صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۲۵

از افول قدرت آمریکا تا ارتقای جایگاه ایران

1ـ ضربه آخر به هژمونی آمریکا

نشریه «فارن افرز» وابسته به اندیشکده «شورای روابط خارجی ایالات متحده» در پرونده‌ای ویژه با موضوع پایان هژمونی ایالات متحده به قلم «فرید زکریا» ریشه‌های این رخداد را بررسی کرده و می‌نویسد: «اکنون که می‌نگریم، این افول اجتناب‌ناپذیر است و آنچه اکنون به توضیح نیاز دارد، رؤیاپردازی در پایان قرن پیش در واشنگتن درباره هژمونی ماندگار ایالات متحده است، نه درگیری‌های دائمی در داخل و خارج از کشور که اکنون به واقعیتی جاری بدل شده است.» وی همچنین اضافه می‌کند: «روی کار آمدن دونالد ترامپ ضربه آخر به هژمونی آمریکا بود. او یک انزواطلب حمایت‌گرای عوام‌فریب است و مصمم است آمریکا را در رتبه نخست قرار دهد. اما حقیقت این است که او بیش از هر چیز دیگری، عرصه را واگذار کرده است... اکنون سؤال این است که آیا در حالی که قدرت آمریکا رو به افول است، قوانین، عرف و ارزش‌های این نظام، دوام می‌آورند یا اینکه آمریکا افول امپراتوری تفکراتش را هم شاهد خواهد بود؟»

2ـ ارتقای جایگاه ایران در بین فولادسازان جهان

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود شرکت‌ها و کشورهای برتر فولادساز جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی کرد که بر اساس آن ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافت. بر اساس این، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید. نکته قابل توجه این است که کشورمان از نظر میزان تولید، هم ردیف ایتالیا در رتبه دهم قرار دارد؛ اما تداوم تولید در این محدوده، آن کشور را در جایگاه دهم نگه داشته است، البته ایران در رتبه‌بندی ماهیانه ۲۰۱۸ توانسته بود در برخی از ماه‌ها، رتبه دهم را از آن خود کند. طی این مدت، چین با تولید ۹۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در صدر کشورهای فولادساز جهان قرار گرفت. هند و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۱۰۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

3ـ داعش در افغانستان مورد حمایت کامل آمریکایی‌هاست

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی گفت: گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان از کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برخوردار است. ذبیح‌الله مجاهد افزود: داعش در افغانستان تهدید قابل توجهی نیست و اگر حمایت هوایی آمریکا از این گروه تروریستی در شرق افغانستان نبود، استان ننگرهار را از وجود آنها پاکسازی می‌کردیم. وی ادامه داد: فتنه داعش از ابتدای ظهور در افغانستان از کمک آمریکا برخوردار بود و البته داعش عددی نیست که تهدید خوانده شود. گفتنی است، ژنرال «فرانک مکنزی» گفته بود داعش از افغانستان قصد حمله به آمریکا را دارد و حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، از وقوع این حمله جلوگیری کرده است.

4ـ بازگشت با دستان خالی

شبکه خبری «دویچه‌وله» در بررسی سفر اخیر «هایکو ماس» نوشت: ماس با دست خالی به تهران رفت و با دست خالی هم از این کشور بازگشت؛ سفر وزیر خارجه آلمان به ایران این موضوع را هم روشن کرد که نقش اروپا در غرب آسیا چندان مؤثر نیست. این شبکه خبری نوشت: قاره سبز برای رهایی ایران از تحریم‌های مالی آمریکا، بیشتر از کانال مالی با ایران موسوم به «اینستکس» کار دیگری نمی‌تواند بکند و این در شرایطی است که تاکنون حتی یک تبادل مالی هم از طریق این کانال انجام نشده است. اروپایی‌ها با دلایل خوبی از حفظ توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند؛ اما تلاش آنها به منظور حفظ توافق بدون آمریکا، اقدام بیهوده‌ای است که آنها در پیش گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات