صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۳۷

گزیده تحلیل های رسانه ها

شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود -واکنش گسترده و نامحدود ایران -ایـران از نگـاه جانشین موگرینی -بهت زدگان!

شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود
کیهان:
در حالی که دست آمریکا و اروپا برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی کاملاً خالی است و خشاب تحریم‌ها مدتهاست فشنگی برای شلیک ندارد، روی آوردن به اقدامات ایذایی قابل تصور است. توقیف غیرقانونی نفتکش ایران در تنگه جبل‌الطارق از سوی انگلیسی‌ها، نمونه‌ای از این اقدامات است. جبل‌الطارق (منطقه‌ای کوچک در بخش شمالی تنگه) که بخشی از اسپانیا و عملاً تحت‌اشغال انگلیس است، میراث دوران استعمار برای انگلیسی‌هاست و ظاهراً فیل آنها یاد هندوستان کرده و فراموش کرده‌اند دوران استعمار تمام شده و از انگلیسی که روزگاری خورشید در آن غروب نمی‌کرد، امروز جز کشوری که در صحنه سیاست غیر از پادویی برای آمریکا حرفی برای گفتن ندارد، باقی نمانده است.
دیوید هولدن در سال 1971 در مقاله‌ای در مجله فارین افرز به تصمیم انگلیس برای خروج از منطقه غرب آسیا پرداخته و می‌نویسد: «از زمانی که بریتانیا اولین پیمان عربی خود را با سلطان مسقط در سال ۱۷۹۸ به امضا رساند- در تلاشی موفق برای بستن خلیج‌فارس به روی نیروهای دریایی فرانسه در طول جنگ‌های ناپلئون- رابطه ویژه‌ای میان بریتانیا و سرزمین‌های پیرامون خلیج‌فارس وجود داشت. بریتانیا در ایران منافعی برای خود ایجاد کرد که برای انگلیسی‌ها به عنوان پاسخی به طرح‌های امپریالیستی روسیه بر هند بسیار مهم بود؛ چرا که در برهه‌ای در قرن ۱۹ دو ماموریت جداگانه دیپلماتیک در تهران وجود داشت: یکی از سوی دولت بریتانیا در هند و دیگری از سوی دفتر امور خارجی لندن. در ساحل عربی خلیج‌فارس اما این رابطه برای چندین دهه شکننده بود و این رابطه اساسا بر اِعمال قدرت دریایی بریتانیا بر تعدادی از قبایل پراکنده، فقیر و عموما دزدی ساحلی مبتنی بود. این اقدامات با تهدید «دیپلماسی قایق‌های توپدار» و در راستای امضای یکسری از معاهدات برای سرکوب دزدی دریایی و تجارت برده انجام می‌شد که در نهایت به بریتانیا حق انحصاری اعمال کنترل بر امور خارجی و دفاعی در راستای حمایت از منافع بریتانیا را می‌داد.»
انگلیس طی نیم قرن اخیر از اعمال قدرت دریایی بر قبایل عربی حاشیه خلیج‌فارس و چوپانی بر آنها، به دزدی دریایی و خوش‌رقصی برای آمریکا رسیده است. انگلیس که دولتی شکست خورده و وضعیتی آشفته در داخل دارد، زمان و سوژه بدی را برای ابراز ارادت به ترامپ برگزیده است. گویا آنها دستگیری 10 ملوان متجاوز خود از سوی ایران در سال 1386 را فراموش کرده‌اند. جمهوری اسلامی در برابر بدعهدی‌های برجام راه اقدام متقابل را در پیش گرفته و در ماجرای نفتکش توقیف شده نیز به نظر می‌رسد بهترین راه همین است. در جنگلی که نام آن را نظم لیبرال آمریکایی گذاشته‌اند، مدارا با هیچ روباه و کفتاری، با عقل و تدبیر سازگار نیست.
واکنش گسترده و نامحدود ایران
جوان:
حال آنکه مواضع سینوسی و بیان علنی انصراف از حمله نظامی تلافی‌جویانه، پس از ساقط شدن هواپیمای بدون سرنشین و جاسوسی امریکا توسط امریکایی‌ها، گویای محاسبه دقیق آنان نسبت به پیامد‌ها و هزینه‌های سنگین هرگونه حمله محدود و نقطه‌ای به جمهوری اسلامی ایران است که با پاسخ قاطع و کوبنده مدافعان کشورمان با ابعاد زیر مواجه خواهد شد:
۱- گسترده بودن پاسخ که نه‌تن‌ها به مرز‌های کشورمان محدود نشده و از میانه آسیا تا سواحل مدیترانه و دریای سرخ را شامل خواهد شد، بلکه هر نقطه جغرافیایی که امریکا از آن برای شلیک و حمله استفاده کند، مورد شلیک و هدف مدافعان نظام و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت و هر دولت و کشوری که با نیرو‌های امریکایی در هرگونه حمله و جنایتی همکاری کنند، مجبور به دادن هزینه خواهند بود.
۲- نامحدود بودن زمان پاسخ که با برخورداری جمهوری اسلامی ایران و متحدان آن از حق دفاع و اقدام متقابل تا هر زمان که لازم باشد ولو به قیمت تبدیل شدن به جنگی طولانی‌مدت و فرسایشی عملیات دفاعی خود را تنظیم خواهد کرد تا بیشترین هزینه ممکن را به امریکا، محرکین، متحدان و همراهان او وارد سازند.
۳- پرشدت بودن پاسخ و تحمیل هزینه حداکثری به متجاوزان که بتواند تنبه حداکثری را تأمین و آنان را از تکرار هرگونه حماقت احتمالی دیگر پشیمان سازد. در واقع واکنش و پاسخ جمهوری اسلامی در برابر هرگونه حمله و تجاوزی ولو محدود و نقطه‌ای به سیاست بزن دررو پایان داده و به دامی برای پشیمان‌سازی متجاوز تبدیل خواهد شد. شلیک به پهپاد امریکایی با امکانات دفاعی ساخت داخل نشان داد که توان دفاعی کشورمان فوتوشاپ نبوده و در روز حادثه اراده متکی به روحیات عاشورایی و شهادت‌طلبانه در پیوند با جنگ‌افزار‌های فوق مدرن ایرانی، زمینی، دریا و آسمان را به جهنمی‌برای متجاوزان تبدیل و به‌هیچ پایگاه، پرنده و شناور دشمن امان نداده و هرکجا که دشمن متجاوز در تیررس جنگ‌افزار‌های مدافعان کشور و حامیان انقلاب اسلامی باشند به قتلگاهی تبدیل خواهد شد که خاطرات شکست امریکایی‌ها در ویتنام و سومالی را به حاشیه برده و رکورد کابوس‌های جدید را برای متجاوزان به ثبت برساند.
ایـران از نگـاه جانشین موگرینی
دنیای اقتصاد:
جوسپ بورل در حالی به‌عنوان مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است که به باور بسیاری در صورت تایید در پارلمان اروپا، به‌دلیل مخالفتش با یکجانبه‌گرایی آمریکا و انتقادهای صریحش از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، حمایتش از توافق هسته‌ای، رویکردهایش نسبت به انقلاب اسلامی ایران و به‌طور کلی نگاه همدلانه‌اش به ایران می‌تواند نقش موثری را در روابط آینده ایران و اروپا ایفا کند. از همین‌رو نگاهی به مواضع او درباره ایران خالی از فایده نیست. شاید یکی از مهم‌ترین مواضع او درست در زمانی که ایران با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است انتقاداو از لغو معافیت تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا باشد.
او اردیبهشت سال‌جاری در همایشی ضمن انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده برای صادرات نفت ایران، در سخنانی دیگر هشدار داده بود اگر سیاست آمریکا درخصوص به صفر رساندن فروش نفت ایران به کشورهای هند، چین و ترکیه موفقیت‌آمیز باشد، همچون دیواری خواهد بود که مقابل ایران قرار گرفته و اروپا باید با این سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا مقابله کند.بورل در ماجرای حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نیز تاکید کرده بود که شواهد کافی برای متهم کردن ایران وجود ندارد. او همچنین روز پنج‌شنبه در واکنش به توقیف نفتکش «ایرانی» از سوی انگلیس در جبل‌الطارق، با بیان اینکه این کار به درخواست آمریکا صورت گرفته است، گفت کشورش در حال بررسی محل دقیق این توقیف است تا معلوم شود آیا این اتفاق در آب‌های سرزمینی اسپانیا رخ داده یا آن‌طور که مقامات جبل‌الطارق ادعا دارند در آب‌های متعلق به خود جبل‌الطارق صورت گرفته است. دیدگاه بورل در مورد توافق هسته‌ای نیز جالب‌توجه است. او پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در۱۸ اردیبهشت سال گذشته نیز در واکنشی گفته بود: «خوشبختانه ایران توافق هسته‌ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره‌شدن کامل آن شد. تسلیح هسته‌ای ایران، بر نخستین کسانی که تاثیر می‌گذارد، اروپایی‌ها هستند. محکوم کردن توافق هسته‌ای از سوی آمریکا خبر بدی است. خوشبختانه پاسخ ایرانی‌ها در مرز قرار دارد، آنها توافق هسته‌ای را پاره نکردند وگفتند که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند آنها نیز به تعهداتشان عمل نخواهند کرد و کارهایی را در چارچوب محدودیت توافق انجام می‌دهند.» بورل سه روز پیش هم در واکنش به اقدام ایران در کاهش تعهداتش در قبال برجام در گفت‌وگویی اعلام کرد که تصمیمات ایران نقض برجام نیست. او همچنین این اقدامات را یک امر فنی توصیف کرد. جانشین احتمالی موگرینی همچنین چند بار خواستار تسریع روند اجرایی شدن اینستکس با ایران شده است.
بورل معتقد است که آمریکا نسبت به ایران «وسواس» دارد. از وی نقل شده که دو اتفاق در تاریخ معاصر، او را متحول کرده است؛ یکی جنگ ویتنام و دیگری انقلاب اسلامی ایران. از بین این دو، ویتنام اکنون با آمریکا وارد رابطه دوستی شده و در بازار آزاد و نظام سرمایه‌داری به یک تولید‌کننده و مقصدی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. با این حال آمریکا هنوز وسواس خود نسبت به ایران را حفظ کرده است.
او در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو هم گفته است: «ایران می‌خواهد اسرائیل را محو کند؛ کاری نمی‌توان کرد، باید این (واقعیت) را پذیرفت.»وزیر خارجه اسپانیا در بهمن سال گذشته و ۴۰ سالگی انقلاب ۵۷ نیز در رشته توییتی به دستاوردهای انقلاب ایران و جمهوری اسلامی پرداخت. رشته توییت‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده نگاه مثبت او به انقلاب اسلامی ایران باشد. بورل در این رشته توییت‌ها نوشت: «امروز چهلمین سالگرد انقلاب ایران است. این قدرت منطقه‌ای در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است. میزان باسوادی در سال ۱۹۷۶ و پیش از انقلاب ۳۵ درصد بوده است، اما امروز به ۸۴ درصد رسیده است. در سال ۱۹۸۰ سهم زنان در دانشگاه‌های ایران تنها ۵ درصد بود؛ درحالی‌که امروز به ۴۷ درصد رسیده است.»
او در ادامه این توییت‌ها همچنین نوشت: «ایران می‌تواند تحریم‌ها را تحمل کند، در صورتی که ترامپ یک دوره‌ای باشد. اما اگر او در سال ۲۰۲۰ باز هم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، آن وقت ایران احتمال دارد به سمت گسترش برنامه هسته‌ای‌اش و همچنین به سمت مقاصد نظامی حرکت کند.»
در کنار این دیدگاه‌ها به‌نظر می‌رسد که ایران هم نظر مثبتی به این سیاستمدار کهنه‌کار اروپایی دارد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی سال گذشته دیدارهایی با او داشتند. بورل دی‌ماه سال گذشته در دیدار با محمدجواد ظریف تاکید کرده بود که همه اروپا کاملا به حفظ این توافق پایبند و متعهد است.
بهت زدگان!
خراسان:
هنوز چیزی از حضور «مارک ویلموتس» بلژیکی در ایران و آغاز به کارش با تیم ملی نمی‌گذرد اما او حسابی از حضور در ایران متعجب است. او در اظهاراتی که درباره کشور ایران داشته و مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، می‌گوید: «وقتی به ایران آمدم شگفت زده شدم و دهانم از تعجب بازماند. در زمان حضورم در تهران متوجه شدم آن جا بسیار تمیز است و در همه جا گل می‌بینید. فکر می‌کنم مانند یک شهر اروپایی و واقعاً عالی است». ویلموتس درباره امنیت ایران هم می‌گوید: «اصلاً متوجه نمی‌شوم چرا می‌گویند ایران ناامن است. به دلیل کنترل‌های زیاد، حتی از اروپا هم امن‌تر است. ایران نه کشور خطرناکی است و نه در جنگ است. با این که تحریم‌ها ایران را آزار می‌دهد و ارزش پول ملی ایران را کاهش داده، ولی من آن جا احساس ناامنی نکردم». راستش فقط ویلموتس نیست که دچار چنین تعجبی شده برخی چهره های مشهور دیگر هم وقتی به ایران آمدند دچار همین حس شدند.
تهران، شبیه مادرید و آتن است: «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس هم دی‌ماه 92 به عنوان رئیس کمیته مشترک دوستی ایران و انگلیس، سفری به ایران داشت. این البته اولین سفر او به ایران نبود و او سال 80 نیز به ایران سفر کرده بود. جک استراو سومین سفر خودش را هم به شکل غیررسمی در قالب یک گروه گردشگری به ایران انجام داد. او پس از سفر سال 92 خود درباره مشاهداتش از ایران در یادداشتی نوشت: «وقتی در مرکز شهر تهران در حال حرکت بودیم، از حجم زیرساخت‌های انجام شده در این 9 سال که من به ایران نرفتم، جا خوردم. هنوز هم اتوبان‌های جدید و خطوط جدید مترو در دست ساخت است. تهران بی‌توجه به تحریم‌ها بیش از آن که شبیه مثلا بمبئی یا قاهره باشد، به مادرید یا آتن شباهت دارد».
ایران کشوری آرام و باتمدن است
گردشگران متحیر و راضی: در سال‌های اخیر تعداد گردشگرانی که به ایران سفر می کنند افزایش یافته است. در سال 2017 حدود 5/5 میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 این عدد به 20 میلیون نفر در سال برسد. آن چه که گردشگران خارجی پس از سفر به ایران درباره آن می‌گویند تعجب از تفاوت آن چه می بینند با آن چه که برای آن ها روایت شده، است.
واکنش کدخدایی به مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان
الف:
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با کیهان با انتقاد از عملکرد هیئت نظارت بر نمایندگان گفت: «یک قدمی را هم در چند سال گذشته برداشتند و یک هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان تأسیس کردند، منتها از هدف اصلی‌اش دور افتاد یعنی یک نهاد ناکارآمدی شد و ما هیچ خاصیتی از آن ندیدیم. حتی در یک موردی که شورای نگهبان یک گزارشی را نسبت به یکی از نمایندگان ارسال کرد، ما متوجه نشدیم نتیجه‌اش چه شد. لازمه‌اش این است که یک شفافیتی داشته باشد. دبیر این هیئت، رئیس‌این هیئت بیاید گزارش عملکردش را برای مردم اعلام کند. تا زمانی که اینها نباشد، طبیعتا هیچ خاصیتی ندارد.»
کدخدایی درباره ایده مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: «انتخابات همیشه مشروط است اما مشروط به رعایت قانون. شورای نگهبان هم در چارچوب قانون انتخابات را برگزار می‌کند. برای ما اهمیتی ندارد که افراد مخصوصا در جناح‌های سیاسی چه نظری و نکته‌ای داشته باشند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات