صبح صادق >>  نگاه >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۸۱

مقاومت

 چین

چین یکی از مظاهر و نمونه‌های مهم مقاومت در برابر آمریکاست. پر جمعیت‌ترین کشور دنیا و چهارمین کشور از نظر وسعت که تمدنی چند هزار ساله دارد. این کشور تا چند دهه پیش یکی از کشورهای فقیر محسوب می‌شد، اما به دنبال مقاومت در برابر آمریکا و تلاش برای رشد و جهش، امروز توانسته است در خیلی از مؤلفه‌های قدرت، هم‌سطح یا بالاتر از آمریکا قرار بگیرد و در آینده نزدیک قدرت اول اقتصادی و حتی نظامی دنیا شود. گفتنی است چین به دلیل مقاومت توانست خود را عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل کند.

 

 ونزوئلا

ونزوئلای جدید در نقشه مقاومت را می‌توان ونزوئلای سرهنگ هوگو چاوز دانست. چاوز که نیرویی انقلابی بود، توانست پس از سال‌ها مبارزه و تلاش، به مسند ریاست‌جمهوری ونزوئلا برسد و سال‌ها در برابر آمریکا بایستد. این کشور از این نظر که بیشترین ذخایر نفت جهان را دارد، برای آمریکا حائز اهمیت است. از سویی آمریکای جنوبی حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شد و زمانی که چاوز به روی کار آمد، دقیقاً مقاومت در برابر آمریکا شکل گرفت. این مقاومت بعد از ترور بیولوژیکی چاوز نیز از سوی دوست و یار او نیکلاس مادرو ادامه یافته است.

 

کوبا

 انقلاب کوبا بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۹ رخ داد و منجر به براندازی دیکتاتوری فولخنثیو باتیستا ثالدیوار و روی کار آمدن دولت جدید به رهبری فیدل کاسترو شد. در سال ۱۹۵۲، این کشور استقلال خود را از اسپانیا اعلام کرد. نقش چگوارا در استقلال کوبا و نقش فیدل کاسترو در رهبری این کشور بعد از استقلال و مقاومت در برابر استکبار آمریکایی، شاید یکی از تاریخی‌ترین نمونه‌های مقاومت در تاریخ معاصر باشد؛ زیرا کوبا به رغم تحریم‌های شدید حدود 60 سال در مقابل آمریکا ایستادگی کرد. اگرچه در دولت اوباما جانشین فیدل کاسترو پای میز مذاکره با آمریکا نشست، همچنان کوبای مقاوم مثال‌زدنی است.

 

سوریه

جمهوری عربی سوریه کشوری است که نام آن را می‌توان در رأس مقاومت در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داد؛ کشوری که در دوران تصدی ریاست‌جمهوری آن از سوی خاندان اسد حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران، مقاومت در برابر استکبار در آن شکل گرفت و جالب اینکه امروز سوریه تنها کشوری از کشورهای عربی دخیل در جنگ اعراب و اسرائیل است که هنوز روی مواضع خود پافشاری می‌کند و جزو هم‌پیمانان مهم جمهوری اسلامی نیز محسوب می‌شود. بر این اساس، سوریه از سوی غربی‌ها مورد تاخت‌وتاز گروه‌های تروریستی قرار گرفت و محصول مبارزه با این تروریست‌ها به تقویت جریان و جبهه مقاومت منجر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات