صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۵۳

از ناتوانی ترامپ تا افزایش فشار

1ـ چه کسی از انفجارهای دریای عمان نفع می‌برد؟
یک نشریه آمریکایی در گزارشی حادثه روز پنج‌شنبه برای دو نفت‌کش در دریای عمان را بررسی کرد و نوشت: بازیگران متعددی می‌توانند عامل این حمله باشند. «نیوزویک» با تأکید بر اینکه هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات وجود ندارد، افزود: باید این سؤال پرسیده شود که اگر ایران عامل این حمله نیست، پس چه کسی می‌تواند آن را انجام داده باشد؟ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن‌ـ ایران و آمریکاـ را علیه یکدیگر شعله‌ور کند یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از آن برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند. سعودی‌ها در حالت هشدار قرار دارند و واکنش آنها با هدف فشار به آمریکا برای انجام یک اقدام است. اسرائیل یکی دیگر از دشمنان ایران هم می‌تواند مسئول این حمله باشد.


2ـ ثبت رکوردی تازه در تولید و فروش پتروشیمی
«سیدحمید زارع» رئیس مجتمع پتروشیمی پارس از شکسته شدن سه رکورد تولید، تداوم تولید با ظرفیت حداکثری و فروش در این پتروشیمی که از ‏آبان ماه سال گذشته در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، خبر داد و گفت: تولید در این واحد پس از انجام تعمیرات از ابتدای دی ماه سال گذشته تا ۱۹ خرداد ماه امسال بیش از ۱۷۰ روز بی‌وقفه با ‏ظرفیت ۱۰۱ تا ۱۰۶ درصد ‏تداوم دارد. وی تصریح کرد: در حالی که این مجتمع از ۱۵ آبان ۹۷ در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفت، اما هم‌اکنون شاهد هستیم بیشترین ‏تولید، فروش داخلی و صادرات در پتروشیمی پارس در اردیبهشت ماه امسال ‏تحقق یافته است.‏ بنا بر اعلام وزارت نفت، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه ۳۹۲ هزار و ۷۲۳ تن از محصولات پتروشیمی ‏پارس به بازار داخل عرضه و ۲۵۹ ‏هزار و ۲۵۶ تن نیز صادر شده است.


3ـ ناتوانی ترامپ در برابر ایران
روزنامه «واشنگتن‌پست» با بررسی اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران نوشت: این ادعاها، محدود بودن استراتژی دولت «دونالد ترامپ» در اعمال فشار حداکثری را نشان می‌دهد. این روزنامه افزود: منتقدان دولت ترامپ در آمریکا معتقدند او عامدانه تلاش می‌کند ایران را به خروج از توافق هسته‌ای وادار کند و می‌گویند فشار حداکثری ترامپ نه تنها نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد؛ بلکه حتی آنها را از میز مذاکره هم دورتر کرده است. واشنگتن‌پست ضمن اشاره به وعده دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، توضیح می‌دهد: «ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی تحریم تمام‌عیاری را علیه ایران اعمال کند و تلاش ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، به بهای فشار بر متحدانش نیز تمام شده است.»


4ـ بدون اینستکس هم می‌توان مشکلات اقتصاد را برطرف کرد
«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قرار بود عمل به تعهدات برجامی ما متقابل باشد نه اینکه ما به برجام پایبند باشیم؛ اما آمریکا از آن خارج شده و هیچ کدام از طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ناگفته نماند که ما با توکل به خدا قادر هستیم بدون اینستکس و حتی با وجود تحریم‌های آمریکا هم مسیر پیشرفت اقتصادی خود را طی کنیم، اما متأسفانه تا به حال چنین اراده‌ای را از مسئولان شاهد نبوده‌ایم و دولتمردان ما همواره یک امید واهی به غرب داشته‌اند. اگر مسئولان ما تکیه بر توان داخلی را انتخاب کنند، اوضاع اقتصادی ما بسیار بهبود یافته و مشکلات ما به حداقل خواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات