صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۹۳

حرف روز/ راه اعتقادی مقابله با بحران‌ها

در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی از هر پیامی برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند و متأسفانه به دلیل جذابیت خبرهای دروغ یا شایعه، خریداری برای سخنان راست، حقیقی و خیرخواهانه باقی نمی‌ماند[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یادداشت: در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی از هر پیامی برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند و متأسفانه به دلیل جذابیت خبرهای دروغ یا شایعه، خریداری برای سخنان راست، حقیقی و خیرخواهانه باقی نمی‌ماند، یکی از بهترین روش‌های خنثی‌کننده این دروغ‌سازی‌ها و جنگ‌های روانی استفاده از احادیث و کلام ائمه اطهار است؛ چرا که امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: «همانا سخن ما دل‌ها را زنده می‌کند.»
یکی دیگر از این احادیث، که امروز می‌تواند به منزله قدرت نرم در مقابل جنگ شناختی دشمنان ایفای نقش کند، در حکمت دوم نهج‌البلاغه آمده است. امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.» در قسمت اول حدیث آمده است هر کس طمع پيشه کند، خود را حقير کرده است.‌ سال گذشته در چنین مواقعی دشمن با اعلام تابستان داغ،  قحطی، گرانی و... در جنگ شناختی افکار عمومی را هدف قرار داد که در اثر آن تعدادی از مردم به فروشگاه‌ها و مراکز خرید هجوم آوردند و در عین حال بسیاری از دلالان به احتکار کالا مبادرت کردند و در این شرایط قطعاً این دو گروه که فریب برنامه دشمن را خوردند، نه تنها در مقابل نفس سرکش خود خوار و حقیر شدندـ کما اینکه امام علی(ع) در یک بیان نورانی می‌فرمایند «الاحتکار رذیله‌«ـ بلکه در یک شرایط خطیر کشور را در مقابل دشمن تنها گذاشتند. در قسمت دوم این حدیث آمده است: کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است.
در این شرایط بسیار دیده می‌شود که مشکلات داخلی به شبکه‌های بیگانه راه پیدا می‌کند که سبب خوشحالی دشمنان و تضعیف حیثیت ملی است.
امام علی(ع) در قسمت سوم حدیث می‌فرمایند: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد، شخصيت او تحقير می‌شود.» در چین شرایطی آنچه افراد، جامعه و نظام را به حقارت می‌کشاند، سخنان خارج از کنترل عقل و فکر است که خطرهایی را به دنبال دارد. جامعه ما یک جامعه دینی است و بیان به موقع احادیث و روایات و کلام نورانی الهی می‌تواند آنها را بیدار کند و به مقابله با بحران بکشاند، کما اینکه در سیل ایام عید معتقدان به نظام دینی با تمسک به اعتقادات و باورهای‌شان کار را تمام کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات