صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 27 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا به‌هیچ‌وجه صلاحیت حرف زدن درباره‌ اینکه کدام کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد یا نداشته باشد، ندارد؛ زیرا آمریکا چند هزار کلاهک هسته‌ای در انبارهای خود دارد.(1398/3/23)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز     

راه اعتقادی مقابله با بحران‌ها

در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی از هر پیامی برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند و متأسفانه به دلیل جذابیت خبرهای دروغ یا شایعه، خریداری برای سخنان راست، حقیقی و خیرخواهانه باقی نمی‌ماند، یکی از بهترین روش‌های خنثی‌کننده این دروغ‌سازی‌ها و جنگ‌های روانی استفاده از احادیث و کلام ائمه اطهار است؛ چرا که امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: «همانا سخن ما دل‌ها را زنده می‌کند.»
یکی دیگر از این احادیث، که امروز می‌تواند به منزله قدرت نرم در مقابل جنگ شناختی دشمنان ایفای نقش کند، در حکمت دوم نهج‌البلاغه آمده است. امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.» در قسمت اول حدیث آمده است هر کس طمع پيشه کند، خود را حقير کرده است.‌ سال گذشته در چنین مواقعی دشمن با اعلام تابستان داغ،  قحطی، گرانی و... در جنگ شناختی افکار عمومی را هدف قرار داد که در اثر آن تعدادی از مردم به فروشگاه‌ها و مراکز خرید هجوم آوردند و در عین حال بسیاری از دلالان به احتکار کالا مبادرت کردند و در این شرایط قطعاً این دو گروه که فریب برنامه دشمن را خوردند، نه تنها در مقابل نفس سرکش خود خوار و حقیر شدندـ کما اینکه امام علی(ع) در یک بیان نورانی می‌فرمایند «الاحتکار رذیله‌«ـ بلکه در یک شرایط خطیر کشور را در مقابل دشمن تنها گذاشتند. در قسمت دوم این حدیث آمده است: کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است.
در این شرایط بسیار دیده می‌شود که مشکلات داخلی به شبکه‌های بیگانه راه پیدا می‌کند که سبب خوشحالی دشمنان و تضعیف حیثیت ملی است.
امام علی(ع) در قسمت سوم حدیث می‌فرمایند: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد، شخصيت او تحقير می‌شود.» در چین شرایطی آنچه افراد، جامعه و نظام را به حقارت می‌کشاند، سخنان خارج از کنترل عقل و فکر است که خطرهایی را به دنبال دارد. جامعه ما یک جامعه دینی است و بیان به موقع احادیث و روایات و کلام نورانی الهی می‌تواند آنها را بیدار کند و به مقابله با بحران بکشاند، کما اینکه در سیل ایام عید معتقدان به نظام دینی با تمسک به اعتقادات و باورهای‌شان کار را تمام کردند.

 

▼ گزارش روز

تابستان داغ!

تابستان 1398 در حالی چند روز دیگر آغاز خواهد شد که می‌توان از آن به فصل داغ رایزنی‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی یاد کرد که قرار است پایان امسال برگزار شود! رایزنی‌ها و بحث‌های پیرامون انتخابات مجلس یازدهم که روز گذشته، یک مصاحبه و رونمایی از یک فراخوان انتخاباتی به آن رسمیت بخشید. محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، که در انتخابات ریاست‌جمهوری  دوازدهم به نفع سیدابراهیم رئیسی از صحنه انتخابات کنار رفت و پس از پایان کارزار و شکست اصولگرایان با طرح گلایه‌هایی از این جریان، موضوع نو اصولگرایی را طرح کرد، روز گذشته با انتشار پیامی تصویری از آغاز به کار پایگاه اینترنتی «jahad.net» خبر داد و از مردم خواست گزینه‌های دارای صلاحیت نمایندگی مجلس را در این پایگاه معرفی کنند تا شایسته‌ترین‌ها، در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند. از سوی دیگر محمدرضا باهنر که سال‌ها و دوره‌های متمادی بر صندلی نمایندگی مجلس تکیه زده و می‌توان او را از چهره‌های شاخص و تصمیم‌ساز جریان اصولگرای سنتی دانست، در مصاحبه با روزنامه «سازندگی» از امکان ائتلاف میان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب سخن به میان آورده و به استقبال آغاز گفت‌وگویی میان جریانی رفته است تا در یک روز شاهد دو رویکرد کاملاً متفاوت در جریان اصولگرایی باشیم! اما فراتر از این اعلام موضع‌ها، واکنش‌ها به این موارد نشان می‌دهد برخی جریان‌ها، علی‌رغم سکوت مطلق‌شان در این روزها، پس پرده سخت در تکاپو بوده و در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات اسفند ماه هستند! یکی از این گروه‌ها حامیان محمود احمدی‌نژاد و البته شخص رئیس دولت نهم و دهم است که واکنش حامیان سرسخت او به این دو اتفاق در فضای مجازی نشان داد، دلیل غیبت این روزهای او چیست. چنانکه یکی از طرفداران پر و پا قرص او در اظهاراتی خارج از عرف سیاسی در کانال تلگرامی‌اش می‌نویسد: «بگذارید امثال قالیباف و باهنر بتازانند! نزدیک انتخابات مجلس که شد، خواهید دید مثل بید از حضور بهاری‌ها در عرصه مجلس یازدهم می‌لرزند و در جلسات با طرفداران مدام ترس حضور جریان انحرافی در مجلس را تکرار خواهند کرد!»

 

▼ اخبار ویژه          

قانون نانوشته عدم حمایت از امر به معروف!

«حجت‌الاسلام ناصر پژمان‌فر» ضمن تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی در مسئله حجاب و برخورد با بی‌حجابی، گفت: امروز دستگاه‌های دیگر وظایف خود درباره مسئله حجاب را انجام نمی‌دهند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، دستگاه‌های مختلف امور اداری و استخدامی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب تکالیفی برعهده آنها گذاشته شده، باید پاسخگو باشند. وی با ابراز تأسف از حمایت ناکافی از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: امروز دستگاه‌های دولتی در یک اقدام نانوشته، اما مؤکد از پیگیری و حتی همکاری در ارتباط با این موضوع منع شده‌اند و شواهد متعدد در این زمینه وجود دارد.

«سیدمحمدجواد ابطحی» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: به تازگی مدارکی به دست نمایندگان رسیده که نشان از وجود تخلفات گسترده در شرکت دخانیات ایران دارد. وی افزود: یکی از تخلفات و تبانی‌هایی که در مجموعه دخانیات رخ داده، این است که ارز 4200 تومانی به یک شرکت آمریکایی‌ـ انگلیسی به نام توباکو (BAT) که در تهران هم دفتر دارد، پرداخت شده تا از زیمباوه و برزیل تنباکو وارد کشور شود. گفتنی است گزارش‌هایی که کارشناسان شرکت دخانیات به برخی از نمایندگان داده‌اند، نشان می‌دهد این شرکت برای شش ماه آینده ذخیره تنباکو دارد؛ اما با تبانی اقدام به واردات تنباکو از کشورهای فوق کرده است.

▼ اخبار

1ـ اروپا با آمریکا همدست است

شبکه «المیادین» با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نمی‌خواهند به برجام پایبند باشند، نوشت: «دولت‌های اروپایی که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند، بدون آنکه اقدام عملی ملموسی در راستای اجرای تعهدات خود کنند، تنها ادعای لفظی پایبندی به این توافق را دارند. این ادعای اروپایی‌ها، تقسیم نقش‌ها با دولت آمریکا را مخفی می‌کند. بهانه‌تراشی دولت‌های اروپایی در مورد نداشتن قدرت انجام تعهدات‌شان و در عین حال، ادعای آنها درباره برخورداری از اراده سیاسی، نشان‌دهنده دست‌های پشت پرده است. مبادلات تجاری اروپا با ایالات متحده از ۲۰ درصد مبادلات تجاری اروپایی‌ها با دیگر دولت‌ها که ۲۷۹۱ میلیارد یورو سهم صادرات و ۲۵۷۸ میلیارد یورو سهم واردات است، تجاوز نمی‌کند. این حجم از مبادلات تجاری اروپا با ایالات متحده، از یک سوم مبادلات تجاری میان آمریکا و چین بیشتر نیست. با این حال، چین هیچ‌گاه به خطر افتادن منافع خود در رابطه با آمریکا را بهانه‌ای برای پایبند نبودن خود به توافق هسته‌ای قرار نمی‌دهد.»

2ـ ادعاهای مضحک ولی‌عهد سعودی!

«محمد‌بن‌سلمان» که در یمن مشغول نسل‌کشی است، در آشوب‌های سودان و الجزایر نقش پر رنگ دارد و یک دهه است با حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه را به آتش کشیده، در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» در سخنانی به غایت مضحک ادعا کرده است، کشورش خواهان جنگ در منطقه نیست! ولی‌عهد سعودی در ادامه جمهوری اسلامی را عامل تشنج‌آفرینی در منطقه خوانده و ادعا کرده این کشور یا به طور مستقیم یا از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایتش به عملیات تروریستی دست می‌زند و هدفش ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن منطقه است! بن‌سلمان در ادامه برای رد گم کنی درباره حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، این حمله را به ایران نسبت داد و ادعا کرد: ایران احترام نخست‌وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت و در واکنش به تلاش‌های وی، دو فروند نفت‌کش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد!

3ـ آماده شدن طرح اصلاحات ساختاری بودجه

«حمید پورمحمدی» معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته اگرچه به شدت به منابع حاصل از صادرات نفت نياز داشتيم، اما حدود 17/5 ميليارد دلار به كالاهای اساسی پرداخت شد تا مردم آسيب نبينند. وی تأکید کرد: با اتکا به فرامین رهبر معظم انقلاب و با هدف مدیریت شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، طرح اصلاحات ساختاری بودجه آماده شده است و برای اظهارنظر متخصصان در پایگاه سازمان برنامه و بودجه کشور قرار داده شده است. رویکرد ما در طرح اصلاحات ساختاری این است که رابطه مستقیم بودجه به نفت را قطع کنیم. وی در ادامه بیان کرد: بودجه سال گذشته در حالی که کشور در وضعیت سختی قرار داشت و منابع مالی دچار مشکل بود، به نحوی صورت گرفت که بودجه عمرانی رشد خوبی داشت و در ضمن یارانه‌های نقدی بدون تاخیر تأمین شد.

4ـ ۱۱ سؤال مجمع‌ تشخیص درباره CFT و پالرمو

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: دومین جلسه کمیسیون مشترک این مجمع به ریاست محسن رضایی با موضوع بررسی پیوستن ایران به CFT و پالرمو تشکیل شد. در این جلسه سؤالات و ابهامات اعضای مجمع درباره پیوستن ایران به این دو کنوانسیون جمع‌بندی شد و ضمن دعوت از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت اطلاعات برای طرح نظرات کارشناسی خود، مقرر شد سؤالات یازده‌گانه به اطلاع رئیس‌جمهور برسد و پاسخ رسمی دولت به آنها داده شود تا در کمیسیون مشترک و صحن قرائت شود. همچنین کمیسیون مشترک مجمع تا رسیدن به نتیجه نهایی برای طرح در صحن مجمع، جلسات خود را ادامه خواهد داد.

 

▼ اخبار کوتاه

یک منبع دولتی ژاپن به روزنامه «ژاپن‌تایمز» گفت: دولت توکیو از آمریکا درخواست کرده شواهد محکم‌تری در زمینه دست داشتن ایران در حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان ارائه کند. وی افزود: «مقامات دولت توکیو قانع نشده‌اند. توضیحات آمریکا کمکی به حدس و گمان‌های ما نکرده است.» این مقام ژاپنی که نخواسته نامش فاش شود، در ادامه افزود: «دولت ما از طریق کانال‌های مختلف به دنبال شواهد محکم است. «تارو کونو» وزیر خارجه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود این درخواست را مطرح کرده است.»

پس از اجرای برجام برخی شرکت‌های خارجی برای عقد قرارداد به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد. شرکت رنو فرانسه در مهر ماه ۱۳۹۵ با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی را برای همکاری به امضا رساند که در آن زمان جزئیات این قرارداد‌ها به بهانه محرمانه بودن رسانه‌ای نشد. به تازگی قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی مصاحبه‌ای گفته است: فرانسوی‌ها، آورده ۶۵ میلیون یورویی خود را که در شرکت مشترک ثبت شده، به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

«غلامرضا صارمیان» مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: «با عنایت به بررسی‌های انجام شده در حوزه‌های نظارتی این سازمان، تخلف ۲۰ شخص حقیقی و حقوقی عرضه‌کننده کاغذ محرز تشخیص داده شد و براساس ماده ۹ قانون تعزیرات حکومتی، پرونده تشکیل و به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌ مربوطه برای سیر مراحل قانونی ارجاع شده است.»

روزنامه «البیان» امارات در مطلبی به دیدار حسن روحانی و شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی، در حاشیه اجلاس بین‌المللی در قرقیزستان واکنش نشان داد و مدعی شد قطر به تحرک زیر چتر ایران در سایه تنش‌های روزافزون و شدید در منطقه در پی حملات مکرر به نفت‌کش‌ها و تأسیسات نفتی از سوی ایران و ابزارهایش ادامه می‌دهد!

«اسدالله عباسی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: از سوی مجلس دولت را موظف کردیم تا پایان خرداد ماه سال جاری تا ریال آخر حق و حقوق کارکنان دولت و همچنین فرهنگیان را پرداخت کند. در واقع این ضرب‌الاجلی است که مجلس به دولت داده و دولت مکلف به اجرای آن است.

 

ترنم زندگی

*بیشتر مواقع همسران زبان یکدیگر را نمی‌فهمند، در نتیجه سعی می‌کنند با هم کمتر صحبت کنند و همین، فاصله بین آنها را بیشتر می‌کند*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات