صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۹۹

از صرفه‌جویی در بودجه تا نسبت خلاف به دولت

1ـ هماهنگی دولت انگلیس و نومحافظه‌کاران کاخ سفید!
مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز خوشحالی از توقیف غیرقانونی نفت‌کش ایرانی، خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر کشورمان شد. به نظر می‌رسد، «جان بولتون» در مواجهه با فشارهای داخلی در ایالات متحده بر سر برکناری خود از قدرت، سعی دارد حضور رسانه‌ای پر رنگی در فضای داخلی این کشور داشته باشد تا از این طریق، هزینه‌های کناره‌گیری یا استعفای اجباری خود را افزایش دهد؛ سؤال اینجاست که میان اقدام دولت انگلیس و اظهارات «بولتون» ارتباطی هست؟ اقدام اخیر انگلیس در توقیف کشتی ایرانی که بر اساس اطلاعات موثق حداقل از دو هفته قبل برای انجام آن ایجاد آمادگی شده بود، نوعی تنفس مصنوعی از سوی دولت انگلیس به جان بولتون و طیف تندروی کابینه ترامپ محسوب می‌شود. این اقدام لندن با هماهنگی کامل نومحافظه‌کاران صورت گرفته و هدف از آن، احیای جایگاه از دست رفته بولتون در کاخ سفید است. برخی منابع معتقدند، جان بولتون در قبال اقدام اخیر مقامات انگلیسی به آنها قول داده است تا در فرایند «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا»، فشارهایی را به سود لندن بر بروکسل وارد آورد.


2ـ نسبت خلاف یک نماینده اصلاح‌طلب به دولت!
رئیس کمیته سیاسی «فراکسیون امید» در اظهاراتی مدعی شده است: «اقداماتی که اروپایی‌ها انجام دادند و صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کرده و اقدام عملی انجام ندادند کار را در داخل کشور برای دولت روحانی و ظریف خیلی سخت کرد، به نوعی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه تحت فشار هستند. به نظر می‌رسد این جزء آخرین اقداماتی است که دولت ایران سعی دارد انجام دهد تا هم فضای داخلی را مدیریت کند و هم به نوعی فشار بیاورد تا اروپایی‌ها شاید جلو آمده و کمک کنند تا برجام حفظ شود.» جلال میرزایی افزوده است: «اگر اروپایی‌ها همین تعلل را ادامه دهند، به نظر می‌رسد دولت روحانی و وزیر خارجه در موقعیت دشواری برای حفظ برجام قرار می‌گیرند و بیش از این نمی‌توانند مقاومت کنند.» طرح موضوع سیاسی‌کاری دولت در حالی است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور کشورمان به صراحت اعلام کردند برای تأمین منافع ملی و احقاق حقوق ایران در برجام در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی می‌ایستند و تصمیم دولت تأمین منافع کشور است.


3ـ صرفه‌جویی 62 هزار میلیارد تومانی در بودجه 98
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی اعلام کرده است منابع و مصارف دولت در بودجه سال جاری باید به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یابد. این در حالی است که طبق قانون بودجه دولت باید منابع و مصارف خود را با ۴۴۸ هزار میلیارد تومان منابع عمومی تنظیم می‌کرد، اما با توجه به کمبودهایی که در منابع دارد آن را با کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رسانده که برای تحقق آن باید صرفه‌جویی‌هایی انجام شود. گفتنی است، شرایط تحریمی و مسائل بین‌المللی که در کاهش درآمدهای دولت به ویژه بخش نفت تأثیرگذار بوده، موجب شده است با افت درآمدها دولت به کاهش هزینه‌های خود روی آورد.


4ـ آینده جنبش صهیونیسم در خطر قرار دارد
نشریه «فارین‌پالیسی» نوشت: «ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق اسرائیل پس از شش سال دوباره در آستانه انتخابات ماه سپتامبر به دنیای سیاست بازگشت؛ اما ایهود تنها نیست. در ماه‌های اخیر تعدادی از ژنرال‌ها و وزرای (جنگ) سابق اسرائیل با یک هدف مشترک وارد سیاست شده‌اند؛ شکست دادن «بنیامین نتانیاهو». اما چرا این مقامات ارشد امنیتی نگرش یکسانی درباره آینده اسرائیل دارند؟ آنها یک حرف دارند که عبارت است: «اسرائیل تحت هدایت نتانیاهو در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و آینده جنبش صهیونیسم در خطر قرار دارد که رؤیای صهیونیست‌ها را بر باد خواهد داد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات