صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 16 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما به کمک دولت اروپایی یا غیر اروپایی احتیاج نداریم. آنها به کمک ما احتیاج دارند. آنها به نفت احتیاج دارند. آنها به این ملت بزرگ احتیاج دارند. آنها به دوستی یک دولت قوی در این منطقه‌ حساس احتیاج دارند.(1371/11/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پایان مهلت 60 روزه

امروز سررسید مهلت 60 روزه اول جمهوری اسلامی ایران به اعضای باقیمانده گروه 1+5، به ویژه تروئیکای اروپایی برای تأمین منافع ایران از برجام است که عبور جمهوری اسلامی ایران از مرز غنی‌سازی 3/67 و ازسرگیری فعالیت راکتور اراک اعلام خواهد شد. این تصمیم ملی گامی در دفاع از استقلال و عزت ملت بزرگ ایران است و دولت قاطعانه تا حصول نتیجه اقناعی و تأمین منافع ملی، مصمم به اجرای مصوبه اجماعی شورای عالی امنیت ملی کشور است. بازتاب این عزم ملی را می‌توان در تحرک دیپلماتیک مسئولان 1+4 و کشورهای اروپایی، تهدیدات حقوقی آمریکا برای پیگیری نقض برجام از سوی ایران و برخی مسئولان اروپایی و اظهار نظرات کارشناسی و رسانه‌ای خارجی دید.
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دیروز در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان، ضمن پذیرش ناکارآمدی اقدامات جبرانی اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا گفت: «پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تأسف‌بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود.» «ین آزلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ، در گفت‌وگویی با روزنامه «دی ولت» آلمان درباره تشدید مناقشات میان آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای و عواقب آن برای اتحادیه اروپا در قالب سرازیر شدن حدود سه میلیون افغانی به اروپا هشدار داد. «نیلز آنن» وزیر مشاور در وزارت خارجه آلمان، دلسردی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام را قابل درک دانسته و تأکید کرد راهبرد فشار حداکثری ترامپ ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورد. وی همچنین به تبعات نقض و خروج از برجام از سوی تهران اشاره کرد.
تصمیم ایران جدی است و چشم‌انداز تحولات کنونی و آتی منطقه‌ای و جهانی حاکی از این نکته مهم است که شرایط کنونی بهترین زمان برای مطالبات و تعهدات بر زمین مانده برجام به عنوان پیمانی بین‌المللی و چندجانبه است. با اقدام حق به جانب ایران، اروپایی‌ها و اعضای 1+4 خود را در گوشه رینگ می‌بینند و به ذی حق بودن ایران اذعان دارند و خود را در شرایط چالشی احساس می‌کنند. ایران باید از این فرصت کمال استفاده را بیرد. این امر مستلزم حفظ و تقویت وحدت ملی، تولید صدای واحد در برابر زورگویی‌های غربی‌ها، حمایت قاطع از مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اقدام دولت و سایر مسئولان اجرایی کشور در این زمینه است.

 

▼ گزارش روز

خلاف تحلیل برخی‌ها!

روزهای پس از 18 اردیبهشت‌ماه تا امروز را یک‌‌بار در ذهن‌تان مرور کنید و رفت‌وآمد اروپایی‌ها و اظهارات مقامات قاره سبز را به یاد بیاورید؛ آمدن «اندرو موریسون» معاون وزیر خارجه انگلیس به فاصله کوتاهی از «ریچارد مور» مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران، سفر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به کشورمان در حالی که «ینس پلوتنر» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد آلمان در برجام تنها چند روز پیش از آن به تهران آمده بود، تلاش اروپا برای عملیاتی کردن اینستکس، تماس تلفنی «امانوئل مکرون»‌، که رسانه‌ها از سفر او به تهران در آینده‌ای نزدیک نیز خبر داده‌‌اند، با رئیس‌جمهور کشورمان و تأکید بر اینکه «اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و می‌پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است؛ اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به ‌کار می‌گیریم.» همه اینها بیانگر یک واقعیت است؛ اهمیت برجام برای غرب!
برخی رسانه‌های داخلی و جریان‌های سیاسی هم‌زمان با عهدشکنی‌های طرف‌ غربی، به ویژه پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، هرگونه اقدام متقابل و تهدید به کاهش یا توقف اجرای تعهدات از سوی کشورمان را بازی در جورچین غربی‌های می‌دانستند و می‌گفتند که خروج ایران از توافق جامع هسته‌ای مطابق با هدف اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست! آنچه در 60 روز گذشته شاهد بودیم، نشان داد این تحلیل از اساس غلط و بی‌بنیان است! غربی‌ها نه تنها از کاهش تعهدات ایران استقبال نکردند، بلکه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و امتداد پایبندی ایران به برجام به کار گرفتند؛ زیرا به خوبی می‌دانند پایان برجام یعنی پایان محدودیت‌های هسته‌ای ایران بدون آنکه بتوانند فشار بر تهران را افزایش دهند! غرب هر آنچه برای فشار بر ایران در توان دارد، هم‌زمان با حفظ برجام به کار گرفته و تقریباً هیچ گزینه دیگری برای افزایش فشار برای‌شان باقی نمانده است.

 

▼ اخبار ویژه

فتنه‌گرانی که نجومی بگیر شده‌اند!

بسیاری از فتنه‌گران محکوم سال 1388 به‌ صورت چراغ خاموش وارد مناصب اجرایی شده‌اند و حقوق‌های نجومی هم دریافت می‌کنند. «علی‌اکبر عرب‌مازار» از گردانندگان اصلی ستاد انتخاباتی میرحسین‌موسوی و از نزدیک‌ترین مشاوران و دوستان وی که در جریان فتنه ۸۸ به‌ واسطه اقدامات ضد امنیتی دستگیر و بعد از محاکمه به پنج سال زندان محکوم شد، عضو هیئت‌ مدیره صندوق بازنشستگی کشور است و ماهی 17 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. «علیرضا سیاسی‌راد» عضو دیگر هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگی است که با دریافتی ماهانه بیش از ۱۷ میلیون تومان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و عضو شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید. «کمال‌الدین پیرمؤذن» برادر نورالدین پیرمؤذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم، که در حال حاضر جزو براندازان است در آمریکا سکونت دارد و رابطه صمیمی‌ای میان آنهاست که ماهانه بیش از ۱۸ میلیون تومان دریافتی دارد. گفتنی است وی رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین‌موسوی در اردبیل بوده است.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد آمریکا به بهانه حمله به تانکرها در خلیج‌فارس و دریای عمان برای ارجاع پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای عالی امنیت بسیار تقلا کرد؛ اما به دلیل همراهی نکردن دیگر اعضای کشورها ناکام ماند. آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی خود هم دوباره در این زمینه تلاش کرد؛ اما باز هم هیچ کشوری با ترامپ همراهی نکرده و تنها دولت انگلیس ادعاهایی را با تأخیر مطرح کرده است.

 

▼ اخبار

1ـ دو شرط ایران برای عملیاتی شدن اینستکس

علی‌اصغر نوری، مدیر عامل شرکت سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا گفت: اروپا یا باید مانند قبل از ما نفت بخرد یا باید خط اعتباری اختصاص داده شود. نمی‌شود که اروپایی‌ها شرکتی تأسیس کنند؛ اما راه حلی برای عملیاتی شدن آن نداشته باشند. گفتنی است سه ماه پس از تأسیس اینستکس با سهامداری آلمان، انگلیس و فرانسه، شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» یا همان «ساتما» که نهاد متناظر با سازوکار مالی اروپا به شمار می‌رود، با سرمایه اولیه 1 میلیارد ریال و به مدیرعاملی «علی‌اصغر نوری»، نهم اردیبهشت در تهران به ثبت رسید. «فدریکا موگرینی» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که قرار است هفت کشور سوئیس، اسپانیا، هلند، فنلاند، بلژیک، اسلونی و اتریش نیز به مکانیسم مالی اروپا بپیوندند. در این میان، هلند اعلام کرده که قصد دارد به عنوان سهامدار، وارد سازوکار اینستکس شود. غیر از اینها، چین و روسیه نیز برای پیوستن به اینستکس اعلام آمادگی کرده‌اند.

2ـ هدف دور زدن قانون است

«محمدجواد حق‌شناس» فعال اصلاح‌طلب، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «ناکامی احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شکست‌ این طیف قلمداد نخواهد شد. در واقع اگر مردم برای رأی دادن نیایند، یک زنگ خطری جدی است که اصل مردم‌سالاری و جایگاه صندوق انتخابات و رأی و همچنین بحث جمهوریت نظام را به طور جدی مورد پرسش قرار می‌دهد. باید متذکر شد، این نگرانی کاملاً جدی است که جریان رقیب نباید از چنین حالتی خوشحال باشد؛ چون چنین حالتی اصل و اساس قاعده را در معرض خطر قرار خواهد داد، چنین اتفاقی اصلاً علامت خوبی برای جمهوری اسلامی نیست.» به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با تعمیم شکست خود به کل نظام و طرح تحریم انتخابات، هدف اصلی خود را که دور زدن نظارت استصوابی و ورود چهره‌های افراطی به کارزار انتخاباتی است محقق کنند.

3ـ آمریکا دولتی سرکش است نه ایران

مجله آمریکایی «ژاکوبین» در گزارشی با بیان اینکه دولت آمریکا سرکشی می‌کند نه ایران نوشت: «ترامپ می‌گوید که به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است؛ اما او پیمان بین‌المللی‌ای که برای حصول این هدف طراحی شده بود را نابود کرد. جالب است که دولت ترامپ به ایران در مورد نقض برجام هشدار داده است؛ اما خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها عملاً این پیمان بین‌المللی را نابود کرده است؛ به همین خاطر نباید انتظار داشته باشیم که تهران همچنان نسبت به این توافق پایبند باقی بماند. همه اینها نشان می‌دهد که آمریکا یک کشور سرکش و قانون شکن است نه ایران با این روند ما در حال نزدیک‌تر شدن به جنگی هستیم که ایالات متحده می‌گوید ما خواهان آن نیستیم؛‌ اما در حال انجام دادن هر کاری هستیم که منجر به آن می‌شود.»

4ـ مردم از اصلاحات عبور کرده‌اند

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «مردم، رقیب این روزهای اصلاح‌طلبان» نوشت: «این روزها که صحبت‌ها درباره یازدهمین دوره انتخابات مجلس داغ شده است، عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و دولت دوازدهم بیشتر زیر ذره‌بین مردم قرار دارد. چه بپذیریم و چه منکر شویم، سطح آگاهی و سواد سیاسی جامعه به دلیل دسترسی به فضای اطلاع‌رسانی‌های آزاد بیشتر شده است. مردم این روزها به اصلاح‌طلب بودن دولت و مجلس تردید دارند و حتی در صورت اطمینان از اینکه کار دست اصلاح‌طلبان است، از جریان اصلاح‌طلبی عبور کرده یا در حال عبورند». چندی پیش نیز «قدرت‌الله علیخانی» از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود، فاتحه اصلاحات را می‌خواند.»

 

▼ اخبار کوتاه

براساس بررسی‌های رویترز، از آنجا که افزایش تولید عربستان، کمبود تولید ایران و ونزوئلا و کمبود تولید دیگر کشورها را جبران نکرد، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به کمترین میزان در پنج ماه گذشته رسید. بر اساس این بررسی، 14 عضو اوپک 29/60 میلیون بشکه نفت در روز در ماه گذشته (ژوئن) استخراج کردند که 170 هزار بشکه در روز از ارقام ماه می کمتر است و کمترین میزان تولید اوپک از سال 2014 به شمار می‌رود.

«تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، با انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران با بیان اینکه خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران اشتباهی بود که ترامپ انجام داد، گفت: «خطری که اکنون وجود دارد این است که دولت ترامپ با پاره کردن این توافق، در حال نزدیک کردن ما به جنگ با ایران است؛ جنگی که می‌تواند برای آمریکا فاجعه‌بار باشد.»

پروژه داخلی‌سازی پلوس خودرو در شرکت مگاموتور سایپا اجرا شد و در حال حاضر ظرفیت تأمین پلوس 100 هزار دستگاه از انواع محصولات سایپا با استفاده از توانمندی‌های موجود و بهره‌برداری از خطوط تولید داخلی فراهم شده است. گفتنی است اجرای موفقیت‌آمیز پروژه بومی‌سازی پلوس محصولات سایپا، 5 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده است.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، در بیانیه‌ای اظهار کرد: «موضعگیری عراق درباره مسئله فلسطین همان موضعگیری اولیه و تاریخی در مخالفت با اشغالگری اسرائیل و مصادره اراضی کشورهای عربی است و ما هیچ‌گونه روابطی را با اشغالگران برقرار نمی‌کنیم و به اصل تحریم پایبند هستیم.»

«فرهاد حنیفی» معاون نظارت بانک مرکزی گفت: «مديران بانک‌هايی که تا پايان سال 1398 عملکرد قابل قبولی در خروج از بنگاه‌داری و واگذاری اموال مازاد نداشته ‌باشند، فاقد صلاحيت‌های لازم برای عضويت در هيئت مديره يا تصدی سمت مديرعاملی بانک‌ها اعلام می‌شوند.»

 

شماره 904 صبح صادق به همراه پرونده‌های ویژه «پایان مهلت» و پیوست «راهزنان قرن 21» منتشر شد.

در این شماره می‌خوانید:

پایان صبر راهبردی ایران/ فرصت تمام شد؛ آغاز گام بعدی/ این 425 روز؛ روزشمار تحولات پس از خروج ترامپ از برجام/ بازگشت به سیاست چماق و هویج/ مزدوری انگلیس برای آمریکا/ اندیشه بسیج فرمول شکست قدرت‌های استکباری است/ نام‌نویسی در مدارس با گذر از هفت‌خان رستم.

برای تهیه نشریه به سیاسی رده خود مراجعه نمایید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات