صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۵۷۱

از کاهش ارزش دلار تا افزایش صادرات غیر نفتی

1ـ حتی تخلف را هم نتوانستند ثابت کنند!

در پایان جلسه چهارم دادگاه محمدرضا خاتمی با موضوع رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، نماینده دادستان اسناد ارائه شده از سوی این چهره سیاسی را مخدوش و ناکافی دانست و با تأکید بر اینکه این اسناد حتی تخلف در انتخابات را نیز ثابت نمی‌کند، گفت: «محمدرضا خاتمی اظهاراتی را در خصوص تقلب در انتخابات ۸۸ آن هم بعد از ۱۰ سال از تاریخ انتخابات بیان کرده، که مصداق بارز نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است. متعاقباً مشارالیه در جریان دفاع از عنوان اتهامی در دادگاه نیز بر آن اکاذیب صحه گذاشته و اتهاماتی را صریحاً به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور یعنی انتخابات وارد نموده و بار دیگر نظام را به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ متهم نموده است. طرح مجدد ادعاهای واهی و پاسخ داده شده آن هم پس از ۱۰ سال از زمان برگزاری انتخابات، نشان از سوء‌نیت متهم و وجود عنصر معنوی جرم دارد که در صورت عدم برخورد با انتشاردهندگان شایعات و اکاذیب در آستانه انتخابات پیش رو ایجاد تردید در اذهان مردم و خدشه به اعتماد عمومی را موجب می‌شود.»

2ـ برای پیروزی به نیروی انتحاری نیاز داشتیم!

«تقی رحمانی» فعال سیاسی ملی‌ـ مذهبی با وجود حمایت صریح و همه‌جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس از فتنه سبز مدعی شد: «نیروی خارجه در جنبش سبز نقش اصلی نداشت.» او در ادامه نوشت: «با تمام نقدی که به رهبران جنبش در مورد کاستی در رهبری جنبش وارد است، اما آنان می‌دانستند که نیروی اعتراضی و تأثیرگذار هستند نه تعیین‌کننده. این جنبش یا باید انتحار می‌کرد یا باید کنترل می‌شد و در خیابان جمع می‌شد. از طرفی نیروی انتحاری وجود نداشت و اقشار حامی جنبش مردمی مدنی بودند که می‌خواستند زندگی هم بکنند.» رحمانی در ادامه افزود: «سبزی جنبش نمی‌توانست تا ابد ادامه یابد پس جنبش به سوی زردی رفت و زردی گاه به پلاسیدن می‌رود؛ عده‌ای در جنبش معامله‌گر شدند و نام جنبش را برای خود خرج کردند که با آنها کاری نیست.»

3ـ افزایش صادرات غیر نفتی از ۴ درصد به ۵۰ درصد

«محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالاهای کشورهای همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود. وی افزود: کشورهای همسایه ایران سالیانه هزار میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار انواع کالا و خدمات وارد می‌کنند، اگر فقط ۱۰ درصد این کالاها و خدمات فنی مهندسی از ایران تأمین می‌شد، می‌توانستیم سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه داشته باشیم. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت سهم صادرات غیر نفتی در ۴۰ سال گذشته از حدود ۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که بر اساس این ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.

4ـ کاهش ارزش دلار به کمترین میزان در سه ماه گذشته

در حالی که زمان کمی تا برگزاری جلسه هیئت‌مدیره بانک مرکزی فدرال آمریکا باقی مانده است، ارزش دلار به کمترین میزان در سه ماه گذشته در برابر دیگر ارزهای مرجع رسید. این انتظار در بازار ایجاد شده است که ممکن است بانک مرکزی فدرال آمریکا برای نخستین بار در 10 سال گذشته به سمت کاهش نرخ بهره برود. مؤسسه CME فدواچ احتمال کاهش بهره در نشست کنونی را 20 درصد و در نشست آتی را 70 درصد عنوان کرده است. طی سه هفته گذشته، دلار یک درصد از ارزش خود را از دست داده و برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که بانک مرکزی آمریکا موضع خنثی‌تری را نسبت به افزایش یا کاهش نرخ بهره در پیش گیرد، دلار تقویت خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات