اصابت کرده‌ است. اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به این حجم از حملات جبهه مقاومت پاسخ دهند. از سوی دیگر، عربستان جنگی را در یمن آغاز کرده و اکنون در باتلاق فرو رفته است. انصارالله نیز حالت تهاجمی یافته و حدود 800 هزار کیلومتر زمین را تصرف کرده است. با پیشروی انصارالله، آمریکایی‌ها، عربستانی‌ها و اماراتی‌ها مجبور به تخلیه بخشی از اراضی شده‌اند. امارات نیز که از دوستان آمریکایی‌ها در منطقه است، امروز آسیب‌پذیرتر از هر زمان بوده و قادر به جنگ نیست.


سناریوی دشمن برای تحریک افکار عمومی
بررسی‌ها نشان می‌دهد دشمن سناریوی ویژه‌ای برای القای این نکته که مهم‌ترین عامل مشکلات اقتصادی، سیاسی و... در کشور، رهبر معظم انقلاب است طراحی و در دستور کار قرار داده‌ است. بر اساس این سناریو،‌ دشمن با انتشار مطالبی موهن و تحریف شده برای تحریک افکار عمومی تقلا می‌کند. عوامل او نیز درصددند این‌گونه القا کنند که رهبر معظم انقلاب باید پاسخگوی مشکلات کشور باشد! به باور کارشناسان حوزه امنیتی، رسانه‌ها باید با ابتکار عمل مؤثر، جایگاه رهبری در نظام و همچنین ضرورت پاسخگویی مسئولان را بر اساس نص صریح قانون اساسی به جامعه یادآور شوند.

 

▼ اخبار
1ـ افشای روابط گسترده امارات و رژیم صهیونیستی
پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه «معاریو» در گزارشی از گسترش روابط رژیم صهیونیستی و رژیم امارات در راستای منافع مشترک دو جانبه پرده برداشت. در این گزارش آمده است: «شیخ‌نشین ابوظبی تلاش می‌کند تا جدا از بقیه شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی، روابط خود را با تل‌آویو گسترش دهد. محور اصلی این همکاری دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در کنار نگرانی از قدرت گرفتن اخوان‌المسلمین است.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است که دو طرف، قراردادهای تسلیحاتی گوناگونی با یکدیگر امضا کرده‌اند که در قالب آنها تل‌آویو سلاح و ابزار جاسوسی مختلفی را به این شیخ‌نشین فروخته؛ اما به دلیل آنکه این قرارداد با کشوری عربی که رابطه‌ای با اسرائیل ندارد به امضا رسیده است، ترجیح داده شد محرمانه یا با نام قرارداد با کشوری ثالث انجام شود. بر اساس این اطلاعات، دونالد ترامپ نیز در تقویت این روابط سهیم بوده و به رژیم صهیونیستی اجازه داده است که فناوری نظامی متکی بر فناوری آمریکایی را به ابوظبی بفروشد.


2ـ پول دارند؛‌ اما کار نمی‌کنند!
«مهدی چمران» رئیس شورای شهر چهارم تهران با اشاره به اینکه سیاسی شدن، سمی مهلک برای همه شوراهاست، درباره عملکرد شورای شهر تهران گفت: «شورای شهر و شهرداری یک جایگاه تخصصی است؛ اما الآن حتی نامگذاری‌های معابر هم سیاسی شده است. عده‌ای سیاسی در جامعه هستند که از هنجارشکنی‌ها و این نامگذاری‌های سیاسی استقبال می‌کنند؛ اما شهرداری یک نهاد عمومی است و در رفتارهای شورای شهر باید مطالبات عموم جامعه در نظر گرفته شود.» رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: «من هیچ اقدام عملی از شورای پنجم ندیدم؛ یک متر تونل در مترو حفر نشد. در پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام، اصلاً کارگاه این مسیر را جمع کردند. یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه نشده است؛ در حالی که درآمدهای‌شان هم محقق شده است. سال گذشته ۱۰۰ درصد محقق شده است؛ بنابراین پول دارند و نمی‌توانند بگویند پول نداریم؛ ولی معلوم نیست چرا این‌طور می‌شود!»


3ـ صادرات 8/4 میلیارد دلاری ایران در دو ماهه 1398
«محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری، 8/4 میلیارد دلار صادرات داشته که در قیاس با سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است.» به گفته مودودی یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش صادرات ایران در این مدت، رشد ۱۷ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی است که در مدت دو ماه به 1/6 میلیارد دلار رسیده است. وی با بیان اینکه سیاست سازمان توسعه تجارت به فرایند برندسازی و گسترش سهم صادرکنندگان ایرانی کمک می‌کند گفت: «ما تعداد شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند را ارزیابی کرده‌ایم و تعداد این شرکت‌ها بسیار پایین است. از حدود 8 هزار شرکت صادرکننده ایرانی، ۷۶۰۰ شرکت کمتر از ۱۰ میلیون یورو صادرات داشته‌اند که این نشان می‌دهد شرکت‌های ما در زمینه برندسازی بین‌المللی نیاز به بهبود عملکرد دارند.»


4ـ اولویت اصلی صنعت برق تمرکز بر مدیریت مصرف است
«متولی‌زاده» مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در شرایط کنونی تمرکز بر مدیریت مصرف، اولویت اصلی صنعت برق است، خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال تابستانی گرم پیش رو داریم و بر اساس بررسی‌ها با هر یک درجه افزایش دما، بیش از ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد.» وی همچنین از همکاری ۲۲ درصد مشترکان کشاورزی با برنامه‌های پیک بار برق خبر داد و گفت: «در عین حال برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش پیک بار برق در تابستان از طریق استفاده از مولدهای خودتأمین، تغییر ساعات کار ادارات، همکاری با ایستگاه‌های CNG، همکاری با صداوسیما، همکاری با بسیج و... تدوین شده است.»


▼ اخبار کوتاه
دو سناتور آمریکایی به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای مقابله با دور زدن کنگره از سوی کاخ سفید و محدود کردن فروش بی‌حساب و کتاب تسلیحات به عربستان سعودی هستند. این قطعنامه دو حزبی تلاش نمایندگان برای مقابله به مثل علیه ترامپ است. آنها به شدت با فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی مخالفند و از تصمیم‌های اخیر ترامپ در زمینه قراردادهای میلیاردها دلاری با سعودی‌ها خشمگین هستند.
رسانه‌های آلمان درباره سفر وزیر خارجه این کشور به منطقه و ایران نوشتند: «هدف از سفر «هایکو ماس» به تهران دادن تضمین‌هایی به طرف ایرانی در خصوص کانال مالی «اینستکس» است.» روزنامه «دی ولت» آلمان در این باره نوشت: «طرحی که قرار است ماس به ایران پیشنهاد بدهد، شامل حفظ آرامش، خویشتن‌داری و حفظ توافق برجام از سوی تهران است.»
«طارق العسیمی» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در امور اقتصادی گفت: «کشورش و روسیه در مراودات بازرگانی خود، روبل را جایگزین دلار آمریکا خواهند کرد.» وی افزود: «ما سازوکاری ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم تعهدات مالی خود را در مقابل روسیه عملی کنیم. بر همین اساس از روبل استفاده خواهیم کرد.» گفتنی است، ونزوئلا 3/5 میلیارد دلار به مسکو بدهی دارد.
پایگاه خبری دیپلمات ‏نوشت: «تنش‌ها بین آمریکا و ایران درست زمانی افزایش پیدا کرده‌اند که ‏روابط بین آمریکا و چین نیز رو به وخامت گذاشته است. این ‏موضوع فرصت بزرگی برای ایران و چین فراهم کرده است تا ‏همکاری‌های خود را بر اساس منافع تجاری و ژئواستراتژیکی ‏مشترک گسترش دهند.»
«علیرضا مهاجر» مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «تولید دانه‌های روغنی در سال 1394 حدود ۴۶ هزار تن بود که این میزان در سال گذشته با رشد ۷ برابری از ۳۴۰ هزار تن گذشت و در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم از ۴۴۰ هزار تن بگذرد و به رشد ۱۰ برابری دست یابیم.»
بر اساس تصویب هیئت وزیران، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران به ازای هر واحد مسکونی در شهرهایی با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر، 1 میلیارد و 300 میلیون ریال، در مراکز استان‌ها، 1 میلیارد ریال، در سایر شهرستان‌ها 850 میلیون ریال و در روستاها نیز 500 میلیون ریال تعیین شد.

 

ترنم زندگی
*در تنبیه بدنی جسم کودک تحقیر می‌شود. در سوی دیگر نیز، تهدید، تحقیر، لقب دادن، فحاشی و مسخره کردن روح کودک را آزار می‌دهد. در نهایت اینکه خشونت کلامی بیشتر از خشونت بدنی آسیب‌زننده است*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات