صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۲۷
مقابل کاخ سفید اتفاق افتاد

آتش زدن پرچم آمریکا در روز استقلال آمریکا توسط مردم آمریکا

شماری از معترضان به سیاست‌های ترامپ و شعارهای ناسیونالیستی وی پرچم این کشور را در روز استقلال آمریکا و مقابل کاخ سفید به آتش کشیدند!

آتش زدن پرچم آمریکا در روز استقلال آمریکا توسط مردم آمریکا


در جشن سالروز استقلال آمریکا پرچم این کشور مقابل کاخ سفید توسط عده‌ای از معترضان به آتش کشیده شد. مسئله‌ای که به ندرت در کشورها رخ می‌دهد و می‌توان آن را نشانه‌ای آشکار از بحران هویت ملی در آمریکا دانست. موسسه «گالوپ» چند روز پیش طی یک نظرسنجی اعلام کرده بود که در آستانه چهارم جولای(پنج شنبه 13 تیر) سالگرد استقلال آمریکا، میزان افتخار و غرور آمریکایی‌ها نسبت به کشورشان به پایین‌ترین حد طی ۱۸ سال گذشته رسیده و تنها ۴۵ درصد از مردم آمریکا اعلام کرده‌اند که« به شدت» به کشورشان افتخار می‌کنند.
ترامپ از مدت‌ها پیش برای جشن این روز و استفاده انتخاباتی از آن خود را آماده کرده بود اما رسانه‌های آمریکایی، از جمله خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد جمعه گزارش دادند قبل از سخنرانی دونالد ترامپ درگیری‌هایی میان مخالفان او و طرفدارانش صورت گرفت و مخالفین ترامپ پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. طبق این گزارش، معترضان هنگام سوختن پرچم آمریکا فریاد می‌زدند: «آمریکا هیچ وقت بزرگ نبوده است.» این شعار، احتمالاً برای مخالفت با شعار «بیایید آمریکا را دوباره باعظمت کنیم» سر داده شده که ترامپ همواره آن را مطرح می‌کند.
«جوئی جانسون»، یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراضات قبل از آغاز تظاهرات‌ها گفته بود: «می‌خواهم با مردم دنیا صحبت کنم تا بدانند که در داخل مرزهای این کشور هم کسانی هستند که در کنار مردم دنیا ایستاده‌اند». بعد از خاموش شدن آتش، معترضان با گروهی از طرفداران ترامپ که شعارشان «ترامپ ۲۰۲۰» بود درگیر شدند. دو گروه شعارهایی مقابل هم سر دادند که گاهاً به زد و خوردهایی منجر می‌شد.سرویس مخفی آمریکا چندین نفر از معترضان، از جمله «جوئی جانسون» را دستگیر و به جایی نامعلوم منتقل کرده است. برخی از معترضان، عروسک‌های معروف به «بچه ترامپ» که برای نشان دادن روحیات کودکانه ترامپ ساخته شده‌اند را در این تظاهرات‌ها به نمایش گذاشتند.
انتقادها از جشن استقلال
دستور ترامپ برای برگزاری مراسم رژه در جشن روز استقلال اما، با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و منتقدان از جمله در کنگره آمریکا وی را به استفاده از نیروهای مسلح در راستای اهداف شخصی متهم می‌کنند.
پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی از افزایش انتقادها به برگزاری این جنش خبر داده و نوشته: «منتقدان می‌گویند ترامپ جشن‌های روز چهارم ژوئیه را به سود خود مصادره می‌کند؛ او در مکان بنای یادبود لینکلن برای گروهی دست‌چین شده از هواداران و هم حزبی‌های خود سخنرانی و همچنین نمایشی پرهزینه از ادوات نظامی و جنگنده‌های پیشرفته‌ ارتش آمریکا را سازماندهی کرد.»
به گفته‌ منابع وزارت دفاع، برخی از فرماندهان نظامی و افسران رده بالای ارتش، همچون ترامپ شور و شوق برای رژه نشان ندادند و نگران این بودند که مراسم جشن استقلال به رویدادی سیاسی تبدیل شود. «ماذی هیرونو»، نماینده‌ دموکرات مجلس سنای آمریکا در این باره می‌گوید: «روز چهارم ژوئیه قرار بود روز تعطیل ملی باشد؛ او (ترامپ) نه تنها این روز را سیاسی می‌کند، بلکه دارد همه چیز را برای خودش مصادره به مطلوب می‌کند.»
ترامپ در پاسخ به انتقاد‌هایی که از هزینه هنگفت مراسم شده در پیامی توئیتری نوشت: «هزینه جشن باشکوه درود بر آمریکا در مقایسه با ارزش و بهایی که این روز برای ما دارد خیلی ناچیز است.» واشنگتن پست در گزارشی نوشته فقط اداره‌ ملی پارک‌ها و فضای سبز رقمی بالغ بر ۲.۵ میلیون دلار برای تامین هزینه‌های جاری مراسم اختصاص داده است.
گاف‌های عجیب ترامپ
وعده‌های انتخاباتی ترامپ همراه با گاف‌های عجیبش در این مراسم از دیگر حاشیه‌های برجسته جشن‌های روز استقلال آمریکا بود. ترامپ در سخنرانی خود گفت: «ما قصد داریم در آینده بسیار نزدیک به ماه بازگردیم و اندکی پس از آن پرچم آمریکا در مریخ نصب خواهد شد.»ترامپ در این سخنرانی گاف عجیبی نیز داد که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: در سال ۱۷۷۶ میلادی، نیروهای انقلابی «فرودگاه‌ها» را تسخیر کردند. به نوشته روزنامه «گاردین»، ترامپ با لحنی حماسی گفت:‌ «ارتش ما آسمان را تحت کنترل خود درآورد، باروها را در هم کوبید، فرودگاه‌ها را تسخیر کرد، هر آن‌چه که باید را انجام داد و در دژ مک‌هنری، زیر آتش خیره‌کننده موشک‌ها، چیزی به‌جز پیروزی به دست نیاورد:».این در حالی است که استقلال آمریکا از انگلیس سال ۱۷۷۶ به وقوع پیوست، اما اولین هواپیما در سال ۱۹۰۳ توسط برادران «رایت» به پرواز درآمد. اولین موشک نیز طی جنگ جهانی اول مورد آزمایش قرار گرفت که از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی به وقوع پیوست. همچنین ترامپ به‌اشتباه، نبرد «مک‌هنری» را در جریان استقلال آمریکا دانست در حالی که این نبرد در سال ۱۸۱۲ و دهه‌ها بعد از استقلال آمریکا رخ داده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات