صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۷۸

اون؛ بازیگر فیلم انتخاباتی ۲۰۲۰ ترامپ

ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا بود که به خاک کره شمالی قدم گذاشت، اما همزمان تاکید کرد که تحریم ها علیه پیونگ یانگ همچنان باقی است !
 
 
 
 
 
عبور از مرز گاهی برای رئیس جمهور آمریکا هزینه داشته و به همین دلیل برایش جذاب نبوده است. خواه این عبور مربوط به پهپادی از گنجینه پنتاگون باشد که با عبور غیرقانونی از مرز سرنگون می شود و خواه موج مهاجرانی باشد که از مکزیک به سوی شمال در حرکت هستند. اما دونالد ترامپ ساعت ۳:۴۵ دیروز بعدازظهر (به وقت محلی)، در «منطقه غیرنظامی کره» که مرز دو کره است، با کیم جونگ اون دیدار کرد و با عبور از مرز این کشور، 20 گام به خاک تحت حاکمیت خاندان کیم وارد شد. این نخستین باری است که یک رئیس‌جمهور آمریکا بر خاک کره شمالی قدم می‌گذارد. ترامپ بعد از این دیدار گفت: «وقتی من این موضوع را (ملاقات در منطقه مرزی) در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردم، اگر رئیس کیم (عنوان رهبر کره شمالی) دعوت را نمی‌پذیرفت، برای من در برابر چشم رسانه‌ها خیلی بد می‌شد. خیلی سپاس گزارم که او پذیرفت این دیدار انجام شود چون خیلی برای من و ایشان خوب شد.» رهبر کره شمالی نیز در جواب وی گفت: «از پیشنهاد شما در توئیتی که زده بودید بسیار شگفت‌زده شدم و تازه عصر بود که تاییدیه آن را گرفتم. مایل بودم که دوباره با شما ملاقات کنم و به ویژه به خاطر دو کره». رهبر کره شمالی همچنین تاکید کرد که «فکر می‌کنم این اقدام (ورود به خاک کره شمالی)، نشانه‌ای است از تمایل (ترامپ) به پاک کردن گذشته تاریک و گام گذاشتن به آینده‌ای جدید» اما آیا این دیدار همچون تصورات رهبر کره پیشرفتی در پی خواهد داشت؟
چرا این دیدار نمایشی است؟ 
ترامپ که پس از شرکت در اجلاس رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ در ژاپن به کره جنوبی سفر کرده بود، در توئیتی نوشت: اگر رهبر کره شمالی بپذیرد، «دیداری با او در منطقه غیرنظامی خواهم داشت تا دستش را بفشارم و سلامی بکنم».  ترامپ پیش از این دیدار طوری سخن می گفت که انگار دارد با یکی از ده ها زنی که در عمر 70 ساله اش دیدارکرده، در پارک ملی واشنگتن قرار عاشقانه می گذارد تا کمی در طبیعت سبز و آرام آن قدم بزنند. انگار از یاد برده که آخرین دیدار آن ها در هانوی ویتنام هیچ دستاوردی برای طرف ها نداشت و باعث شد رئیس جمهور آمریکا پیش از زمان تعیین شده میز مذاکرات را ترک کند و به کاخ سفید برگردد. پیش از دیدار دیروز، رئیس جمهور آمریکا در این باره به خبرنگاران گفته بود: «من فقط می‌خواستم بدانم که آیا او تمایل دارد دیداری داشته باشیم... اگر او بخواهد دیدار کنیم، من به منطقه مرزی می‌روم و برای دو دقیقه‌ همدیگر را می‌بینیم. همین فقط، اما همین هم خوب است.» اما آیا این همه ماجراست؟ جواب نمی تواند مثبت باشد. حدود یک سال و نیم تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا باقی مانده، مناظرات تلویزیونی حزب دموکرات آغاز شده و نظر سنجی ها به صورت فعال بخت و اقبال دو حزب جمهوری خواه و دموکرات را منتشر می کنند. در این میان، دیپلماسی گرفتن عکس یادگاری دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی این بار در سومین مرحله خود با نمایش پا گذاشتن او در خاک کره شمالی، ادامه یافته است. کسب عنوان «نخستین‌ها» بدون در نظر گرفتن نتیجه عملی، برای ترامپ از اهمیت زیادی برخوردار است و او به این قبیل مانورها برای کارزار انتخاباتی 2020 خود نیازمند است. او حتی پیش از آغاز سفر غیر منتظره اش گفته بود: «در زمان باراک اوباما، دولت آمریکا به کره شمالی "التماس می‌کرد" که رهبر کره شمالی با آقای اوباما ملاقات کند، اما کیم جونگ اون حاضر نبود با اوباما ملاقات کند.» هرچند که بن رودز، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما، اظهار نظر جنجالی ترامپ را رد کرد و گفت: «ترامپ  دروغ می‌گوید. من همه این هشت سال (ریاست جمهوری اوباما) آن جا حضور داشتم. اوباما هرگز به دنبال دیدار با کیم جونگ اون نبود. سیاست خارجی، نمایش تلویزیونی نیست ، بلکه با واقعیت سر و کار دارد.» با همه این تفاسیر، از آن جا که این دیدار ناگهانی بوده، فرصت چندانی وجود نداشته که مذاکرات بیشتر و جدی‌تری انجام شود و به همین دلیل انتظار می‌رود که ملاقات دو کشور بیشتر ارزش نمادین داشته باشد. منتقدان می‌گویند این دیدار، نمایشی است که نتیجه روشنی ندارد، اما برخی ناظران معتقدند که این دیدار می‌تواند بر آینده مذاکرات میان دو کشور اثر بگذارد. آمریکا خواستار خلع سلاح اتمی کره‌شمالی است و کره شمالی نیز خواستار لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن. خواسته‌هایی که تا به حال از سوی هیچ یک از طرف ها پذیرفته و اجرایی نشده است. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا دراین باره در توئیتی نوشت: «صرف انجام یک دیدار به خودی خود اهمیتی ندارد. انجام این دیدار در صورتی که به کاهش تهدید کره شمالی بینجامد، ارزش خواهد داشت» چراکه ترامپ پس از دیدار روز گذشته اعلام کرد: «تحریم‌های کره شمالی در جای خود باقی است هر چند من به‌ دنبال لغو‌ آن ها هستم و نمی خواهم که این کشور تحت تحریم باشد!»  
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات