صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 26 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟ ما به‌ هیچ‌ وجه تجربه‌ تلخ مذاکره‌ چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.(1398/3/23)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سنبه پر زور!
حال و هوای این روزهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مصداق این ضرب‌المثل عربی است که «الغریق یتشبث بکل حشیش»؛ آدمی که در حال غرق شدن است، برای نجات خود به هر گیاه خشک (و وسیله ناچیزی) چنگ می‌زند. با درک شرایط غریق باید این کار را کاملاً منطقی دانست. به عبارت دیگر، تلاش‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و تیم تندرو کاخ سفید در وضعیتی که از یک سو وجهه بین‌المللی خود را از دست داده و به شدت در معرض نقد و چالش اعضای کنگره و به ویژه رقبای انتخاباتی سال 2020 قرار دارد و از سوی دیگر، خیالی ناآسوده از تلاش‌های مرموزانه افرادی، همانند بولتون دارد که به دنبال انداختن پوست خربزه زیر پای ترامپ برای آغاز جنگی پایان‌ناپذیر با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا هستند، دور از منطق نیست و خیلی هم رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف آنچه به آن مشهور شده، غیرمنطقی رفتار نمی‌کند؛ بلکه «سنبه حریف پر زور» است و الّا هر یک از این مانع‌سازی‌های متعدد و خلق بحران‌هایی که در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، اگر در مسیر دیگر کشورها انجام می‌شد، الآن پرچم آمریکا بر فراز آن به اهتزاز درآمده بود؛ اما آمریکای بی‌یال و اشکمِ امروز، روزگاری اگر فکر برکناری دولت یا حکومتی را در منطقه در سر می‌پروراند، اعلام حرکت ناوها و بمب‌افکن‌هایش برای آلترناتیوسازی آن دولت و حکومت کافی بود؛ اما تفنگداران دریایی با ناو مسلح و بمب‌افکن‌های غول‌پیکر 52 B به همراه هزاران پیاده نظام به سمت خلیج‌فارس حرکت می‌کنند؛ ولی نه تنها آب در دل ملت ایران تکان نمی‌خورد، بلکه اسباب شوخی و مزاح چند صباح آنها از طریق به فروش رساندن و اجاره گذاشتن این ابزار فراهم می‌شود. گونه‌های مختلف میانجی می‌فرستد؛ اما با بانگ بلند «نه» رهبر حکیم انقلاب مواجه می‌شود، از طریق سازمان جاسوسی(سیا) دو کشتی نفت‌کش ژاپنی و سنگاپوری را منفجر می‌کند تا به گردن ایران بیندازد، مضحکه دنیا می‌شود که اگر قرار بود ایران چنین کاری را انجام دهد تمیزتر انجام می‌داد! پس آمریکا از دست ایران و ایرانی‌های مسلمان و انقلابی چه کند؟ اگر آدم نشود در دریای بافته‌ها و توطئه‌های خود که حتماً ادامه دارد، غرق خواهد شد. این وعده تخلف‌ناپذیر خدا به ملتی است که برای دادخواهی مظلومان عالم تلاش می‌کنند.


▼ گزارش روز

کپی برابر اصل!
تصاویر را که نگاه کنید به سختی می‌توانید تشخیص بدهید فاجعه در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه رخ داده است یا جنایت جدید مزدوران سعودی در یمن است! درست شبیه فجایعی که نظامیان صهیونیست در چند دهه اشغالگری در فلسطین رقم زده‌اند، این روزها به دست نظامیان سعودی در یمن در حال تکرار است! در تازه‌ترین نمونه، آنها به سبک رژیم غاصب صهیونیستی روستایی در منطقه «بیت الفقیه» استان الحدیده را با حملات هوایی و توپخانه‌ای به آتش کشیدند و همه خانه‌های این روستا را تخریب کردند! اما این همه شباهت این دو رژیم جنایت‌کار نیست! مردم یمن نیز امروز مانند ساکنان نوار غزه در محاصره شدید قرار دارند و شاهزادگان سعودی مانند دوستان‌شان در تل‌آویو راه را بر عبور غذا و دارو بسته‌اند.
عربستان نیز همچون رژیم صهیونیستی همه جنایات سیاه خود را با حمایت کاخ سفید انجام می‌دهد، آل‌سعود هم مانند صهیونیست‌ها با حمایت سران قاره سبز آتش بر سر مردم یمن می‌ریزد و گویا هر دوی این رژیم‌های سفاک از مصونیت بین‌المللی برخوردارند. همه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر، مدعی انسانیت، مدعی حمایت از مظلوم در برابر این همه ظلم و نقض آشکار حقوق انسانی سکوت اختیار کرده‌اند و گویا هیچ جنگی در میان نیست! هیچ فاجعه انسانی در یمن و نوار غزه وجود ندارد! همان سکوت مرگباری که سران مرتجع برخی کشورهای عربی و اسلامی در برابر مسئله فلسطین اختیار کردند، در مسئله یمن نیز در حال تکرار است. گویا مردمان یمن و فلسطین به زبانی دیگر سخن می‌گویند و از تبار و قومی دیگرند؛ انگار آنها پیامبری دیگر دارند و بر قبله‌ای دیگر نماز می‌گزارند و نسبتی با مسلمانی ندارند!
اما به فضل الهی شباهت اصلی این دو رژیم را نه سلاح‌های ساخت آمریکا و انگلیس و... و نه سکوت بی‌پایان مدعیان حقوق بشر و حکام بی‌خاصیت عرب، بلکه مقاومت اسلامی رقم خواهد زد، سرنوشتی که عبارت است از «شکست مفتضحانه».


▼ اخبار ویژه

جلسه رهبری با شعرا روی مخ ترامپ بود!
«عزت‌الله ضرغامی» با بیان بی‌تأثیر بودن عملیات روانی آمریکا علیه ایران گفت: من اعتقاد دارم و نوشتم که جلسه شعر و شاعران با رهبری روی مخ ترامپ بود. آنها هدف‌شان از کارهای تبلیغاتی این روزها، مثل ورود ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌‌های 52 B، اعزام نیرو و... این بود که ببینند در داخل چه واکنشی نشان داده خواهد شد، آیا نگرانی در هیئت حاکمه ایران دیده خواهد شد؟ بعد می‌بینند رهبری با شاعران جلسه می‌گذارند و درباره زبان فارسی رهنمود می‌دهند! این موضوع جدی است؛ چرا که روان‌شناسان آمریکایی روی این کار می‌کنند که ببینند واکنش‌‌های رهبری و مسئولان چیست. آیا کشور به هم ریخته و بورس سقوط کرده است؟ می‌بینند نه! مردم دارند زندگی عادی‌شان را می‌کنند. این در دنیا پیام دارد. وقتی شما تصویری نشان دادید که دارید قدم می‌زنید، در واقع به دنیا نشان می‌دهید ما خیلی رفیق هستیم و دیگر مشکل نداریم!


موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود!
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن همزمان با افزایش حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی علیه مواضع عربستان سعودی، اعلام کرد: موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود. «محمدناصر البخیتی» افزود: این حق مردم یمن است که به دشمن در خاک و مقر خود حمله‌ور شوند و خسارت‌های مادی خود را جبران کنند. او سپس از قبایل یمنی خواست در صورت آغاز حمله، میان اموال عمومی و خصوصی تفاوت قائل شوند و باید میان آنها و «آزادگان» عربستان هماهنگی برقرار شود. البخیتی تأکید کرد: چرا که ما نیروهای آزادی‌بخش هستیم نه اشغالگر.

 

▼ اخبار
1ـ چه کسی از انفجارهای دریای عمان نفع می‌برد؟
یک نشریه آمریکایی در گزارشی حادثه روز پنج‌شنبه برای دو نفت‌کش در دریای عمان را بررسی کرد و نوشت: بازیگران متعددی می‌توانند عامل این حمله باشند. «نیوزویک» با تأکید بر اینکه هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات وجود ندارد، افزود: باید این سؤال پرسیده شود که اگر ایران عامل این حمله نیست، پس چه کسی می‌تواند آن را انجام داده باشد؟ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن‌ـ ایران و آمریکاـ را علیه یکدیگر شعله‌ور کند یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از آن برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند. سعودی‌ها در حالت هشدار قرار دارند و واکنش آنها با هدف فشار به آمریکا برای انجام یک اقدام است. اسرائیل یکی دیگر از دشمنان ایران هم می‌تواند مسئول این حمله باشد.


2ـ ثبت رکوردی تازه در تولید و فروش پتروشیمی
«سیدحمید زارع» رئیس مجتمع پتروشیمی پارس از شکسته شدن سه رکورد تولید، تداوم تولید با ظرفیت حداکثری و فروش در این پتروشیمی که از ‏آبان ماه سال گذشته در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، خبر داد و گفت: تولید در این واحد پس از انجام تعمیرات از ابتدای دی ماه سال گذشته تا ۱۹ خرداد ماه امسال بیش از ۱۷۰ روز بی‌وقفه با ‏ظرفیت ۱۰۱ تا ۱۰۶ درصد ‏تداوم دارد. وی تصریح کرد: در حالی که این مجتمع از ۱۵ آبان ۹۷ در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفت، اما هم‌اکنون شاهد هستیم بیشترین ‏تولید، فروش داخلی و صادرات در پتروشیمی پارس در اردیبهشت ماه امسال ‏تحقق یافته است.‏ بنا بر اعلام وزارت نفت، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه ۳۹۲ هزار و ۷۲۳ تن از محصولات پتروشیمی ‏پارس به بازار داخل عرضه و ۲۵۹ ‏هزار و ۲۵۶ تن نیز صادر شده است.


3ـ ناتوانی ترامپ در برابر ایران
روزنامه «واشنگتن‌پست» با بررسی اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران نوشت: این ادعاها، محدود بودن استراتژی دولت «دونالد ترامپ» در اعمال فشار حداکثری را نشان می‌دهد. این روزنامه افزود: منتقدان دولت ترامپ در آمریکا معتقدند او عامدانه تلاش می‌کند ایران را به خروج از توافق هسته‌ای وادار کند و می‌گویند فشار حداکثری ترامپ نه تنها نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد؛ بلکه حتی آنها را از میز مذاکره هم دورتر کرده است. واشنگتن‌پست ضمن اشاره به وعده دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، توضیح می‌دهد: «ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی تحریم تمام‌عیاری را علیه ایران اعمال کند و تلاش ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، به بهای فشار بر متحدانش نیز تمام شده است.»


4ـ بدون اینستکس هم می‌توان مشکلات اقتصاد را برطرف کرد
«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قرار بود عمل به تعهدات برجامی ما متقابل باشد نه اینکه ما به برجام پایبند باشیم؛ اما آمریکا از آن خارج شده و هیچ کدام از طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ناگفته نماند که ما با توکل به خدا قادر هستیم بدون اینستکس و حتی با وجود تحریم‌های آمریکا هم مسیر پیشرفت اقتصادی خود را طی کنیم، اما متأسفانه تا به حال چنین اراده‌ای را از مسئولان شاهد نبوده‌ایم و دولتمردان ما همواره یک امید واهی به غرب داشته‌اند. اگر مسئولان ما تکیه بر توان داخلی را انتخاب کنند، اوضاع اقتصادی ما بسیار بهبود یافته و مشکلات ما به حداقل خواهد رسید.


▼ اخبار کوتاه
«عطاءالله مهاجرانی» در حساب توئيتری خود نوشت: مقامات انگلستان، به ویژه بوریس جانسون که ترامپ شاهین نخست‌وزیری را بر سرش نشاند، کتاب خاطرات تونی بلر را دو بار بخوانند. تونی بلر که به تونی بلایر، یعنی تونی دروغگو معروف شد، کمک به صدام در جنگ علیه ایران را اشتباه استراتژیک آمریکا و انگلیس می‌داند؛ اشتباهی ویرانگر. تونی بلر نوشته است: آنچه را فکر می‌کردم انجام می‌دادم، اما به خدا قسم آرزو می‌کنم کاش آن کار‌ها را انجام نداده بودم!
«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سناریوی پرستوسازی از سوی برخی هم‌قطارانش در ماجرای قتل میترا استاد، به دست محمّدعلی نجفی نوشت: «متأسفانه این رفتار غیراخلاقی و ناجوانمردانه‌ای است که حتی توهین به شعور و فهم آقای نجفی هم هست.» عبدی در ادامه آورده است: «این برداشت در درجه اول هدفش لکه‌دار کردن دستگاه‌های اطلاعاتی است، ولی پیش از آن یک زن را متهم کرده که عملی به غایت غیراخلاقی است.»
آمارهای جدید مرکز آمار درباره شاخص قیمت تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی بر اساس سال پایه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد، تورم در این بخش به 47/8 درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است. جزئیات این بررسی آماری از این حکایت دارد که تورم در بخش زراعت و باغداری به 45/4 درصد، غلات به 28/6 درصد، سبزیجات به 51/8 درصد و میوه‌ها و میوه‌های آجیلی به 54/4 درصد رسیده است.
دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور از امروز تعرفه‌های بالاتری بر 28 کالای آمریکایی از جمله بادام، سیب و بادام‌زمینی اعمال خواهد کرد. هند بزرگ‌ترین بهره‌مند از سیستم تعرفه ترجیحی با آمریکا طی سال 2017 با 5/7 میلیارد دلار در واردات به آمریکا با وضعیت مالیات آزاد بوده است.
«احمد توکلی» رئيس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، با انتقاد از اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت، گفت: تا زمانی که سیاست ارزی دولت تغییر نکند، توزیع نامناسب کالاها ادامه خواهد داشت.

شماره ۹۰۱ صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
نگاهی به حاشیه و متن سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران؛ نامه‌ای که باز نشد!/ تجربه تکرارناپذیر/ دولت بر مدار چرخش به شرق/ بیداری اسلامی و قبیله‌گرایی سعودی/ گفت‌وگو با سردار تولایی، مسئول اشراف فرماندهی کل سپاه
به همراه پرونده موضوعی «منطق مقاومت» با آثار و گفتاری از دکتر عماد افروغ، دکتر حسین شیخ‌الاسلام، حجت‌الاسلام کوهستانی و دکتر حسین صمصامی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات