صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۲۸

از اقدامات ناچیز تا تحریم هوشمند

1ـ FATF ابزار تحریم هوشمند آمریکا!
«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست اخیر FATF که در شهر اورلاندو ایالت فلوریدای آمریکا برگزار شد، گفت: «سرانجام با ریاست ایالات متحده آمریکا، FATF روش‌هایی را آزمایش کرد که استانداردها بتوانند به طور مؤثر با تهدید تأمین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی مبارزه کنند. کشورهای یاغی، تروریست‌ها و سندیکاهای جنایی بین‌المللی به طور فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه، به منظور ادامه توسعه اشاعه‌گری سلاح‌های کشتار جمعی خبره و ماهر شده‌اند. من این سازمان را تشویق می‌کنم تا کارهایی را که در اینجا انجام شد، به منظور اطمینان از اینکه خط مشی‌ها و کنترل‌های شبکه جهانی FATF و به طور مؤثر مواجهه با این تهدید تکامل ‌یافته را تکمیل کند.» به تازگی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در نشست خبری مشترک با «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان خواستار تصویب فوری و بدون حق شرط لوایح مرتبط با FATF، یعنی لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT از سوی ایران شده بود.


2ـ توهین وزیر خارجه آمریکا به رئیس‌جمهور ایران!
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر محرمانه خود به افغانستان بار دیگر از ایران بابت آنچه «نفوذ بی‌ثبات‌کننده» این کشور در منطقه و سراسر جهان خوانده، انتقاد کرد؛ اما همین که از «مایک پمپئو» خواسته شد تا نمونه‌های مشخصی از این به ‌اصطلاح نقش ایران در تضعیف صلح در افغانستان نام ببرد، گفت: «نمی‌توانم بیشتر از این در این رابطه صحبت کنم». با وجود این، وزیر خارجه آمریکا از اتهام‌زنی علیه تهران عقب‌نشینی نکرد و مدعی شد: «ایران بیش از 40 سال، در فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان مشارکت داشته است. آنها (ایرانی‌ها) همچنان بزرگ‌ترین نیروی بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان هستند.» وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات ایران‌هراسانه خود به رئیس‌جمهور ایران نیز توهین کرد و اظهارات اخیر وی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا را «بچه‌گانه و نابالغ» خواند.


3ـ جمهوری اسلامی ایران تسلیم نمی‌شود
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، دولت ترامپ با هدف وادار کردن ایران برای حضور مجدد بر سر میز مذاکره، فشارهای اقتصادی علیه تهران را افزایش داده؛ اما ایران تسلیم خواسته‌های واشنگتن نشده و افزون بر ساقط کردن پهپاد این کشور، فعالیت‌های هسته‌ای خود را که پیش از این طبق برجام محدود شده بود، از سر گرفته و تأکید کرده است ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3/67 درصدی‌ا‌ش به زودی از سقفی که در توافق هسته‌ای تعیین شده بود، عبور خواهد کرد. روزنامه «واشنگتن‌پست» ادامه داد، اقدامات اخیر دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله وضع تحریم‌های جدید، حملات سایبری و تهدید ایران به استفاده از نیروی نظامی نشان‌دهنده قاطعیت واشنگتن برای آوردن ایران به میز مذاکره است؛ اما واقعیت این است که قاطعیت بیش از حد در چنین مواردی نتیجه معکوس دارد.


4ـ اقدامات ناچیز است و اولتیماتوم تهران پابرجاست
یک منبع آگاه با بیان اینکه نتایج کمیسیون مشترک برجام که به تازگی در وین برگزار شد با خواسته‌های بحق جمهوری اسلامی ایران از برجام فاصله زیادی داشته و نتوانسته است مطالبات ما را برآورده کند، تأکید کرد: تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران این است که اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی‌اش را ادامه داده و در این مسیر در اولین اقدام به زودی از سقف ذخایر 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد. این منبع آگاه در عین حال گفت: در صورت تحقق خواسته‌های برجامی ایران در حوزه بانکی و نفتی از سوی اروپا، کشورمان این آمادگی را دارد تا نسبت به اقدامات کاهشی خود در چارچوب مواد 26 و 36 برجام تجدید نظر کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات