صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۵۰

رویکردی مترقیانه به حقوق بشر

موضوع حقوق بشر و کرامت انسانی از مباحث اساسی و مهم در هر جامعه‌ای است. دولتمردان کشورهای گوناگون نیز هر یک به گونه‌ای سعی دارند خود را مدافع حقوق بشر معرفی کنند؛ هر چند ممکن است در عمل به الزامات آن پایبند نباشند. در این زمینه رهبر معظم انقلاب مجموعه‌ای از مباحث بنیادین را درباره موضوع حقوق بشر بیان کرده‌اند که در ادامه به بخش اندکی از آنها می‌پردازیم:

نامگذاری مبتنی بر واقعیت‌ها: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1394 در دیدار با خانواده‌های شهدای هفتم تیر بیان داشتند: «از هفتم تیر تا دوازدهم تیر شما ببینید چقدر ترور، قتل عام و کشتار [انجام شد]؟ [چقدر] زن، کودک، عالِم، سیاستمدار، به وسیله عوامل آمریکا آماج این جنایت‌ها قرار گرفتند؟ ایشان در ادامه فرمودند که اگر طراح این حوادث هم سرویس‌های امنیتی آمریکا و غرب نبودند، حداقل کمک‌کننده بودند؛ حداقل تشویق‌کننده بودند. این دشمن‌ها را بشناسیم. به تعبیر بعضی دوستان، خوب است این هفتم تا دوازدهم تیر را هفته حقوق بشر آمریکایی اعلام بکنیم.»(1394/04/06)

سلب صلاحیت از آمریکا: رهبر معظم انقلاب معتقدند کشور آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است و نباید ادعای حقوق بشر داشته باشد. ایشان در این باره می‌فرمایند: «آمریکایی‌ها حق ندارند نام حقوق بشر را بر زبان جاری کنند. کسانی که لکه ننگ کارهایی از قبیل زندان گوانتانامو و ابوغریب و بمباران مناطق مسکونی در عراق و افغانستان و جاهای دیگر روی پیشانی آنهاست، مظهر نقض حقوق بشر، خود آنها هستند؛ اینها وقاحت دارند که باز هم از حقوق بشر حرف می‌زنند.(1383/11/11)

تفاوت گفتمانی اسلام و غرب درباره حقوق بشر: رهبر فرزانه انقلاب معتقد به تفاوت ماهوی و ذاتی اسلام و غرب هستند. «گفتمان اسلامی، طرفدار عدالت است، طرفدار آزادی بشر است، طرفدار از بین رفتن زمینه‌های استکبار و استعمار است، طرفدار نابودی نظام سلطه در همه جهان است؛ یعنی در دنیا دو جناح سـلطه‌گر و سـلطه‌پذیر وجود نداشته باشد؛ این گفتمان نظام اسلامی است؛ این همان پرچمی است که دست شماست. نقطه مقابل آن، یک گفتمان ظالمانه، زورگویانه، متکبرانه و خودخواهانه است از سوی قدرت‌های انحصارطلب عالم، قدرت‌های سلطه‌گر عالم که متکی به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ جهانند.»(1394/02/30)

راهکاری برای صیانت از حقوق بشر: «پس از گذشت 65 سال از اشغال رسمی فلسطین، هنوز ظلم و جور و اجحاف بـه آن ملت مظلوم به طور روزانه ادامه دارد؛ تخریب خانه‌ها، دستگیر کردن بیگناهان، جدا کردن فرزندان از پدران و مادران، انباشتن زندان‌ها از کسانی که بدون گناه در زندانند یا دوران محکومیت زندانی خود را سپری کردند و دردناک اینکه قدرت‌های مسلط غرب هم از آن جنایتکاران با همه وجود حمایت می‌کنند. این یکی از مصیبت‌های دنیای امروز است که از یک ظلم آشکار که مرکب است از ده‌ها و بلکه صدها ظلم به طور متراکم، کسانی حمایت می‌کنند که ادعای طرفداری از حقوق بشر، از دموکراسی و از این‌گونه شعارهای زیبا و رنگین بر زبان دارند؛ اما در عمل از جنایتکاران حمایت می‌کنند.»(1392/05/18) این سخن رهبر معظم انقلاب در حالی بیان می‌شود که وی راه حل مسئله فلسطین را پذیرش ساز و کارهای مبتنی بر نظر مردم و مراجعه به آرا تفسیر می‌کنند؛ در شرایطی که غرب راه دیگری جز تحمیل و اجبار نمی‌شناسد!

رفتار مترقیانه حقوق بشری در برابر اقلیت‌ها: رهبر معظم انقلاب کشورهای غربـی را ناقض حقوق اقلیت‌ها دانسته و در این خصوص می‌فرمایند: «زمانی که اقلیت مسلمان بسیاری از کشورهای اروپایی، مورد آزار، تبعیض و تحقیر کشورهای مدعی حقوق بشر قرار می‌گیرند و حتی از تحریک انگیزه‌های قومی و مذهبی استفاده می‌کنند، کمترین اشاره‌ای به حق تضییع شده این مظلومان نکرده، با سکوت و احیانا عمل خود، به ستمی که بر مسلمین می‌رود، مهر تأیید می‌زنند. در برخی کشورهای آسیایی هم اقلیت‌های بزرگ مسلمان دچار همین سرنوشتند.(1368/09/02) هم اکنون همه اقلیت‌های دینی با هر تعداد جمعیت، نمایندگانی را درون مجلس شورای اسلامی در اختیار دارند. 

رویکردی تکریم‌آمیز به حقوق زنان: رهبر معظم انقلاب روش غرب را در مورد زنان، نادرست، پست‌کننده و مبتنی بر حکومت جنگل، وحشی‌گري، شهوترانی و تحقیر زن توصیف کردند و آن را نمونه‌ای از نقض حقوق بشر دانسته و فرمودند: «روش اسلام و نظام جمهوري اسلامی ایران نسبت به زن محترمانه، تکریم‌آمیز، مصلحت‌اندیشانه، عاقلانه و به نفع بشریت است و آنچه غربی‌ها در مورد زن اعمال می‌کنند ناقض حقوق انسانی زن است».(1372/09/17)

حقوق بشر و حفظ و حراست از کرامت انسانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع دیروز و امروز به شمار می‌رود، اما وجود سلاح‌های کشتار جمعی، تبعیض‌های نژادی، فقر، قاچاق انسان و... نشان دهنده آن است که جوامع انسانی همواره در معرض نقض اساسی حقوق بشر قرار دارند. اگر می‌بینیم پس از گذشت نیم قرن از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، دستاوردهایی به وجود نیامده است، باید ریشه‌های آن را در اینجا جست‌وجو کنیم که طراحان حقوق بشر بر مدار اخلاق و تکریم انسان‌ها پیش نمی‌روند. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب معتقدند آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و مدعی دروغین دموکراسی و لیبرالیسم و حقوق بشر است و در اقصی نقاط جهان حقوق زنان و کودکان را لگدمال می‌کند؛ اما در عین حال این دولت با بهانه قرار دادن حقوق بشر سخت‌ترین محدودیت‌ها را علیه نظام‌های مستقل ایجاد می‌کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات