صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۰۲

از زمینه‌سازان شکست برجام تا کانال مالی ایران و عراق

1ـ دردسر‌های هشت ساله یک تغییر املایی در کابینه

یک مقام ارشد اجرایی با ارسال گزارشی برای تعدادی از مدیران نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرده اگرچه با توافق تعدادی از مدیران دولتی در سال ۱۳۸۸ مقرر شده بود تعدادی از اموال غیر منقول و ساختمان‌های اداری، تحویل یکی از معاونت‌های زیر نظر ریاست‌جمهوری شود، اما در خلال گردش کار صورت گرفته، هیئت وزیران وقت در سال ۱۳۹۰ حق بهره‌برداری از این اموال را به جای معاونت ریاست‌جمهوری، به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار کرد که همین موضوع سبب بروز مشکلات مختلف قانونی و اجرایی در زمینه تملک و بهره‌برداری از این ساختمان‌ها شده است. بر اساس بخشنامه روز‌های اخیر دولت به همه وزرا و رؤسای سازمان‌های دولتی، تأکید شده است با توجه به الزامات مندرج در ماده ۸ قانون برنامه ششم توسعه، از این پس در صورتی طلب اشخاص حقیقی و حقوقی از دولت، مورد تأیید رسمی خواهد بود که قبل از تعهد، تضمین آن به وسیله مبانی قانونی به تأیید سازمان برنامه رسیده باشد و در صورتی که مرجع دیگری غیر از این سازمان برای صدور و تأیید تضامین اقدام کند، فاقد وجاهت قانونی است.

2ـ چه کسانی زمینه‌ساز شکست برجام شدند؟

«احمد خرم» از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در اظهاراتی تأمل‌برانگیز کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران را بدعهدی ایران دانسته و گفته است: «ایران باید برای حفظ برجام همه هم‌ّ و ‌غم‌اش را به کار بگیرد. در کل کشورها باید برای قراردادهای بین‌المللی ارزش قائل شوند و بدانند ساختار نظام بین‌الملل بدعهدی را با هیچ متر و معیاری نمی‌پذیرد.» وزیر راه دولت اصلاحات همچنین بدون اشاره به نقش ایالات متحده آمریکا در شکست توافق جامع هسته‌ای، می‌گوید: «گروهی که از چند سال پیش با عنوان دلواپس شناخته می‌شوند،‌ اصولاً نمی‌توانند نه آرامش را و نه هر نشانه‌ای از موفقیت را برتابند. به همین دلیل با هر مسئله‌ای که با منافع کشور ارتباط دارد، مخالفت کرده و حتی گاهی به خود اجازه اشکال مختلف تهدید را می‌دهند.»

3ـ اروپایی‌ها همچنان به دنبال خرید زمان هستند!

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت: بریتانیا، فرانسه و آلمان فعلاً سازوکار حل و فصل مناقشه در توافق جامع هسته‌ای را که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد بینجامد، کلید نمی‌زنند. این خبرگزاری همچنین مدعی شد: یک دیپلمات اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای دیگر اظهار داشته سه قدرت اروپایی تلاش خواهند کرد ایران به تعهداتش پایبند بماند و اکنون به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر برای گفت‌وگو هستند، اروپا قصد دارد براساس گزارش آژانس، مسئله عبور ایران از حد مجاز ذخیره‌سازی اورانیوم، در چارچوب فرایند برجام را بررسی کند. این دیپلمات تأکید کرده است ایران باید به تعهداتی که به آنها پایبند بوده، بازگردد. هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد.

4ـ کانال مالی ایران و عراق در حال تکمیل است

«یحیی آل‌اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره راه‌اندازی کانال مالی مشابه اینستکس بین دو کشور ایران و عراق گفت: این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رئیس بانک مرکزی ایران و رئیس بانک مرکزی عراق صورت گرفته و محور آن جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است. وی در ادامه اظهار داشت: در این زمینه توافقات کلی صورت گرفته و حتی در دو یا سه مورد که مربوط به شرکت مپنا و طلب ناشی از صدور برق به عراق بود، از این سیستم استفاده شده است. آل اسحاق همچنین گفت: درباره بخش خصوصی هم در حال مذاکره هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات