صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۹۸

از رقابت ناعادلانه تا اظهارات تأمل‌برانگیز

1ـ امارات مسئول بزرگ‌ترین تراژدی انسانی قرن است!
به گزارش شبکه الجزیره، «کلاودیا روس» معاون رئیس پارلمان آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان گفت، محمدبن‌زاید، فرمانده کل نیروهای مسلح امارات می‌تواند به امکانات مالی و نظامی‌ای دست یابد که از آنها بدون هیچ قید و بندی در راستای حمایت از حاکمان مستبد و ضد حقوق بشری در کشورهای مصر، لیبی یا سودان استفاده کند. او از «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان خواست عبارات واضحی پیدا کرده و بدون هیچ ابهامی به ولی‌عهد ابوظبی توضیح دهد که آلمان و اروپا منتظر هستند که تغییرات سیاسی ریشه‌ای در امارات ایجاد شده و جنگ یمن نیز فوراً پایان یابد. معاون رئیس پارلمان آلمان گفت، امارات قدرتی محرک در جنگ یمن است و ولی‌عهد ابوظبی به همین دلیل در بزرگ‌ترین تراژدی انسانی روی کره زمین دست دارد و مسئول آن است. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آلمان از جمله کشورهای فروشنده سلاح به ائتلاف سعودی و اماراتی است و بن زاید قرار است در آلمان با مرکل دیدار کند.


2ـ چرا نخست‌وزیر ژاپن به تهران می‌آید؟
«عباس سلیمی‌نمین» درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: ژاپن خیلی مایل نیست خود را به صورت مستقیم با آمریکا درگیر کند؛ ژاپنی‌ها به خوبی احساس می‌کنند که اولاً، جهان به سمت نظام چندقطبی می‌رود و نظام فعلی بر اساس جهان تک‌قطبی که آمریکا‌یی‌ها آن را دنبال می‌کنند به‌طور قطع شکست می‌خورد. ثانیاً، امنیت خلیج فارس برای ژاپن حائز اهمیت است؛ زیرا در اقتصادش تأثیر دارد. از همین رو نماینده ژاپن به کشوری سفر می‌کند که نقش او در آرامش خلیج‌فارس بسیار تعیین‌کننده است. ثالثاً، ژاپنی‌ها به دنبال این هستند که ارتباط‌شان با ایران را ارتقا دهند. ایران در خلیج‌فارس و منطقه توانسته بسیاری از سیاست‌های آمریکایی را خنثی کند و ارتباط با ایران، یعنی تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در منطقه غرب آسیا. ژاپن برای برداشتن گام‌های بلند سیاسی خود در آینده به ارتباط با ایران و تقویت این ارتباط نیاز دارد.


3ـ به جای تذکر به اروپایی‌ها پای مذاکره موشکی برویم!
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «جاوید قربان‌اوغلی» دیپلمات پیشین ایران در آفریقا اظهارات قاطعانه و مقتدرانه ظریف در دفاع از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان و تذکر به طرف آلمانی درباره بی‌عملی در برجام را زیرسؤال برد و نوشت: «موضوع موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران موضوع بعد از برجام نیست. نباید فریب این سخنان برخی رسانه‌های تندرو را خورد؛ اروپا نگران فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بوده است و اتفاقاً همواره گفته و نوشته‌ام ایران در این حوزه در هر مذاکره‌ای، دست پر را خواهد داشت. این یک اشتباه مهلک است که تصور شود با تندی ‌کردن و نادیده‌گرفتن ظرایف دیپلماتیک و ادبیات مذاکره، می‌توان اروپا را وادار به ایستادن مقابل ایالات متحده کرد؛ بلکه برعکس باعث آن خواهد شد که اتحادیه اروپا به سمت آمریکا هل داده شود... نباید اسیر ادبیات غیردیپلماتیک برخی محافل شد.»


4ـ رقابت ناعادلانه اقتصادی آمریکا با کشورهای جهان
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست علمی‌ـ کارشناسی بین‌المللی «مطالعات پریماکوف» در مسکو، اقدامات آمریکا در برخورد با ایران را محکوم کرد و یادآور شد: در این رابطه آنچه مشخص است، تلاش برای وادار کردن کشورهای جهان برای اجرا نشدن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در جهت منافع طرفی است که از این توافق‌نامه بین‌المللی خارج شده است. وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد، تحریم‌های یکجانبه و جنگ تجاری آمریکا علیه سایر کشورها، روشی برای رقابت ناعادلانه اقتصادی است که آشکارا مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات