صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۱۷

يك شليك؛ دو پيام

شكار يك پرنده جاسوسي و متجاوز به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران، جهان را شگفت‌زده كرد. در اولين دقايق روز پنج‌شنبه، 30 خرداد ماه، پهپاد جاسوسي فوق سرّي و فوق پيشرفته آمريكا، ‌پس از عبور از مرزهاي هوايي ايران بر فراز آب‌هاي سرزميني كشورمان در تنگه هرمز،‌ با شليك پدافند هوايي  نيروي هوافضاي سپاه منهدم شد. انهدام اين پهپاد بسيار پيشرفته و گران‌قيمت، آمريكا و همه متحدان اروپايي، صهيونيستي و عربي منطقه‌اي او را دچار بهت و حيرت نمود و به آنان شوك گيج‌كننده‌اي وارد كرد. خبر به سرعت در جهان منتشر شد و تحليل‌ها و تفسيرها را به دنبال داشت و هر رسانه و صاحب تحليلي از ميان كارشناسان در حوزه‌هاي راهبردي، ‌از منظر خود تحليلي ارائه كرد. در اين ميان، بسياري از رسانه‌ها و محافل سياسي و راهبردي در جهان، ‌لحظه‌ها را رصد مي‌كردند تا ببينند‌ واكنش آمريكا و شخص ترامپ به اين رسوايي جاسوسي و ريخته شدن پر و بال شاهين بداقبال‌شان بر فراز خليج‌فارس چگونه خواهد بود. بسياري از كارشناسان معتقد بودند ترامپ و متحدانش، ‌بايد پيش از هر اقدامي، ‌پيام‌هاي اقدام ايران در منهدم كردن پهپاد جاسوسي آمريكا را مورد توجه قرار دهند. نگارنده بر اين اعتقاد است كه‌ شكار پهپاد آمريكايي بر فراز آب‌هاي سرزميني ايران، دو پيام روشن به همگان، به ويژه دشمنان داشته است: 

1ـ اولين پيام اين شكار ‌آن است كه جمهوري اسلامي، ‌داراي قدرت و توانايي فوق‌العاده بالا و باورنكردني براي مقابله با هر نوع تجاوز و در هر سطحي است. آمريكايي‌ها هرگز تصور نمي‌كردند پهپاد فوق پيشرفته، رادارگريز و غير قابل رهگيري آنان، ‌شكار سپاه پاسداران شود؛ اما اين اتفاق افتاد و شيردلان پاسدار و حافظان حريم ملت ايران،‌ اين ناممكن از نظر آمريكايي‌ها را ممكن كرده، ‌آنان را به بهت و حيرت فرو بردند. در اين ميان، نكته بسيار مهم اينكه، ‌پهپاد جاسوسي «گلوبال هاوك» با سامانه پدافندي «سوم خرداد»،‌ كه يك سامانه كاملاً‌ ايراني و ساخت داخل است، ساقط شد. ساقط كردن اين پرنده گران‌قيمت 220  ميليون دلاري با يك سامانه پدافندي كاملاً ايراني، نشان از توانمندي ايران و صدق كلام فرماندهان و مسئولان ايراني در زمينه قدرت بازدارندگي دفاعي و نظامي جمهوري اسلامي دارد. بارها و بارها گفته شده، ‌جمهوري اسلامي ايران از ابزار،‌ تجهيزات و توانايي‌هاي فوق‌العاده بالا و باورنكردني ‌براي مقابله با همه تجهيزات،‌ سلاح‌ها و جنگ‌افزارهاي دشمن برخوردار است. پيام صريح و روشن منهدم كردن اين پهپاد جاسوسي رادارگريز و غير قابل رهگيري و انهدام، آن است كه نيروي ساقط‌كننده اين ابزار فوق مدرن جاسوسي  قادر به منهدم كردن پيشرفته‌ترين ناوهاي جنگي آمريكا و فرستادن آنها به قعر آب‌ها نيز هست. 

2ـ دومين پيام اين شليك و شكار موفق، ‌نمايش اراده، قدرت تصميم‌گيري و نداشتن ذره‌اي ترديد در مقابله با متجاوز است. رهبر حكيم انقلاب اسلامي، ‌بارها و بارها به دشمنان، با صراحت اعلام كرده‌اند، ‌زمان بزن و در رو گذشته است. شايد مقامات آمريكايي تا قبل از اين اقدام شجاعانه پاسداران انقلاب اسلامي، ‌بر اين تصور بودند كه جمهوري اسلامي ناتوان از دادن پاسخ قاطع به تهديد و تجاوز آمريكايي‌هاست. اين تصور غلط مبتني بر تجربه آنان از رفتارهاي افرادي چون صدام‌حسين در عراق بود. صدام‌حسين آمريكايي‌ها را بسيار تهديد كرد؛ اما در عمل هيچ واكنشي براي مقابله از خود نشان نداد. ساقط كردن هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي پس از تجاوز به مرزهاي هوايي ايران،‌ اين پيام صريح، ‌قاطع و سريع را به آمريكايي‌ها داد كه آنان بايد درباره ملت ايران و نيروهاي مسلح تحت امر ولايت فقيه،‌ نگاهي واقع‌بينانه داشته باشند و دچار اشتباه محاسباتي نشوند.      

نگاه واقع‌بينانه آن است كه اين ملت و نيروهاي مسلح آن، از هيچ قدرتي ترس به دل راه نمي‌دهد. اين ملت و نيروهاي مسلح آن، ‌ايمان دارد تنها قدرتي كه بايد در برابرش تسليم شد و سر تعظيم فرود آورد،‌ قدرت لايزال الهي است و با اتكا به همين قدرت مي‌توان همه قدرت‌هاي طاغوتي و شيطاني را در هم كوبيد. تجربه چهل ساله گذشته ملت ايران،‌ درستي اين اعتقاد و ايمان را به اثبات رسانده است. با آن توانايي پيش‌گفته و اين اعتقاد و ايمان، ‌جمهوري اسلامي كشوري شكست‌ناپذير بوده،‌ هر نوع خطاي آمريكايي‌ها براي جنگ با ايران، ‌نتيجه‌اي جز پيوستن آنان به تاريخ نخواهد داشت. به نظر مي‌رسد آقاي ترامپ با اندكي تأمل اين دو پيام را دريافت كرد؛ اما او براي توجيه ترس از جنگ با‌ ايران گفت كه من دستور توقف حمله محدود را به دليل جلوگيري از كشته شدن 150 نفر ايراني دادم! آيا مي‌توان باور كرد آمريكايي‌ها كه به راحتي آب خوردن در گوشه و كنار جهان آدم مي‌كشند،‌ حالا رئيس‌جمهورشان نگران جان 150 نفر ايراني باشد و 10 دقيقه قبل از حمله، ‌دستور توقف عمليات بدهد؟! بايد دانست كه اين يك عمليات رواني بيش نيست. آقاي ترامپ نگران است و مي‌داند كه اگر يكي بزند، ‌ده تا مي‌خورد و در مقابل 150 شهيد ايراني،‌ بايد در همان روز اول جنگ، به دنبال جمع‌آوري ‌هزاران كشته آمريكايي‌ در منطقه باشد. آري، ‌اين محاسبه بود كه آقاي ترامپ را سر جايش نشاند و تسليم قدرت الهي ملت ايران كرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات